Annons

Voi vinner mark på hemmaplan – landvinningar i Göteborg och Malmö

Två av Voi Technologys grundare: Fredrik Hjelm (t.v.) och Douglas Stark (t.h.)
Två av Voi Technologys grundare: Fredrik Hjelm (t.v.) och Douglas Stark (t.h.) Foto: Pressfoto.
Voi Technology slår sig in i sin tredje stad i Sverige och lanserar nu sina elscootrar i Malmö. Samtidigt kniper man ett prestigefyllt samarbete i Göteborg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolaget Voi Technology fortsätter att expandera i Europa. Bolaget tog nyligen in nästan en halv miljard kronor i investeringar för att kunna ta sig an flera Europeiska städer. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Bolaget har, utöver Sverige, hittills lanserat i flera nya städer i Spanien och Portugal. Elscootrarna får dock både ris och ros. 

I början av december kastades Voi tillsammans med två andra elscooterbolag ut ur spanska huvudstaden Madrid. Staden ansåg att bolagen inte gjort tillräckligt för att informera kunderna om reglerna för hur cyklarna får användas.

Läs mer: Madrid kastar ut Voi:s elsparkcyklar

Det tycks inte innebära någon större bromsverkan för Voi. Under lördagen lanserar man i sin tredje svenska stad. Sedan tidigare finns elscootrarna på Stockholms och Göteborgs gator. Nu släpper Voi även ut scootrarna i Malmö.

Men Voi blir inte först att ställa ut elscootrar i Malmö. Den 10 december lanserade amerikanska konkurrenten Lime sina scootrar i staden efter att ha inlett sin utrullning i Sverige i Stockholm i slutet av november.

Läs mer: Elscootern kommer till Malmö 

I november startade Voi ett samarbete med Stockholms stad för att testa att placera ut elscootrarna i stadens parkeringshus. Tanken är att bilister kan ta elscootrarna den sista biten på resan. 

Läs mer: Voi kniper samarbete med Stockholms stad – ska finnas i p-hus 

Samma typ av deal har Voi nu fått till med Göteborgs stad. Voi ska placera ut elscootrar vid tre parkeringshus, vid Heden, Tomtegatan och Olskroken, för att se om intresse finns hos bilister. Förhoppningen hos Voi och staden är att utöka samarbetet på sikt.

Samarbeten med städer är en nyckel för Voi att vinna acceptans hos städer de lanserar i. Det är en viktig del i bolagets strategi att samarbeta med städer, har grundaren Fredrik Hjelm berättat i en tidigare intervju med Di Digital.  

Anledningen är att bolaget inte vill upprepa de misstag som skedde i USA, där elscooterbolag struntade i regler och öste ut scootrar till både städer och invånares stora förtret. Det var också något som ledde till bannlysning av elscootrar i tech-staden San Francisco. 

Läs mer: Limes Sverigechef: ”Vi ska finnas i alla urbana miljöer” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies