Annons

Voi tar över: Blir Stockholms stads nya hyrcyklar

Voi Technologys nya elcykel ska hyras ut genom Stockholms stads uthyrningssystem.
Voi Technologys nya elcykel ska hyras ut genom Stockholms stads uthyrningssystem. Foto: Press / TT
Voi Technology vinner mark i striden om resenärerna. Nu ska elscooterbolaget stå för cyklarna i Stockholms stads uthyrningssystem. Det innebär ett klirr i kassan på 400 miljoner kronor för mobilitetsbolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Voi Technology vinner Stockholms stads upphandling av nya hyrcykelsystem.

Kontraktet är värt 400 miljoner kronor och löper under sju år. Enligt stadens beräkningar förväntas bolaget sälja 45 000 abonnemang under denna period. Sammanlagt ska 7 500 elcyklar ställas ut tillsammans med ytterligare 500 lådcyklar.

”Det är en fantastisk möjlighet för oss att ta vårt första steg i vår multimodala resa. Det här är ett praktexempel på hur vi vill arbeta tillsammans med städer, politiker och tjänstemän”, säger Voi Technologys affärsutvecklingschef Carl Vernersson. 

Förutom Voi Technologys egen app för elscootrar, ska en ytterligare separat app släppas för hyrcyklarna. Därmed kommer användarna inte kunna välja färdmedel i den app som finns i dag.

”Det viktiga för oss nu är att vi är en leverantör till staden och att vi därmed måste leverera enligt deras förväntningar”, säger Carl Vernersson. 

Årskortet för hyrcyklarna och lådcyklarna kommer att kosta 499 kronor, för ett halvår betalar användarna 279 kronor. Billigt kan tyckas.

”Det här handlar framför allt för vår del om att lära oss om kundbeteenden och fordonen som sådana”, säger Carl Vernersson.

Men det är ganska stora intäkter för er?

”Givetvis. Jag ska inte sticka under stol med att det här är en stor upphandling som vi är väldigt glada över att vinna, för det finns stora intäkter. Men vi ser framför allt på det här som ett sätt att lära oss mer om stora elcykelsystem.”

Från vänster: Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, Voi Technologys affärsutvecklingschef Carl Vernersson och Caroline Hjelm, marknadsföringschef på Voi Technology.
Från vänster: Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, Voi Technologys affärsutvecklingschef Carl Vernersson och Caroline Hjelm, marknadsföringschef på Voi Technology.

I avtalet, och därmed också intäkterna, ingår att Voi också tar över driften av de reklamskyltar som staden har utställda. Men detta uppdrag har Voi redan nu lagt ut på ett partnerbolag. Försäljningen av reklamytan ska även den ske med hjälp av ett externt bolag.

Elscooterbolaget visade nyligen upp sin nya flotta av elscootrar, elcyklar och lådcykel med eldrift. De två sistnämnda fordonen kommer att ingå i Stockholms stads armada för uthyrning.

Stockholms stad hade tidigare ett avtal med företaget Clear Channel, som stod för hyrcyklarna under varumärket ”City Bikes”. Men samarbetet, som inleddes redan 2006, avslutades i oktober i fjol och 3000 cyklar drogs då tillbaka från gatorna.

Lanseringen ska ske under sex månaders tid, i juli kommer stadsbor att kunna börja använda de första elcyklarna från Voi genom det nya hyrcykelsystemet. 

Läs mer: Elscooterbolag utökar flottan med elcyklar 

Voi Technology har under en längre tid arbetat med att få till partnerskap med fler aktörer. Bland annat stod det i april klart att Voi samarbetar med SJ, vilket innebär att tågresenärer också får gratis turer med Voi i Stockholm.

Redan vid starten i augusti förra året, där Di Digital var första att träffa Voi Technologys grundare Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Filip Lindvall och Adam Jafer och testa bolagets elscootrar, pratade bolaget om att strategin var att samarbeta med städer.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige 

Steget till att bli officiell leverantör av tjänster till Stockholms stad får ses som ett milsteg i bolagets utveckling. Det enda som kan grusa planerna för uthyrningen är att upphandlingsbeslutet från Stockholms stad kan överklagas inom tio dagar.

Stockholms stad har nyligen fått flera aktörer att skriva under en avsiktsförklaring, där ett gäng nya regler ska få ordning på den bitvis kaosartade situationen med otal elscootrar på gatorna i huvudstaden.

Bland annat innebär de nya reglerna, som har införs under sommaren, fartbegränsningar, no-go-zoner och parkeringsregler i vissa delar av staden.

Läs mer: Frizoner och fartgränser – staden till bolagen: Sansa er 

Läs mer: Nu blir det pli på elscooterbolagen – ett flertal regleringar klara 

Närmast väntar introduktionen av elscootrar i Tyskland, en marknad som kommer öppna upp sig under sommaren. Den enorma marknaden är viktig för de många elscooterbolag som just nu konkurrerar om användarna i de europeiska städerna.

Sedan starten har Voi tagit in omkring 730 miljoner kronor i kapital från investerare som Cristina Stenbeck, Balderton Capital, Creandum, flera Tinder-grundare och Vostok New Ventures. Det sistnämnda riskkapitalbolaget värderade nyligen sin andel till motsvarande 265 Mkr, vilket skulle ge Voi en total värdering på runt 1 miljard kronor. 

Läs mer: Voi rustar för lansering i Tyskland – anställer 120 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies