Hoppa till innehållet

Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Voi såg framför sig att Stockholm skulle bli starten på framtiden – men andra europeiska städer har sprungit om. Nu riktar bolaget en känga mot politikerna och SL som de menar är för långsamma: ”De verkar livrädda för snedsteg”, säger Voi:s Erik Bergqvist.

Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.
Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.

Voi har tröttnat på att vänta – och på att vara diplomatiska.

Elsparkcykelföretagets försäljningschef Erik Bergqvist deltog i förra veckan i ett panelsamtal på Framtidsarenan och var kritisk till att ”multimodala samarbeten” gått i stöpet.

”Vi anser att kollektivtrafiken bör vara ryggraden i en hållbar mobilitetsmix, och att det behövs en större variation av hållbara transportmedel som kompletterar kollektivtrafiken”, säger han när Di Digital ber honom förklara sin kritik.

”Vi har försökt samarbeta med svenska kollektivtrafiken i stort sätt sedan dag ett, det är dags för dem att börja blicka ut över Europa för att se var som händer”, säger han.

På sina blott två år har Voi gått från ingenting till att bli en maktfaktor inom mikromobilitet. Bolaget värderades innan coronakrisen till tre miljarder kronor och deras elsparkcyklar finns i dag i 40 städer, varav sju svenska.

Erik Bergqvist poängterar att Voi redan har samarbeten med SBB, den största tågoperatören i Schweitz, BVG, lokaltrafikoperatör i Berlin, och RATP, tunnelbaneoperatör i Paris.

Det skulle kunna vara ett upplägg med månadskort med Vois elsparkcyklar som tillägg

I regel går det ut på att integrera elsparkcykelbokning i respektive app där resenären planerar sin resa.

Voi:s konkurrent Tier har å sin sida ett avtal med lokaltrafikjätten Ruter i Norge där tillgång till elsparkcykel ingår i priset för ett kollektivtrafikkort.

SL har inget av något, konstaterar Erik Bergqvist.

Läs mer: Voi får rätt – ny vända om elcykelupphandling i Stockholm

”Det handlar om att skapa lösningar som gör det enklare och mer förmånligt för människor att göra smarta, hållbara val istället för att vända sig till den privata bilen. Speciellt nu, när fler väljer att undvika kollektivtrafiken på grund av Corona”, säger han skickar med en fråga:

”Vi undrar hur SL ser på att Folkhälsomyndigheten går ut med direkta direktiv om att folk inte ska åka med dem, men samtidigt bär man ett huvudansvar om att låta människor som behöver kunna ta sig fram.”

Vad vill ni ha av SL då?

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra månadskort med Vois elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app”, säger Erik Bergqvist.

Han är noga med att lägga till politikerna och Landstiget i sin kritik. Som reglerna är skrivna i dag får inte SL lyfta fram andra varumärken.

”Kollektivtrafiken sitter på makten att kunna kontrollera den framtida mobilitetsmixen och skapa ett brett utbud av smart och hållbar mobilitet tillsammans, men om de inte agerar snart kommer de bli omsprungna av andra aktörer. Vi står beredda och har byggt vår plattform sedan dag ett för att kunna integreras med aktörer som SL.”

Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala efter coronakrisen

När Voi ändå är ute och kritiserar Sverige passar bolaget också på att såga beskattningen som den ser ut i dag. Elektriska delningstjänster, som Voi, är belagda med 25 procents moms. Fossildrivna näringar som taxi och flyg ligger på 6 procent.

Läs mer: Tung moms-smäll för Voi: ”Är inte överraskade”

”Det diskuteras mycket om autonoma fordon som framtidens mobilitet, men även dessa skulle falla under 25 procent. Hur gynnar detta hållbar utveckling inom transportsektorn?”, frågar sig Erik Bergqvist.

Voi hoppas att coronapandemin möjligen kan fungera som en väckarklocka, eftersom krisen inneburit att vissa städer varit fria från utsläpp och högra ljudnivåer från trafik. 

”Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala utan det finns en stark önskan att skynda på positiv utveckling när det kommer till urban transport”, säger han och hänvisar till en Yougov-undersökning gjord på uppdrag av Politico.

I den svarar 68 procent av européerna (undersökningen är utförd i Spanien, Italien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Bryssel, Di:s anm.) att de är för en utsläppsförebyggande reglering – bilfria zoner, till exempel.

”Men vad gör vi i Sverige i dag? Ingenting”, säger Erik Bergqvist.

Läs mer: Började hjälpa nyanlända till arbete – nu tar han sig an sparkade från Voi

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera