Annons

Voi bekräftar jätterunda – utesluter inte förvärv: ”Vi ska vara lönsamma senast 2022”

Fredrik Hjelm är vd och medgrundare av Voi.
Fredrik Hjelm är vd och medgrundare av Voi. Foto: Evelina Carborn (Di)
Elscooterbolaget Voi tar in 824 miljoner kronor i en jätterunda med börsnoterade Vostok New Ventures som största investerare. Målet är att gå med vinst inom ett par år, säger vd:n Fredrik Hjelm i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan starten i maj 2018 har det svenska elscooterbolaget Voi rullat ut 10 000-tals fordon i närmare 40 städer i tio olika länder. Enligt egen utsago har Voi nått 4 miljoner registrerade användare.

Nu tar man in 824 miljoner kronor (85 miljoner dollar) i en ny, jättelik finansieringsrunda. Redan i augusti kunde Di Digital avslöja att Voi var på väg att ta in omkring 1 miljard kronor i ny finansiering

Hela bolaget ska bli lönsamt 2021 eller 2022.

Rundan är den tredje största hittills i år i den svenska startupvärlden. Endast Klarna och Northvolt har tagit in mer kapital. Till skillnad från bolagets tidiga rundor är pengarna inte villkorade på uppnådda mål, enligt vd Fredrik Hjelm. Han uppger att Voi i och med detta tagit in 1,3 miljarder kronor kronor, eller 135 miljoner dollar, sedan starten. 

”Målet med kapitalrundan är att investera så vi kan nå lönsamhet”, säger Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm.

Han uppger att Voi har en omsättning på ”100-tals miljoner kronor” i år. Förlusterna är i linje med omsättningen, säger han.

”Men vi är redan lönsamma under vissa säsonger i vissa städer. Vi hoppas att vissa städer blir lönsamma nästa år och att hela bolaget ska bli lönsamt 2021 eller 2022.”

Största investerare är det börsnoterade investeringsbolaget Vostok New Ventures, som även var med och grundade Voi. Andra delägare är Balderton, Creandum, Raine Ventures, med flera.

”Vi har en stark ägarlista. Vostok New Ventures har varit med oss sedan dag ett, och har mycket kunskap inom mobilitet med portföljbolag som Blablacar och Gett”, säger Fredrik Hjelm. 

Nyckeln till lönsamhet går hand i hand med bolagets ambitioner om att bli mer miljövänliga. Enligt Fredrik Hjelm ska pengarna användas till produktutveckling, effektivisering och expansion.

Läs mer: Granskning visar: Voi har överdrivit klimatnytta tusenfalt

Bland innovationerna som redan nu införs:

• Livslängden på elscootrarna ska öka. Enligt Fredrik Hjelm behövde de tidiga modellerna bytas efter 6-12 månader. De nya håller i upp till två år. 

• Alla nya elscootrar utrustas med utbytbara batterier. Detta gör laddningen enklare, billigare och mer miljövändliga då scootrarna inte behöver fraktas bort i skåpbilar för att laddas.

• Vois positioneringssystem ska bli bättre. De ska kunna se var alla scootrarna står, om de är korrekt parkerade och huruvida de står upprätt. Det blir då enklare att positionera om dem, med ökad säkerhet och trivsel som följd. Redan i dag går det inte att logga ut från Vois betalapp om man parkerar sin scooter i en förbjuden zon, som Gamla stan i Stockholm.

• Även Vois övriga datainsamling ska bli bättre för att underlätta rutiner kring laddning, reparationer och underhåll. 

Vi tror att en konsolidering kommer ske.

Läs mer: Regeringen öppnar för hårdare regler – utreder elscootrarna

Konkurrensen på marknaden är extrem. Bara i Stockholm har drygt tio olika bolag och varumärken rullat ut sina flottor.

Fredrik Hjelm tror att antalet aktörer kommer att minska de kommande åren. Och han håller dörren öppen för uppköp av konkurrenter.

”Vi tror att en konsolidering kommer ske och vi vill vara proaktiva i den”, säger han.

Vid sidan av detta förordar han ett system där elscooterbolag köper licenser i städerna där de är verksamma. 

”Jag hoppas och tror att fler städer går mot ett system med licenser. Vi gillar modellen som man börjat med i Marseille. De ger numera ut licenser och ska ha 2-3 spelare i staden. Det blir enklare för både staden och bolagen”, säger Fredrik Hjelm och tillägger att Voi är en av de bolag som fått licens i Marseille med en tidshorisont på tre år.

Vois mål de kommande åren är att bli Europas största elscooterbolag. 

”Vi vill bli störst i Europa, ha flest licenser och störst marknadsnärvaro. Bland bolagen som är grundade i Europa är vi redan störst. Men globalt är det Lime som är störst”, säger vd:n.

Han menar att Europa är den del av världen där elscootrar borde gå allra bäst. 

”Våra städer är anpassade för cyklar och fotgängare. Jag tror även att Europas beslutsfattare är medvetna om att detta är ett bra alternativ till bil och taxi”, säger Fredrik Hjelm. 

Läs mer: Citybåtar intar Stockholm: ”Är säkrare än elscootrar”

En del av de färska pengarna ska användas för att bredda sig till andra fordon än elscootrar. Tidigare i år tog Voi hem ett prestigekontrakt värt 400 Mkr genom att bli ny leverantör till Stockholms stad vad gäller ett hyrsystem eldrivna cyklar.

Nyligen kunde dock Di Digital rapportera att Voi är mycket nära att förlora det lukrativa avtalet. Förvaltningsrätten beslöt nämligen att diskvalificera bolaget från upphandlingen eftersom deras anbud innehållit felaktigheter. Voi kan dock överklaga domen fram till den 21 november.

”Vi har inget nytt att säga i frågan. Men vi hoppas såklart att detta löser sig. Det vore ju tråkigt om Stockholm skulle vara utan citybikes två år i rad av upphandlingstekniska skäl”, säger Fredrik Hjelm. 

Läs mer: Tvärstopp för Voi – mycket nära att bli av med kontrakt värt 400 miljoner

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer