Hoppa till innehållet

Vois elscootrar har rullat 1 miljon resor

Ett halvår efter lansering har Voi Technologys elscootrar använts 1 miljon gånger. Nu vill förtaget fortsätta expandera i Europa och utveckla scooterbranschen. 

Foto: Banfa Jawla

”Med en miljon resor känns det som att vi är på rätt väg och att folk uppskattar vår tjänst”, säger Caroline Hjelm, marknadschef på Voi. 

Resorna på Vois elscootrar har kommit upp i en sammanlagd distans om 1,5 miljoner kilometer, detta i 15 städer i Europa, uppger bolaget självt. Den miljonte resan på det urbana transportmedlet gjordes den 22 mars i Lyon, Frankrike. 

Den genomsnittliga restiden för en Voi-resenär är 10 minuter. Under vintern har genomsnittsresan varit 9,5 minuter i kallare länder, såsom Finland. 

I varmare länder har genomsnittsresorna varit längre på scootrarna, 18,4 minuter i Spanien och 17,1 minuter i Frankrike. 

Läs mer: Voi expanderar – rullar ut i Finland 

Tidigare i mars hade företaget över 400 000 registrerade användare. 

”För oss innebär det att vi ska fortsätta göra vår grej och expandera till nya städer i samarbete med städerna”, säger Caroline Hjelm. 

Scooterbolaget siktar på fortsatt expansion i Europa inom de närmaste månaderna.  

”Framförallt Centraleuropa kommer vara en stor marknad för oss. Tyskland är en av våra största prioriteter där marknaden faktiskt är stängd idag, men troligtvis kommer att öppnas upp i början av sommaren. Då är vi jättetaggade på att komma in där” säger hon. 

Läs mer: Trots starka reaktioner: Inga krav på elscootrarna 

Företaget jobbar även med att upprätta en uppförandekod och har påbörjat ett uppstartande av en branschorganisation för scooterbolag. Det gäller framförallt i Sverige men även i de andra länder där företaget bedriver sin verksamhet. 

”Vi vill utveckla företaget i dialog med beslutsfattare och andra lokala företag, såsom lokaltrafik. Nu vill vi starta den här branschorganisationen tillsammans med andra aktörer inom scooterbranschen”, säger Caroline Hjelm. 

För ett par veckor sedan rapporterade tyska Bayerischer Rundfunk att uppgifter om 460 000 av Vois användare legat öppna på internet, bland annat användarnamn, mejladresser och telefonnummer. Företaget har dock försvarat sig med att det bara handlade om 100 000 personuppgifter, att de nu löst problemet och anmält händelsen till Datainspektionen.

Voi har snart dragit in 1 miljard kronor i finansiering. Bland de som stöttar bolaget finns riskkapitalbolagen Vostok New Ventures, Creandum och Balderton Capital samt flera namnstarka affärsänglar, till exempel Cristina Stenbeck och King-grundaren Sebastian Knutsson.

Läs mer: Uppgifter om hundratusentals Voi-användare låg oskyddade på nätet 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera