Annons

Voi gjorde förlust på 770 miljoner – VNV Global gör större kapitalinjektion

Mathias Hermansson är vice vd och finanschef på Voi.
Mathias Hermansson är vice vd och finanschef på Voi. Foto: Elliot Nyhlin/press.
Voi gjorde en jätteförlust under 2019 – och tar efter coronapandemin in nytt kapital till en billigare värdering. Pengarna ska delvis finansiera en entré i Storbritannien. ”Vi är nu lönsamma på månadsbasis”, säger vice vd:n Mathias Hermansson till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska elscooterbolaget Voi gjorde en massiv förlust på sista raden om 770 miljoner kronor under 2019. Det visar ett färskt bokslut från bolagets första hela räkenskapsår, som Di Digital tagit del av.

Mathias Hermansson, med en bakgrund hos både MTG och Veoneer, är bolagets finanschef och vice vd.

”Det var viktigt att göra omfattande investeringar i fjol för att etablera Voi som en av Europas största aktörer. Förlusten är kopplad till att vi har byggt upp en hel organisation, ett tekniskt system och inte minst en stor fordonsflotta av elscootrar som ska klara av att verka på internationell nivå”, säger han.

Omsättningen i fjol summerades samtidigt till 317 Mkr.

”Hela branschen har ju gjort en sorts omstart efter coronapandemin. Så vi tänker inte så mycket på fjolårets investeringar längre, även om vi så klart har full respekt för förlustens storlek”, säger Mathias Hermansson.

Under det förkortade uppstartsåret 2018, då Voi lanserade sina scootrar i Sverige först i augusti, gjorde företaget i jämförelse en förlust om 80 Mkr på en omsättning om 12 Mkr. 

Sedan dess har expansionen varit snabb. Voi finns i dag i ett 40-tal städer i elva länder i Europa och räknas som en av de allra största aktörerna på marknaden jämte tyska Tier och den amerikanska duon Bird och Lime.

Di Digital har tidigare rapporterat om den krisartade verklighet som Voi tvingats möta under coronapandemin. På grund av en radikalt minskad efterfrågan, särskilt i länder som införde tvingande karantäner, valde bolaget bland annat säga upp en femtedel av personalstyrkan på 500 anställda.

Läs mer: Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete” 

Nu har de flesta länder öppnat upp sina samhällen igen.

”Efterfrågan är gradvis på uppåtgående, från låga nivåer. Både antalet resor och våra intäkter ökar vecka för vecka. Men de är inte tillbaka i ett normalläge ännu, mycket beroende på att människors rörelse i städerna fortfarande är relativt låg”, säger Mathias Hermansson.

Vid årsskiftet hade Voi, vars resa hittills finansierats av riskvilliga investerare, 312 Mkr kvar i eget kapital enligt bokslutet. 

Nu väljer företaget att stärka upp balansräkningen med ytterligare 30 miljoner dollar, motsvarande cirka 270 Mkr, genom en nyemission. Även Reuters har rapporterat om kapitalinjektionen.

Huvudsaklig investerare är storägaren VNV Global, som tidigare hette Vostok New Ventures, vilka kontrollerar drygt en tredjedel av Voi.

Läs mer: VNV Global pigga på fler investeringar – fyller på kassan rejält

Runt 20 andra existerande ägare går in med mer pengar i kapitalrundan, liksom ett fåtal helt färska investerare. Ett nytt namn på ägarlistan är till exempel det japanska riskkapitalbolaget Nordic Ninja.

VNV Global kapade värderingen i Voi med 16 procent redan under april, efter det första kvartalet, till drygt 2,5 miljarder kronor. I den färska nyemissionen skrivs summan ned ännu mer.

”Värderingen i den här rundan är marginellt lägre än den siffra som rapporterades i slutet av första kvartalet, men det handlar inte om några signifikanta rörelser”, säger Mathias Hermansson, som dock inte vill precisera sig med hänvisning till att VNV Global är börsnoterade.

Pengarna ska delvis vigas åt en expansion till Storbritannien. Fram till nyligen var elscootrar helt olagliga i landet, men nu har myndigheterna gjort en snabbutredning och legaliserat fordonen. Ett 50-tal städer har redan anmält intresse om att välkomna aktörer som Voi och nu pågår licensförhandlingar. Förhoppningen är att scootrarna ska kunna rullas ut redan i slutet av augusti.

”Vi vill vara aggressiva och framåtlutade i Storbritannien. Utöver det ska kapitalet gå till fortsatta investeringar i tillväxt, nya scootrar och förbättrad dataanalys”, säger Mathias Hermansson.

Voi har tagit fram en ny modell, den fjärde i ordningen, av sina scootrar. Den är betydligt billigare i drift än sina föregångare, menar Mathias Hermansson, och har en genomsnittlig livslängd på 24 månader.

”Det innebär att de nu betalar sig tillbaka för oss på under tre månader. För bara något år sedan trodde de flesta att scootrarna inte ens skulle kunna hålla så länge”, säger han.

Trots att efterfrågan fortfarande är lägre än vanligt har kostnadsbesparingar och den nya scootermodellen hjälpt Voi att nu nå lönsamhet på månadsbasis, uppger Mathias Hermansson. 

”Det inkluderar hela bolaget på en övergripande nivå, förutom våra avskrivningar på elscootrarna”, säger han.

Det skulle i så fall innebära att Voi är först i branschen med att vända till vinst och rörelsemarginalen sägs vara över 10 procent. 

Prognosen är att Voi kommer göra en helårsvinst under 2021 utifrån samma mått, på den så kallade ebitda-nivån.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer