Hoppa till innehållet

Voi får rätt – ny vända om elcykelupphandling i Stockholm

Svenska Voi och spanska Marfina har hamnat i en snurrig rättskonflikt vad gäller ett lukrativt avtal med Stockholms stad värt 400 miljoner kronor. Nu måste hela upphandlingen tas om, vilket innebär att nya elcyklar dröjer på kommunens gator. 

Voi tog fram en elcykel som var tänkt att användas för kommunal uthyrning i Stockholm.
Voi tog fram en elcykel som var tänkt att användas för kommunal uthyrning i Stockholm.Foto: Press och TT.

Det var i mars 2019 som Voi vann Stockholms stads upphandling av ett nytt hyrcykelsystem. Kontraktet är värt hela 400 miljoner kronor och löper över sju år. 

Men beslutet överklagades snart av den spanska konkurrenten Marfina och Voi blev av med kontraktet, deras anbud ansågs av rätten inte ha följt obligatoriska krav på ”teknisk och yrkesmässig kapacitet”. 

Efter att Voi diskats såg det ut som att avtalet i stället skulle tillfalla den spanska konkurrenten Marfina, eftersom deras anbud var det enda som återstod. 

Men nu tar den segdragna processen ännu en vändning efter att Voi gått till motattack med en egen överklagan.

Det har nu resulterat i att förvaltningsrätten i Stockholm valt att underkänna även Marfinas anbud, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. Huvudanledningen är att giltighetstiden i deras ansökan löpt ut.

Resultatet blir att en helt ny upphandling kring elcyklarna nu måste genomföras av Stockholms stad. Både Voi och Marfina, precis som andra aktörer, får då medverka. 

Även detta beslut kan dock överklagas.

Stockholms stad hade tidigare ett avtal med reklamföretaget Clear Channel, som stod för hyrcyklarna under varumärket ”City Bikes”. Men samarbetet, som inleddes redan 2006, avslutades i oktober 2018 och 3 000 cyklar drogs då tillbaka från gatorna.

Nu ser det alltså ut som att det kommer dröja ytterligare tid innan kommunen får en ny leverantör på plats.

”Vi tycker att situationen är beklaglig. Det här var verkligen inte utgången som vi inledningsvis hade förväntat oss”, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi.

Trots den senaste framgången i rätten är Voi alltså kritiska. Upphandlingen har sedan start handlat både om driften av elcyklar och de reklamskyltar som staden har utställda utomhus.

Driften av annonsutrymmena var tänkt att skötas av underleverantör till Voi, men bolaget menar att det nu står tydligt att Stockholms stad bör genomföra två separata upphandlingar för de olika uppdragen.

”Det är utmanande att kombinera det. Vårt intresse är ju att erbjuda bra och effektiva mobilitetstjänster till Stockholmarna, inte utomhusreklam”, säger Kristina Hunter Nilsson.

Elscooterföretaget har annars haft en tuff vår på grund av coronapandemin och tvingades under en längre period dra in sina fordon från 35 av 40 städer i Europa, vilket sedan ledde till att en femtedel av personalstyrkan fick lämna bolaget som en kostnadssparande åtgärd. Senaste veckan har man dock återupptagit verksamheten i de flesta länder.

Läs mer: Voi kickar i gång på alla marknader igen 

Läs mer: Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete” 

Läs mer: Tvärstopp för Voi – mycket nära att bli av med kontrakt värt 400 miljoner 

Läs mer: Voi tar över: Blir Stockholms stads nya hyrcyklar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera