Svenska Voi har gått från startup till miljardvärdering på ett år. Senaste steget i att dra till sig kunder är ”Voi for Business” – ett slags busskort för bolagets elscootrar, riktat till företag.
Målet är enligt Voi att på sikt kunna ersätta anställdas onödiga taxiresor, och hänvisar till forskning som menar att en majoritet av alla taxiresor är under 5 kilometer. Med den nya tjänsten kan företaget antingen köpa en så kallad Unlitimed-plan eller betala per resa.
”Vi vill arbeta med företag som är under press för att minska sin miljöpåverkan inom alla områden i deras affär, med fokus på korta resor som görs under arbetet. Vi kan genom denna pilot erbjuda företag ett mer hållbart och tidseffektivt resealternativ, vilket också hjälper dem att sänka sina transportkostnader. Företagen runt om i Europa har en roll att spela i att avvärja klimatförändringen och att minska koldioxidavtryck. Oavsett om du är baserad i Stockholm eller kör mellan möten i Köpenhamn eller i Paris kommer du att kunna använda Voi”, säger Erik Bergqvist, chef för samarbeten på Voi.
Läs mer: Man död i olycka med elscooter – Transportstyrelsens utredare vill se förbud
Voi finns i dag 22 europeiska städer och nio länder. Under året vill man lansera i ytterligare 150 städer, och nu under sommaren ska elscootrarna lanseras i Wien, Bryssel, Milano, Zürich och Warszawa.
Nyligen vann man också Stockholms stads upphandling av nya hyrcykelsystem. Kontraktet är värt 400 miljoner kronor och löper under sju år.
Tjänsten för företag ska finnas tillgänglig i nordiska städer.
Cristina Stenbeck, Balderton Capital, Creandum, Vostok New Ventures och flera Tinder-grundare har investerat i Voi. Totalt har bolaget tagit in runt 730 miljoner kronor. Investmentbolaget Vostok New Ventures värderade nyligen sin andel till motsvarande 265 miljoner kronor, vilket skulle ge Voi en total värdering på runt 1 miljard kronor.
Läs mer: Miljardvärdering för Stenbecks svenska scooterbolag