Elscootrarna har den senaste tiden blivit en riktig vattendelare i Sverige. Å ena sidan lyfts de fram som ett miljövänligt transportalternativ i storstäderna, å andra sidan blockerar de gator när de felparkeras eller välter.
Vissa älskar dem – andra hatar dem. Nu riskerar debatten att intensifieras ytterligare, sedan flera bolag börjat utveckla självkörande elscootrar.
Fördelarna sägs vara flera. Bland annat handlar det om att spara pengar på transport när elscootern själv kan köra tillbaka till laddningsstationen, men också om att elscootern ska kunna transportera sig till en annan del av staden där efterfrågan är högre.
Längst fram i utvecklingen verkar det Singapore-baserade bolaget Ctrl Works ha kommit, som opererar under namnet Scootbee. De erbjuder just nu en mindre flotta självkörande elscootrar i Malaysia, som kan köras direkt till kunden vid ett knapptryck i en app – liknande hur Uber fungerar.
”Vi vet att tekniken kommer att komma.”
San Franscisco-baserade Tortoise planerar att testa tekniken i en förort till Atlanta, och har slutit avtal med flera globala elscooteraktörer.
Kinesiska Segway-Ninebot har nyligen tagit fram en elscooter som med hjälp av artificiell intelligens kan köra sig själv tillbaka till laddningsstationen. Planen är att scootern snart ska testas i ett pilotprojekt, och kan komma att lanseras brett nästa år.
Uber och Bolt är också intresserade av att arbeta med liknande teknik.
Läs mer: Ryktades vilja gå samman med Voi – nu tar tysk elscooter in 600 miljoner
Bland aktörerna som är verksamma i Sverige har de självkörande elscootrarna inte gått obemärkt förbi.
”Ja, det är något som vi på Voi tänkt på”, säger Vois Nordenchef Eric André när Di Digital frågar.
”I nuläget samarbetar vi med några aktörer som arbetar med autonom teknik. Vi ser att det är ett intressant område för framtiden”, fortsätter han.
Varför är Voi nyfikna på den här tekniken?
”Vi ser många fördelar. Dels minskade kostnader, dels mindre miljöpåverkan för transport generellt. Det handlar också om att effektivisera. Men än så länge är allt väldigt hypotetiskt eftersom tekniken är i en utvecklingsfas”, säger Eric André.
På tyska utmanaren Circ, med en flotta på upp till 2 500 elscootrar i Stockholm, är man också intresserade.
”Klart vi tittar på det. Elscootern är självkörande tills den upptäcker något i vägen. Då styr en person, därmed är den inte 100 procent autonom. Just nu är det ingen lösning att satsa på. Istället effektiviserar vi den flotta vi har i form av underhåll. Istället för att samla in elscootrarna nattetid siktar vi mot utbytbara batterier”, säger Emil Åkesson, Nordenchef på Circ.
Om bolagen i Sverige anammar utvecklingen lär de ställas inför flera utmaningar. När Ctrl Works först lanserade självkörande elscootrar i Singapore förra året stoppade oroliga fotgängare scootrarna, i tron om att de åkte av misstag.
Vid några tillfällen klev till och med barn på elscootrarna och åkte med dem. Det berättar bolagets vd Sim Kai för CNN.
Läs mer: Marseille portar elscooterbolag
När tekniken rullas ut stort återstår att se. Likaså om det ens blir aktuellt i Sverige.
”På kort sikt har vi inga planer på att lansera någon produkt. Med det sagt har vi fortfarande tekniken i åtanke när vi arbetar i dag och även för utvecklingen av den här generationens elscootrar. Vi vet att tekniken kommer att komma. Det vi ser just nu är att det blir väldigt viktigt att ha en tydlig lagstiftning så att vi kan implementera den här typen av teknologi när den kommer”, säger Voi:s Nordenchef Eric André.