Hoppa till innehållet

Volkswagen: Allt Tesla kan göra, kan vi göra bättre

Volkswagen är säkra på att de kommer bli marknadsledande inom elbilar. Det som Tesla ska göra i premiummarknaden, kommer VW att göra i volymmarknaden, menar chefen för Volkswagens personbilar.

Volkswagens logotyp. Foto: AP
Volkswagens logotyp. Foto: APBild: AP

Tyska biljätten Volkswagen har stora ambitioner inom elbilssegmentet och är säker på att kunna bli marknadsledare till år 2025.

"Allt Tesla kan göra, kan vi överträffa", deklarerade Herbert Diess, chef för Volkswagen personbilar, vid en presskonferens på fredagen, skriver Financial Times.

Volkswagen, VW, siktar på att sälja 1 miljon elbilar år 2025. Det kan ställas mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla, som sålde färre än 80.000 elbilar i fjol och som har som mål att leverera 1 miljon fordon årligen till år 2020.

Läs mer: Tesla lanserar företagsbilar

Det som Tesla ska göra i premiummarknaden, kommer VW att göra i volymmarknaden, menar VW-chefen.

"Vi är säkra på att i denna nya värld kommer vi att bli en marknadsledare", tillade Herbert Diess.

I elbilsracet ställs därmed en nykomling på marknaden med tekniskt kunnande som ska bygga ut kapaciteten mot en traditionell biljätte som ska ställa om sin verksamhet.

Enligt Herbert Diess har VW i det sammanhanget kostnadsfördelar som en följd av sin bilbyggararkitektur, den så kallade MQB-plattform, som hjälper de olika VW-märkena att dela bildelar, teknologi och monteringssekvenser.

VW ser emellertid seriöst på konkurrensen från Tesla.

"Tesla kommer från ett högprissegment, men rör sig nedåt. Det är vår ambition, med vår nya arkitektur, att stoppa dem där", sade Herbert Diess.

Volkswagens mål för personbilsverksamheten är att fram till år 2020 lägga fokus på att förbättra lönsamheten genom att sänka kostnaderna med 25 procent och uppnå en rörelsemarginal på minst 4 procent. I ett andra steg, fram till 2025, är att ta en ledande roll inom elektriska, uppkopplade bilar, och samtidigt lyfta marginalen till 6 procent.

För helåret 2016 visade VW personbilar en rörelsemarginal på 2,1 procent i sin nya rapporteringsstruktur, skriver Financial Times.

Läs även: Tesla expanderar i Sverige – letar nya lokaler

Direkt / Di Digital

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera