Volumental (NTL) grundades redan 2013 men det var först i maj 2016 som deras första hårdvaruprodukt kom ut på marknaden. Genom att 3D-scanna fötter ger de skomärken och försäljare möjligheten att erbjuda sina kunder en matchningstjänst beroende på stil och hur foten ser ut.
”Sen vår första produkt lanserades har vi lagt till mycket mer intelligens, analytiska verktyg och tjänster i den. Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko”, säger vd:n Moritz Schiebold.
Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko.
Volumentals 3D-scanner har tagits emot väl av butikskedjorna. Bland kunderna finns Adidas, New Balance och hockeymärket Bauer. Under det sista brutna räkenskapsåret med slut i maj 2017 har bolagets omsättning vuxit från drygt 880 000 kronor till 16,7 miljoner kronor. Samtidigt har förlusten minskat från 5 Mkr till närmare 1,4 Mkr.
”Vi fortsätter att växa kraftigt, både med existerande kunder som köper mer och med nya kunder. Vad vi vill göra nu är att skala upp vår säljorganisation för att kunna ge våra kunder runt om i världen en bra service”, säger Moritz Schiebold.
Läs även: 3D-skrivaren fixar designen på påskkakan
Sedan starten har bolaget tagit in cirka 20 miljoner i riskkapital från bland annat investmentbolaget Moor och investerarnätverket Founder.org, som är inriktat på bolag startade på universitet.
Idén bakom Volumental föddes på KTH:s Computer Vision Group där tre av medgrundarna Rasmus Göransson, Miroslav Kobetski och Alper Aydemir, doktorerade. Alper Aydemir hade påbörjat ett projekt där han lät privatpersoner ladda upp filmer av sin hemmiljö. I gengäld fick användarna en digital 3D-modell av det de laddade upp.
”Vad vi märkte var att folk var väldigt intresserade av att scanna sig själva, främst sina ansikten. Men det var också massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över”, säger Moritz Schiebold.
Det var massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över.
Vad som framkom var att skobranschen och ortopedin har ett långt förflutet av att använda 3D-data och att man i dessa branscher sökte efter nästa generations scanningprodukt. Volumental ansåg att det bästa sättet att bli riktigt stora på området var att samarbeta med stora kedjor.
”Nu finns vi i 32 länder. Det lite roliga är att Sverige är det sista på listan”, säger vd:n Moritz Schiebold.
Moritz Schiebold, som är bolagets första anställda, tog över vd-stolen från bolagets fjärde medgrundare Caroline Walerud. Hon lämnade vd-rollen vid årsskiftet 2015-2016, och blev istället ordförande i styrelsen för att ha tid med sitt eget investmentbolag Walerud Ventures.
Läs även: Walerud Ventures investerar i IoT-bolaget Ekkono
Förutom Caroline Walerud arbetar övriga grundare fortfarande heltid på bolaget, bland annat med att få ut sin nya smarta produkt på marknaden. Genom att kunna rekommendera skor från butikers hela sortiment kommer butikerna lättare kunna använda hårdvaran, tror Moritz Schiebold.
Det är bara en tidsfråga innan 3D-scanning kommer att ske via mobiltelefonen men Volumental är inte rädda för att sådana lösningar ska tvinga bort dem från marknaden.
”Vi har ett försprång i jämförelse med resten av marknaden. För det första så har vi massor av data som kommer in från våra scanners, vi har runtliggande produkter som rekommendationstjänster, och för det tredje så har vi upparbetade relationer med nyckelpersoner på den här marknaden. Samtidigt är vi faktiskt rätt upphetsade kring hur man kan använda mobilen kring 3D-scanning och vi har också påbörjat forskning på det”, säger Moritz Schiebold.
Läs även: Steget före med full sula