Det var i mars 2019 som Voi vann Stockholms stads upphandling av ett nytt hyrcykelsystem. Kontraktet är värt hela 400 miljoner kronor och löper över sju år.
Men beslutet överklagades snart av den spanska konkurrenten Marfina och Voi blev av med kontraktet, deras anbud ansågs av rätten inte ha följt obligatoriska krav på ”teknisk och yrkesmässig kapacitet”.
Efter att Voi diskats såg det ut som att avtalet i stället skulle tillfalla den spanska konkurrenten Marfina, eftersom deras anbud var det enda som återstod.
Men nu tar den segdragna processen ännu en vändning efter att Voi gått till motattack med en egen överklagan.
Det har nu resulterat i att förvaltningsrätten i Stockholm valt att underkänna även Marfinas anbud, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. Huvudanledningen är att giltighetstiden i deras ansökan löpt ut.
Resultatet blir att en helt ny upphandling kring elcyklarna nu måste genomföras av Stockholms stad. Både Voi och Marfina, precis som andra aktörer, får då medverka.
Även detta beslut kan dock överklagas.
Stockholms stad hade tidigare ett avtal med reklamföretaget Clear Channel, som stod för hyrcyklarna under varumärket ”City Bikes”. Men samarbetet, som inleddes redan 2006, avslutades i oktober 2018 och 3 000 cyklar drogs då tillbaka från gatorna.
Nu ser det alltså ut som att det kommer dröja ytterligare tid innan kommunen får en ny leverantör på plats.
”Vi tycker att situationen är beklaglig. Det här var verkligen inte utgången som vi inledningsvis hade förväntat oss”, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi.
Trots den senaste framgången i rätten är Voi alltså kritiska. Upphandlingen har sedan start handlat både om driften av elcyklar och de reklamskyltar som staden har utställda utomhus.
Driften av annonsutrymmena var tänkt att skötas av underleverantör till Voi, men bolaget menar att det nu står tydligt att Stockholms stad bör genomföra två separata upphandlingar för de olika uppdragen.
”Det är utmanande att kombinera det. Vårt intresse är ju att erbjuda bra och effektiva mobilitetstjänster till Stockholmarna, inte utomhusreklam”, säger Kristina Hunter Nilsson.
Elscooterföretaget har annars haft en tuff vår på grund av coronapandemin och tvingades under en längre period dra in sina fordon från 35 av 40 städer i Europa, vilket sedan ledde till att en femtedel av personalstyrkan fick lämna bolaget som en kostnadssparande åtgärd. Senaste veckan har man dock återupptagit verksamheten i de flesta länder.
Läs mer: Voi kickar i gång på alla marknader igen
Läs mer: Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete”
Läs mer: Tvärstopp för Voi – mycket nära att bli av med kontrakt värt 400 miljoner