Annons

Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete”

Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm. Foto: Evelina Carborn (Di).
Voi har stängt ned nästan hela verksamheten och varslat eller sagt upp över 100 anställda. Ett stort sparpaket ska rädda bolaget fram till nästa år – men vd:n Fredrik Hjelm är samtidigt kritisk mot svårigheterna att få statligt stöd i Sverige. ”2020 kommer att bli sönderslaget för oss”, säger han i en stor intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolaget Voi har tvingats pausa sin tjänst i 35 av sina 40 städer till följd av coronautbrottet. 

På grund av både frivilliga och tvingande karantäner i Europa har efterfrågan i princip försvunnit helt och hållet under de senaste veckorna.

Nu tar Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm bladet från munnen om den mycket i ansträngda situationen.

”Vi har gått från att ligga långt över budget i intäkter under början av 2020, tack vare den milda vintern, till att mattan helt plötsligt har dragits iväg under våra fötter”, säger han till Di Digital.

måndagen kom beskedet att Voi tvingas till omedelbara uppsägningar av konsulter samt prov- och visstidsanställda, samt varsel av en grupp heltidsanställda. 

Totalt berör det strax över 100 personer, eller ungefär en femtedel av Vois personalstyrka, berättar Fredrik Hjelm.

”Det var det sista vi ville göra, de anställda på Voi är fantastiska och extremt kunniga inom sina respektive fält. Nu försöker vi hjälpa samtliga att hitta nya arbeten i den mån vi kan”, säger Fredrik Hjelm.

Läs mer: Voi tvingas till stora krisåtgärder – pausar i nästan hela Europa

Planen är att ansöka om permittering för merparten av de övriga anställda, det vill säga runt 400 personer. Men det finns inga garantier för att det beviljas i samtliga länder där Voi har personal, särskilt inte i Sverige.

”I Frankrike har man förbjudit alla uppsägningar under coronautbrottet och staten garanterar lönerna fullt ut för drabbade företag. Men i Sverige råder det fortfarande stora oklarheter om vad som gäller för att få ta del av de statliga stöden, det är alldeles för otydligt”, säger Fredrik Hjelm.

Voi saknar kollektivavtal, precis som nio av tio bolag inom tekniksektorn, vilket innebär att de måste vänta till tidigast den 7 april för att få besked av Tillväxtverket kring sina permitteringar.

”Om jag ska vara helt ärlig vet vi fortfarande inte vad som gäller i Sverige, där vi har merparten av våra anställda”, säger Fredrik Hjelm.

Bolaget har också sagt upp avtal med olika underleverantörer, inom till exempel marknadsföring och mjukvaruutveckling. 

Samtliga neddragningar är en del av ett större sparpaket som innebär att Voi minskar sina kostnader med 50 procent. 

Det ska borga för att bolaget klarar sig på sin nuvarande kassa en bit in i 2021, enligt vd:n.

”Vi hoppas på det bästa, men förbereder oss på det allra värsta. I den prognosen har vi räknat med att verksamheten är nedstängd i många månader till, och att vi i princip helt och hållet missar högsäsongen under sommaren”, säger Fredrik Hjelm.

Hur mycket har ni i ledningen gått ned i lön?

”Alla gör vad de kan i det här läget. Det skiljer sig åt, men det är allt ifrån en minskning på några procent till en minskning på 70-80 procent under de närmaste månaderna”, säger han.

Läs mer: Värderade Voi till tre miljarder – nu rasar hela elscooter-branschen 

Voi har sedan starten sommaren 2018 tagit in över 1,5 miljarder kronor i riskkapital från investerare som Vostok New Ventures, Balderton Capital och Creandum. Bolaget fyllde senast på kassan i november i fjol och Fredrik Hjelm menar att den finansiella situationen inte är akut.

”Tack vare stödet från våra ägare har vi en robust kassa och balansräkning. Det finns många andra företag inom andra branscher som har det värre, till exempel frisörer och hotell”, säger han.

Är det aktuellt att plocka in ytterligare finansiering från era ägare just nu?

”Vi har inte fört några sådana diskussioner”, säger Fredrik Hjelm.

Ni har tagit in 1,5 miljarder kronor i kapital på knappt två år – ändå tvingas ni nu till drastiska åtgärder efter en kortare tid utan intäkter. Hur förklarar du det?

”Sedan starten har vi ju varit inställda på extrem tillväxt och att ta andelar på en konkurrensutsatt men enorm marknad, det vill säga transporter inne i städer. Vi har investerat väldigt mycket i inköp av hårdvara, alltså våra elsparkcyklar, men också i geografisk expansion genom att sätta upp organisationer och anställa personal”, säger Fredrik Hjelm.

Voi har självt haft som målsättning att bli lönsamt på koncernnivå senast 2022. Storägaren Vostok New Ventures har därutöver räknat med att Voi ska växa med cirka 20 gånger under de närmsta åren.

”2020 kommer inte att bli ett helt förstört, men ett sönderslaget, år för oss och många andra. Det positiva är att vi som bolag måste bli smartare, snålare och mer effektiva. Vi måste helt enkelt göra mer med mindre pengar och färre anställda”, säger han. 

Vad Voi omsatte i fjol är ännu inte officiellt, men i november i fjol uppgav Fredrik Hjelm att det handlade om ”100-tals miljoner kronor” med förluster i liknande storlek. Även under 2020 hade Voi räknat med ett minusresultat, som med all sannolikhet förvärras på grund av coronakrisen.

Läs mer: Tyska konkurrenten: Vi tackade nej till att gå ihop med Voi

Även konkurrenter som amerikanska Bird och Lime har tvingats till liknande neddragningar, liksom den andra stora aktören från Europa – tyska Tier. Di Digital har tidigare rapporterat att Tier och Voi vid flera tillfällen fört diskussioner om ett samgående.

Kommer coronautbrottet att påskynda en konsolidering på marknaden?

”I kriser så går alla trender mycket snabbare. Det som annars hade tagit tre år tar nu tre månader. Det gäller även för konsolidering. Men just nu har vi bara fokus på att ta hand om de anställda, vår tankekraft räcker inte längre än så”, säger han.

Fredrik Hjelm uppger att Voi står redo att rulla ut sina flottor av elscootrar i full kraft så fort Europa öppnas upp igen. 

”Vi tror att vi har en ljus framtid när coronautbrottet är över. Kanske vill människor också fortsatt distansera sig något av försiktighetsskäl, och välja en Voi framför att trycka in sig på fulla bussar eller i tunnelbanan. Men just nu så befinner vi oss så klart i ett helvete”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer