Hoppa till innehållet

Voi:s vd om nya konkurrenten: ”Det är klasskillnad”

Elscootermarknaden har drabbats hårt av coronakrisen. Men nu ser svenska flaggskeppet Voi en ”enorm medvind” i hela Europa. I en stor intervju berättar vd:n Fredrik Hjelm om en tuff vår, framtidsplanerna och om konkurrenten Bolts inträde på marknaden. ”I stort sett alla städer där vi gått upp mot Uber och Bolt så har det varit klasskillnad”, säger han.

Vois vd Fredrik Hjelm har börjat se en ljusning i mörkret, och har sett en stor attitydsförändring gentemot el-sparkcykeln under coronakrisen.
Vois vd Fredrik Hjelm har börjat se en ljusning i mörkret, och har sett en stor attitydsförändring gentemot el-sparkcykeln under coronakrisen.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Senast Di intervjuade Voi:s vd Fredrik Hjelm befann sig bolaget i en mycket ansträngd situation – ”ett helvete”, som han själv beskrev det i slutet av mars. Det svenska elscooterbolaget tvingades pausa på majoriteten av sina marknader på grund av coronautbrottet.

Efterfrågan var i princip noll. Bolaget ansökte om permittering för merparten av sin personal, sade upp avtal med olika underleverantörer samt tvingades genomföra en rad uppsägningar och varsel av konsulter, prov- och visstidsanställda. 

”Sist vi pratade hade vi kommit in i coronan och gjort nedskärningar för att säkra upp kassan och sedan dess har det ju som övriga samhället sakta men säkert gått mot något bättre”, säger Fredrik Hjelm.

Hjelm har sett, som han uttrycker det, en ”enorm medvind” vad gäller regleringar och lagstiftning kring den tidigare ibland utskällda elsparkcykeln, vilket öppnar upp för Voi på nya marknader.

”I Storbritannien – till exempel – 'fasttrackar' regeringen legaliseringar av elsparkcyklar till juli i år. Det ursprungliga förslaget var att man skulle se över det först 2021 och det här gör man helt enkelt för att ha alternativ till kollektivtrafiken nu när man börjar öppna upp, och vi ser egentligen samma i alla länder. Det finns ett starkt stöd till alternativ till att åka i sin privata bil. Detta har varit en trend sedan tidigare. Men nu ser vi också att elsparkcykeln ses som ett alternativ till kollektivtrafiken. Tidigare har städerna – med rätta – värnat om kollektivtrafiken, men nu är det uppenbart att det behövs alternativ till den”, säger Hjelm. 

När sommaren närmar sig har flera av Voi:s tidigare marknader börjat öppna upp igen. I Stockholm, Helsingfors, Göteborg, Uppsala, Odense and Köpenhamn upphörde aldrig tjänsten, och nu rullas verksamheten i gång på marknad efter marknad – senast i Schweiz och Frankrike. Och i sommar tillkommer Storbritannien.

”Nu har vi kommit tillbaka i stort sett alla städer. Det ser rätt starkt ut. Det verkar som om folk vill komma ut och röra på sig igen och samtidigt inte använda sig av kollektivtrafik eller taxi”, säger Hjelm och fortsätter: 

”Konsumentbeteende är väldigt svårförutsägbart. Marknader som för oss för cirka ett år sedan var likställda – till exempel Norge och Schweiz – där beteendet sett ungefär likadant ut, är i dag helt olika. Nu är Norge en väldigt stark marknad – och Schweiz en svag. 'Lockdown' är på ungefär samma nivå men beteendet helt annorlunda i olika städer och olika länder”. 

För cirka ett halvår sedan fanns det enligt transportkonsultbolaget Trivector tio stycken olika elscooteraktörer i Stockholm, men flera av dem har fått lägga ner verksamheten. Hur ser du på att så många har fått slänga in handduken?
”Det är tråkigt i de enskilda fallen. Men för oss är det såklart bra med färre konkurrenter. I alla såna här kriser så accelereras trender, och i vår bransch fanns det redan en konsoliderings- och 'shake-out'-trend som nu snabbades på. 'The strongest gets stronger och de lite svagare skakas av'”.

Ett av de tre bolag som nu opererar är Bolt som är nya på Scooter-marknaden sedan ett par veckor. Hur ser du på att de kommer in sent i matchen – och med tunga finansiärer i ryggen?
”Man ska alltid ha respekt för välfinansierade duktiga konkurrenter. Men när 'ride-hailing-bolag' som Uber och Lyft gett sig på att försöka köra mikromobilitet så är det tydligt att det inte är deras kärnkompetens. I stort sett alla städer där vi gått upp mot Uber och Bolt så har det varit klasskillnad. Jag ser fram mot att de kommit hit – men vi är inte superoroliga. Vi har vår bästa flotta i Stockholm, vi är lönsamma. Det blir tufft för någon att konkurrera här”, säger Hjelm som tror att det finns plats för max två spelare i en stad som Stockholm. 

Till följd av utvecklingen i samband med coronapandemin har värderingarna för flertalet elscooterbolag fallit. Voi:s delägare Vostok New Ventures skrev nyligen ned värdet på sin post till 850 miljoner kronor, jämfört med omkring 1 miljard kronor i slutet av förra året. Vostok New Ventures har redan investerat 585 miljoner kronor, och har stått redo att skjuta till nya pengar om det skulle behövas. Men enligt Hjelm är det inte hugget i sten hur man ska gå vidare efter Corona-krisen.

”Vi vill vara i en position redan i höst då vi kan göra ett val och bestämma om ska vi slå över på lönsamhet och gå i en smalare skala eller om vi ska fortsätta expandera ytterligare och ta in mer kapital. Det är ett lite oklart läge nu med coronapandemin men fundamentalt ska vi vara där i höst så vi kan göra det valet. Vi är två år in i verksamheten och det är först nu som jag känner att vi börjar komma upp i den nivå på produkten som gör att jag kan känna mig trygg med att vi kan vara lönsamma. Men det finns fortfarande mycket att utveckla”. 

Hur ser planerna ut i Stockholm ut framöver?
”Vi expanderar mer och mer. Under vintern och våren har vi expanderat ut mot Karolinska, Haga och universitetsområdet och ner mot Kvarnholmen, Hammarby Sjöstad, Årsta och Johanneshov. Den nya scootrarna håller längre än de tidigare modellerna, och med de senaste batterierna kan vi köra drygt 60 kilometer på en laddning. Kostnaden att driva modellen har gått ned så mycket att vi kan sprida ut oss mer och på sikt demokratisera tjänsten genom att gå ner i pris”.

Hur tror du att vi färdas i staden om tio år?
”Jag tror att bilar och taxi som de vi har i dag är helt utslängda. De tyngre fordonslösningarna kommer att vara autonoma. Stora delar av städer kommer vara nedslängda för tung fordonstrafik, Stockholm har sina sommargågator och i bland annat Paris gör man likadant. Mer yta åt människor, mindre yta för tung trafik.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera