Hoppa till innehållet

Voi och Blablacar går samman i Frankrike

Det krisdrabbade svenska elscooterbolaget Voi inleder ett samarbete med den franska bildelningstjänsten Blablacar i Frankrike. Bägge bolagen har Vostok New Ventures som huvudägare.

Till vänster: Blablacar och Vois gemensamma elscooter. Till höger: Per Brilioth, vd för bolagens gemensamma huvudägare Vostok New Ventures.
Till vänster: Blablacar och Vois gemensamma elscooter. Till höger: Per Brilioth, vd för bolagens gemensamma huvudägare Vostok New Ventures.

Coronapandemins karantäner har varit tuffa för svenska Voi. Så även för franska Blablacar, en tjänst för folk som vill dela bil på lite längre sträckor som mellan två städer.

Nu, när restriktionerna börjar lätta, inleder bolagen ett samarbete i Frankrike. Bolagen har det svenska börsbolaget Vostok New Ventures som gemensam huvudägare.

Som ett första steg i samarbetet slås varumärkena ihop i Frankrike, där Vois tjänst får namnet Blabla Ride med början den 5 juni. 

Samarbetet innebär att Blablacars cirka 18 miljoner användare i Frankrike kan låsa upp en Voi och ta en elscooter sista biten fram till bilen de ska samköra med, eller till en av Blablacars bussar.

Bolagen förblir dock separata rent juridiskt. 

”Jag är mycket nöjd med detta partnerskap. Vi är båda ledande inom våra respektive områden och delar en passion för att minska utsläpp och uppmuntra delning på mobilitetsmarknaden”, säger Fredrik Hjelm i ett uttalande.

Till följd av coronakrisen tvingades Voi pausa uthyrningen i alla städer utom de nordiska huvudstäderna, Göteborg och Uppsala i slutet av mars.

När restriktionerna lättade i Frankrike och Tyskland i härom veckan kunde bolaget börja öppna upp där igen Di Digital kunde nyligen rapportera att Voi räknar med att verksamheten är i gång för fullt i slutet av denna vecka.

Läs mer: Voi kickar i gång på alla marknader igen

Läs mer: Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete” 

I sin senaste kvartalsrapport skrev Vostok New Ventures, som äger ungefär en tredjedel av elscooterbolaget, ned det totala värdet på Voi från 3 till 2,55 miljarder till följd av coronakrisen. 

Många aktörer har kastat in handduken på escootermarknaden de senaste månaderna. Men det hindrade inte den baltiska taxiutmanaren Bolt från att kliva in på marknaden i förra veckan. 

”Elscootrarna är här för att stanna”, sa Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark till Di då.

Under tisdagen stod det klart att Uber-utmanaren Bolt tagit in en miljard kronor i riskkapital. Bolt erbjuder nu allt från taxitransporter, till elsparkcyklar och matleveranser och 30 miljoner användare i över 35 länder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera