Tanken bakom Briqpays betaltjänst är att företag ska kunna integrera de betalsätt i sin e-handel som passar verksamheten bäst.
”Det som utmärker vår tjänst är att man kan behålla sitt eget fakturasystem och på sätt ha kvar kontrollen över sina betalningar”, säger medgrundaren och marknadschefen Sara Johansson.
Briqpay hanterar alltså inte betalningarna i sig, utan säljer en kassalösning för att effektivisera och förenkla e-handeln. Bolaget startades i mars i år och har en första kund som redan är igång.
”Vi har ytterligare fyra kunder som har skrivit på avtal och sju etablerade partnerskap”, Sara Johansson.
Hon säger att kunderna är allt från kontorsmaterialleverantörer till företag som säljer skönhetsprodukter och utemöbler. Briqpays produkt riktar sig mot e-handeln mellan företag och den har accelererat under coronapandemin.
”Betalningstjänster för konsumentmarknaden ligger mycket längre fram i utvecklingen. Samtidigt förväntar man sig samma smidiga betalupplevelser i e-handeln mellan företag, men B2B-marknaden ligger efter”.
I Briqpays kassalösning går det till exempel att göra en omedelbar kreditupplysning innan kunden godkänds för att handla. En process som ofta sker manuellt av säljande företag och kan ta tid. Utcheckningen kräver inte heller att kunden är inloggad.
”Vi är en mellanhand mellan handlaren, webshoppen och anslutna betalleverantörer. Som i sin tur hanterar den data de behöver för att fullfölja ordern”, säger Sara Johansson.
Hon träffade sina medgrundare för några år sedan när de alla tre jobbade på Klarna. Sara Johansson gick efter det vidare till betalbolaget Bambora, Mats Andersson till returhanteringsföretaget Reclaimit och Björn Widerström till chatbot-tjänsten Giosg. De möttes igen på ett event i januari i år och började diskutera idén till Briqpay. Sedan gick det snabbt.
Läs också: Minecraft-grundarna satsar på Klarna-veteranens betalutmanare
Teamet har nu tagit en en såddrunda på 6,3 miljoner kronor som leds av Voi- och Boosted Commerce-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic. Deltar gör också bland andra Fredrik Hjelm, medgrundare och vd för Voi, Christian Leone, vd och grundare av Luxor Capital och Charlie Chantarasopon som har medgrundat Boosted Commerce.
Pengarna ska användas för att fortsätta utveckla produkten, först till den svenska marknaden. Briqpay har anställt två personer som börjar efter årsskiftet och kommer fortsätta att bygga upp ett techteam.
”Vi hade som mål att ta in en investering i augusti, men det var inte helt enkelt. Det var viktigt att våra investerare skulle hjälpa Briqpay att växa snabbt med sina erfarenheter och kontakter, utöver att kunna bidra med pengar”, säger Sara Johansson.
Teamet listade potentiella investerare och började kontakta dem innan sommaren. Men det gick trögt på grund av semestrar och osäkerhet inför läget under pandemin.
”Hårt arbete med att pitcha gav resultat och introduktioner började komma in så vi fick presentera Briqpay för rätt personer”, säger hon.
Läs också: Handelshögskolan skapar entreprenörer med techprofilerna