Annons

Voi tvingas till stora krisåtgärder – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”

Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm. Foto: Evelina Carborn (Di).
Voi har hamnat i en mycket ansträngd situation efter utbrottet av coronaviruset i Europa. Nu tvingas elscooterbolaget pausa sin tjänst i cirka 30 av 40 städer. ”Vi måste sätta ett lock på våra kostnader”, säger kommunikationschefen Kristina Hunter Nilsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolaget Voi tvingas pausa sin tjänst i den absoluta merparten av sina 40 städer i Europa till följd av coronautbrottet.

”Vi har alla blivit tagna på sängen. Människor reser inte längre till jobbet, eller besöker barer och restauranger. Det innebär helt enkelt att de inte åker Voi”, säger kommunikationschefen Kristina Hunter Nilsson till Di Digital.

Från och med fredagen är bolaget enbart aktivt i nio städer: Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Berlin, Hamburg, Nürnberg och München.

Men även i dessa städer tvingas Voi dra ned på sin flotta i ett mycket stort antal.

”Det är ett oerhört tufft beslut. Vi vill så klart finnas där för våra användare och hjälpa till i närheten av viktiga områden, till exempel sjukhus. Men vi måste också sätta ett lock på våra kostnader och hålla vårt eget företag flytande”, säger hon.

Hur mycket har efterfrågan minskat i till exempel Stockholm jämfört med en vanlig vecka?

”Den har gått ned dramatiskt. Det kanske ser annorlunda ut i morgon, men samtidigt väljer ju också allt fler att lämna storstäderna. Det är nästan tomt på gatorna i Stockholm”, säger hon.

Voi står nu inför en mycket ansträngd situation. Bolaget har totalt runt 500 anställda i Europa och man ska nu ansöka om permittering av personalen.

”Vi arbetar för fullt med det. Men vi är en teknikstartup så det finns inga garantier att permittering beviljas. Det är svårare för oss än andra företag inom transportsektorn, till exempel flygbolagen och kollektivtrafiken”, säger Kristina Hunter Nilsson.

Hon tillägger att det för tidigt att säga hur stor andel av de anställda som skulle komma att permitteras.

Om situationen förbättras är Voi redo att återuppta verksamheten, säger Kristina Hunter Nilsson. Under tiden har man hört av sig till olika samarbetspartners, inom till exempel kollektivtrafiken, för att snabbt kunna komma på fötter igen.

Andra stora elscooterbolag som amerikanska Bird och Lime samt tyska Tier har tvingats till liknande åtgärder i Europa.

”Vi är så klart inte ensamma, det är kaos därute”, säger hon.

I slutet av 2019 uppgav Voi att de omsatte ”100-tals miljoner kronor” i årstakt, men än så länge är bolaget även kraftigt förlustdrivande. 

Sedan starten har man tagit in totalt 1,2 miljarder kronor från ett antal olika riskkapitalbolag, som subventionerat tillväxten och den internationella expansionen.

Största ägare i Voi med en tredjedel av aktierna är det börsnoterade investementbolaget Vostok New Ventures.

Det senaste kapitaltillskottet kom i november 2019. Då tog bolaget in 820 miljoner kronor i en nyemission som värderade hela Voi till 3 miljarder kronor.

Hur länge klarar ni er på kassan utan intäkter?

”Många företag sitter i samma båt. Vi vet inte hur länge det här håller på och nu gör vi allt vi kan för att rida ut stormen med drastiska åtgärder. Men vi är så klart beroende av att folk faktiskt åker Voi och nu påverkas vi kraftigt. Väldigt kraftigt”, säger Kristina Hunter Nilsson.

Läs mer: Voi bekräftar jätterunda – utesluter inte förvärv: ”Vi ska vara lönsamma senast 2022”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer