Annons

Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.
Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.
Voi såg framför sig att Stockholm skulle bli starten på framtiden – men andra europeiska städer har sprungit om. Nu riktar bolaget en känga mot politikerna och SL som de menar är för långsamma: ”De verkar livrädda för snedsteg”, säger Voi:s Erik Bergqvist.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Voi har tröttnat på att vänta – och på att vara diplomatiska.

Elsparkcykelföretagets försäljningschef Erik Bergqvist deltog i förra veckan i ett panelsamtal på Framtidsarenan och var kritisk till att ”multimodala samarbeten” gått i stöpet.

”Vi anser att kollektivtrafiken bör vara ryggraden i en hållbar mobilitetsmix, och att det behövs en större variation av hållbara transportmedel som kompletterar kollektivtrafiken”, säger han när Di Digital ber honom förklara sin kritik.

”Vi har försökt samarbeta med svenska kollektivtrafiken i stort sätt sedan dag ett, det är dags för dem att börja blicka ut över Europa för att se var som händer”, säger han.

På sina blott två år har Voi gått från ingenting till att bli en maktfaktor inom mikromobilitet. Bolaget värderades innan coronakrisen till tre miljarder kronor och deras elsparkcyklar finns i dag i 40 städer, varav sju svenska.

Erik Bergqvist poängterar att Voi redan har samarbeten med SBB, den största tågoperatören i Schweitz, BVG, lokaltrafikoperatör i Berlin, och RATP, tunnelbaneoperatör i Paris.

Det skulle kunna vara ett upplägg med månadskort med Vois elsparkcyklar som tillägg

I regel går det ut på att integrera elsparkcykelbokning i respektive app där resenären planerar sin resa.

Voi:s konkurrent Tier har å sin sida ett avtal med lokaltrafikjätten Ruter i Norge där tillgång till elsparkcykel ingår i priset för ett kollektivtrafikkort.

SL har inget av något, konstaterar Erik Bergqvist.

Läs mer: Voi får rätt – ny vända om elcykelupphandling i Stockholm

”Det handlar om att skapa lösningar som gör det enklare och mer förmånligt för människor att göra smarta, hållbara val istället för att vända sig till den privata bilen. Speciellt nu, när fler väljer att undvika kollektivtrafiken på grund av Corona”, säger han skickar med en fråga:

”Vi undrar hur SL ser på att Folkhälsomyndigheten går ut med direkta direktiv om att folk inte ska åka med dem, men samtidigt bär man ett huvudansvar om att låta människor som behöver kunna ta sig fram.”

Vad vill ni ha av SL då?

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra månadskort med Vois elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app”, säger Erik Bergqvist.

Han är noga med att lägga till politikerna och Landstiget i sin kritik. Som reglerna är skrivna i dag får inte SL lyfta fram andra varumärken.

”Kollektivtrafiken sitter på makten att kunna kontrollera den framtida mobilitetsmixen och skapa ett brett utbud av smart och hållbar mobilitet tillsammans, men om de inte agerar snart kommer de bli omsprungna av andra aktörer. Vi står beredda och har byggt vår plattform sedan dag ett för att kunna integreras med aktörer som SL.”

Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala efter coronakrisen

När Voi ändå är ute och kritiserar Sverige passar bolaget också på att såga beskattningen som den ser ut i dag. Elektriska delningstjänster, som Voi, är belagda med 25 procents moms. Fossildrivna näringar som taxi och flyg ligger på 6 procent.

Läs mer: Tung moms-smäll för Voi: ”Är inte överraskade”

”Det diskuteras mycket om autonoma fordon som framtidens mobilitet, men även dessa skulle falla under 25 procent. Hur gynnar detta hållbar utveckling inom transportsektorn?”, frågar sig Erik Bergqvist.

Voi hoppas att coronapandemin möjligen kan fungera som en väckarklocka, eftersom krisen inneburit att vissa städer varit fria från utsläpp och högra ljudnivåer från trafik. 

”Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala utan det finns en stark önskan att skynda på positiv utveckling när det kommer till urban transport”, säger han och hänvisar till en Yougov-undersökning gjord på uppdrag av Politico.

I den svarar 68 procent av européerna (undersökningen är utförd i Spanien, Italien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Bryssel, Di:s anm.) att de är för en utsläppsförebyggande reglering – bilfria zoner, till exempel.

”Men vad gör vi i Sverige i dag? Ingenting”, säger Erik Bergqvist.

Läs mer: Började hjälpa nyanlända till arbete – nu tar han sig an sparkade från Voi

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer