Annons

Voi gasar – vill ta in en miljard

Fredrik Hjelm, Vois vd och en av bolagets fyra grundare. Foto: Di
Fredrik Hjelm, Vois vd och en av bolagets fyra grundare. Foto: Di
Elscooterbolaget Voi uppvaktar just nu nya finansiärer. Målet är att ta in omkring 1 miljard kronor i kapital, uppger flera källor för Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska elscooterbolaget Voi är på väg att ta in kapital med investmentbanken Goldman Sachs som rådgivare, enligt samstämmiga uppgifter till Di Digital.

Tre källor uppger att Voi, en av de ledande scooteraktörerna i Europa, söker omkring 1 miljard kronor i finansiering.

Voi ska under sommaren ha uppvaktat ledande svenska riskkapitalbolag och pensionsfonder. Pengarna ska gå till bolagets snabba expansion i Europa, där man redan har intagit 30 städer och siktar på att nå 150.

”Vi kommer alltid att vara ute och resa pengar”, säger Vois vd Fredrik Hjelm till Di Digital.

”Vilka vi jobbar med och pitchar för är såklart kommersiellt känsligt tills en eventuell deal är klar. Jag avböjer att kommentera det.”

Voi, som grundades i Stockholm sommaren 2018, har gasat kraftigt för att ta en ledande position på marknaden för elscootrar.

Konkurrensen kommer till exempel från amerikanska Lime och det tyska bolaget Tier, som enligt Di Digitals uppgifter också söker finansiärer till en större kapitalrunda.

Läs mer: Källor: Elscootrarnas livslängd är drygt fem veckor

Voi har hittills finansierat sin verksamhet med drygt 700 miljoner kronor i riskkapital från ägare som svenska Vostok New Ventures och Creandum, brittiska Balderton Capital och Kinneviks storägare Cristina Stenbeck.

Det Stockholmsbaserade bolaget har kommunicerat finansieringen i två större vändor. Dock har pengarna enligt Di Digitals uppgifter betalats ut i omgångar vartefter bolaget har mött sina mål. Så kan även bli fallet med den nya finansieringen.

Vid slutet av juni värderades Voi till 1,1 miljarder kronor av den befintliga ägaren Vostok New Ventures. Hur högt bolaget värderas i den kommande finansieringsrundan är oklart.

I juli meddelade Voi att bolagets fordonsflotta hade passerat fem miljoner turer, en ökning från två miljoner bara ett par månader tidigare. Voi är blivande leverantör av hyrcyklar i Stockholms stad, en upphandling värd omkring 400 miljoner kronor.

Bolaget beskriver ofta sin modell som ett hållbart alternativ till exempelvis bilresor. Samtidigt har Di Digital rapporterat att Vois första modeller har haft en livslängd på drygt fem veckor.

Läs mer: Voi levererar Stockholms nya hyrcyklar

Elscootrarnas miljöpåverkan har även granskats av forskare vid North Carolina State University, som ifrågasätter deras positiva miljöpåverkan. Till exempel anger deras studie att elsparksfärder ersätter bilresor i endast drygt 30 procent av fallen.

Voi har tidigare uppgett att bolagets nya modeller, som ännu inte har börjat rulla i Sverige, ska hålla i minst tolv månader.

Under de åtta månader bolaget var verksamt 2018 drog Voi in 11 miljoner kronor i intäkter, med förluster på 80 miljoner kronor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies