Annons

Voi bekräftar: Vår scooter var med i dödsolyckan

Foto: Sven-Erik Svensson
En 27-årig man omkom i samband med en krock i en korsning i Helsingborg natten till fredag. Nu bekräftar elscooterbolaget Voi att sparkcykeln mannen färdades på var en av deras. Samtidigt kräver Transportstyrelsens utredare att elscootrar ska förbjudas.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Dödsolyckan i Helsingborg skedde under torsdagskvällen och den 27-årige mannen ska ha blivit påkörd när han körde en elscooter. 

Det var så sent som i onsdags som Voi lanserade sina scootrar i Helsingborg, den sjätte för bolaget att etablera sig i.

Inledningsvis ville polisen inte kommentera om det rörde sig om en elscooter från en delningstjänst, men för Di Digital bekräftade Polisens presskommunikatör Eva-Lotta Hermansson Truedsson att det var en hyrtjänst som var inblandad. 

Voi bekräftar nu att det är deras elscooter som är inblandad i dödsolyckan.

”Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga”, skriver Voi i ett pressmeddelande.

Bolaget skriver att man nu är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring vad som inträffat.

”Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat”, står det att läsa i uttalandet.

Enligt polisen ska elscootern ha haft hög fart efter att ha kommit från en backe mot en korsning med trafikljus. Det finns än så länge ingen misstanke om brott, skriver TT.

De senaste månaderna har antalet elscootrar i storstäderna ökat. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 fordon till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700. 

I och med ökningen av antal elscootrar och användningen av dem uppkommer olyckor. Akutmottagningen i Malmö har uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elscooter.

Nyligen säkrade Voi ett kontrakt värt 400 miljoner kronor för att stå för Stockholms stads uthyrning av cyklar och lådcyklar.

Transportstyrelsen har efter dödsolyckan uppgett att de vill förbjuda sparkcyklarna från gatorna.

”Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken”, säger Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre.

Det är Polismyndigheten som ska bedöma om det ska vara tillåtet att köra elscootrar, berättar utredaren. 

”Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik”, säger Hans Cassepierre.

Voi påpekar att man är i dialog med ansvariga myndigheter när det kommer till fordonen och säkerheten kring dem. 

Bolaget poängterar också att elscootrarna har en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och att de är klassificerade som cyklar i Sverige och att de därmed följer den svenska lagstiftningen. 

Dessutom, menar Voi, att bolaget jobbar aktivt med att informera användarna om säkerhet och regler.

”Vår uppfattning är att ett förbud mot alternativa fordon, som bidrar till att skapa mer hållbara och miljövänliga städer, inte är rätt väg att gå. Det handlar om att öka antalet cykelbanor och vägar för en modern stadsmiljö, ett samhälle som erbjuder ett större utbud att ta sig fram än enbart bilar, bussar och vanliga cyklar”, skriver bolaget i ett uttalande till Di Digital.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer