Hoppa till innehållet

Voi-grundare investerar i betalningslösning från Klarna-veteraner

Nystartade Briqpay lanserar en kassalösning för e-handel mellan företag. Samtidigt tar man in en såddrunda på 6,3 miljoner kronor från bland andra Voi-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic och Voi-medgrundaren Fredrik Hjelm.

Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.
Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.

Tanken bakom Briqpays betaltjänst är att företag ska kunna integrera de betalsätt i sin e-handel som passar verksamheten bäst. 

”Det som utmärker vår tjänst är att man kan behålla sitt eget fakturasystem och på sätt ha kvar kontrollen över sina betalningar”, säger medgrundaren och marknadschefen Sara Johansson.

Briqpay hanterar alltså inte betalningarna i sig, utan säljer en kassalösning för att effektivisera och förenkla e-handeln. Bolaget startades i mars i år och har en första kund som redan är igång. 

”Vi har ytterligare fyra kunder som har skrivit på avtal och sju etablerade partnerskap”, Sara Johansson.

Hon säger att kunderna är allt från kontorsmaterialleverantörer till företag som säljer skönhetsprodukter och utemöbler. Briqpays produkt riktar sig mot e-handeln mellan företag och den har accelererat under coronapandemin.

”Betalningstjänster för konsumentmarknaden ligger mycket längre fram i utvecklingen. Samtidigt förväntar man sig samma smidiga betalupplevelser i e-handeln mellan företag, men B2B-marknaden ligger efter”.

I Briqpays kassalösning går det till exempel att göra en omedelbar kreditupplysning innan kunden godkänds för att handla. En process som ofta sker manuellt av säljande företag och kan ta tid. Utcheckningen kräver inte heller att kunden är inloggad.

”Vi är en mellanhand mellan handlaren, webshoppen och anslutna betalleverantörer. Som i sin tur hanterar den data de behöver för att fullfölja ordern”, säger Sara Johansson.

Hon träffade sina medgrundare för några år sedan när de alla tre jobbade på Klarna. Sara Johansson gick efter det vidare till betalbolaget Bambora, Mats Andersson till returhanteringsföretaget Reclaimit och Björn Widerström till chatbot-tjänsten Giosg. De möttes igen på ett event i januari i år och började diskutera idén till Briqpay. Sedan gick det snabbt. 

Läs också: Minecraft-grundarna satsar på Klarna-veteranens betalutmanare

Teamet har nu tagit en en såddrunda på 6,3 miljoner kronor som leds av Voi- och Boosted Commerce-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic. Deltar gör också bland andra Fredrik Hjelm, medgrundare och vd för Voi, Christian Leone, vd och grundare av Luxor Capital och Charlie Chantarasopon som har medgrundat Boosted Commerce.

Pengarna ska användas för att fortsätta utveckla produkten, först till den svenska marknaden. Briqpay har anställt två personer som börjar efter årsskiftet och kommer fortsätta att bygga upp ett techteam.

”Vi hade som mål att ta in en investering i augusti, men det var inte helt enkelt. Det var viktigt att våra investerare skulle hjälpa Briqpay att växa snabbt med sina erfarenheter och kontakter, utöver att kunna bidra med pengar”, säger Sara Johansson.

Teamet listade potentiella investerare och började kontakta dem innan sommaren. Men det gick trögt på grund av semestrar och osäkerhet inför läget under pandemin.

”Hårt arbete med att pitcha gav resultat och introduktioner började komma in så vi fick presentera Briqpay för rätt personer”, säger hon.

Läs också: Handelshögskolan skapar entreprenörer med techprofilerna

 

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera