Annons

Elscooterbolag utökar flottan med elcyklar

Voi tar nästa steg i striden om elektrifieringen av städernas gator när man släpper nya elscootermodeller och två elcyklar i mobilitetstjänsten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska elscooterbolaget Voi Technology utökar sin mobilitetsplattform med två cyklar och två nya elscootermodeller. 

I bolagets flotta finns nu två elscootrar, kallade Voiager 1 och 2. Elscootrarna ska vara designade och framtagna av bolaget och är betydligt mer rejäla än tidigare modeller, med bättre batteritid och lättare service. Den ena modellen är trehjulig, med två framhjul.

Vois nya modell Voiager 1.
Vois nya modell Voiager 1. Foto: Press.

”Vi siktar på att göra elscooter-upplevelsen ännu bättre för våra åkare, därför designar vi nästa generations flotta baserat på data och insikter. Vi behöver robusta fordon som är designade för bred konsumtion, hållbarhet och säkerhet står högt på kravlistan. Det här är en game changer”, säger bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm.

Det måste ha kostat er en hel del att ta fram den nya flottan?

”Ja, vi har ända sedan vi började förra året lagt mycket fokus och resurser på att ta fram det här. Vi förstod från dag ett att det här kommer att behövas.”

Förutom de nya elscootrarna breddas alltså utbudet också med två cyklar som kommer ingå i bolagets mobilitetsapp.

Dels handlar det om en regelrätt elcykel med en maximal hastighet på 25 kilometer i timmen, dels kommer bolaget nu även att erbjuda lådcyklar med eldrift. 

Lådcykeln ska också användas av de som jobbar med att samla in, ladda och ställa ut bolagets olika färdmedel på gatorna i Europa. Planen är att den nya, utökade, flottan ska ut på gatorna under den kommande sommaren. 

Klart är också att Voi i och med den nya flottan kommer utöka hur långt folk kommer kunna färdas med bolagets tjänster. I och med att elscootrarna går längre med mer rejäla batterier och cyklarnas räckvidd hoppas man nå fler användargrupper längre ut från städernas citykärnor.

”Både distansen och de olika demografiska grupperna kommer kunna öka. Vi ser att våra kärnanvändare är personer i 20- till 30-årsåldern, de initiala testerna med de nya scootrarna visar att vi kommer kunna nå fler grupper”, säger Fredrik Hjelm.

Priset kommer variera mer. Redan nu har bolaget rörlig prissättning där låg efterfrågan driver ner priserna, som höjs när solen är ute och efterfrågan ökar. Ingångskostnaden för cyklarna kommer också att vara högre. 

I framtiden ser Fredrik Hjelm att bolaget utökar än mer med elektrifierade fordon som kan bli en del i invånares rörelsemönster. 

”Vi kommer inte kunna köra bilar som vi gör i dag.”

Samtidigt som den nya fordonsflottan lanseras intar elscooterbolaget den enorma marknaden i Tyskland under sommaren, där flera partnerskap som av bolaget beskrivs som ”milstolpar” har ingåtts. Bland annat handlar det om samarbeten med lokala kollektivtrafikaktörer. 

Bolagets ledning anser att Tyskland snabbt kommer bli en av världens största marknader för elscootrar. Just nu har bolaget nått 2 miljoner resor på elscootrarna.

Elscooterbolaget har nu etablerat sig i 18 städer i Europa, inte minst med hjälp av nästan en miljard kronor i riskkapital från bland andra Vostok New Ventures, Balderton Capital och Cristina Stenbeck. 

Voi var först med att etablera sina elscootrar i Sverige under augusti förra året. Sedan dess har man slagit sig in i flera europeiska städer, där fokus har legat på att arbeta tillsammans och i samarbete med städernas beslutsfattare.

”Voi vill förändra hur man tar sig runt i stadsmiljöer, vi vill göra det smidigt, effektivt och kul att välja ett miljövänligt transportsätt. Samtidigt är vi måna om att vara en god medborgare och samarbeta med städer för att bli ett komplement till kollektivtrafik som fungerar väl i samspel med fotgängare. Vi vill vara en mikromobilitets-partner till städer”, säger Fredrik Hjelm i ett uttalande.

Förutom Tyskland väntar även snara lanseringar i Polen, Italien, Schweiz och Belgien. 

Läs mer: Nu blir det pli på elscooterbolagen – ett flertal regleringar klara 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies