Hoppa till innehållet

Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden

Stockholms 3D-scanningbolag Volumental har på ett år gått från 800 000 kronor i omsättning till närmare 17 miljoner. ”Sverige är vårt 32:a land”, säger vd:n Moritz Schiebold. 

Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.
Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.Foto: Emma-Sofia Olsson

Volumental (NTL) grundades redan 2013 men det var först i maj 2016 som deras första hårdvaruprodukt kom ut på marknaden. Genom att 3D-scanna fötter ger de skomärken och försäljare möjligheten att erbjuda sina kunder en matchningstjänst beroende på stil och hur foten ser ut. 

”Sen vår första produkt lanserades har vi lagt till mycket mer intelligens, analytiska verktyg och tjänster i den. Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko.

Volumentals 3D-scanner har tagits emot väl av butikskedjorna. Bland kunderna finns Adidas, New Balance och hockeymärket Bauer. Under det sista brutna räkenskapsåret med slut i maj 2017 har bolagets omsättning vuxit från drygt 880 000 kronor till 16,7 miljoner kronor. Samtidigt har förlusten minskat från 5 Mkr till närmare 1,4 Mkr.

”Vi fortsätter att växa kraftigt, både med existerande kunder som köper mer och med nya kunder. Vad vi vill göra nu är att skala upp vår säljorganisation för att kunna ge våra kunder runt om i världen en bra service”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: 3D-skrivaren fixar designen på påskkakan

Sedan starten har bolaget tagit in cirka 20 miljoner i riskkapital från bland annat investmentbolaget Moor och investerarnätverket Founder.org, som är inriktat på bolag startade på universitet.

Idén bakom Volumental föddes på KTH:s Computer Vision Group där tre av medgrundarna Rasmus Göransson, Miroslav Kobetski och Alper Aydemir, doktorerade. Alper Aydemir hade påbörjat ett projekt där han lät privatpersoner ladda upp filmer av sin hemmiljö. I gengäld fick användarna en digital 3D-modell av det de laddade upp. 

”Vad vi märkte var att folk var väldigt intresserade av att scanna sig själva, främst sina ansikten. Men det var också massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över”, säger Moritz Schiebold.

Det var massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över.

Vad som framkom var att skobranschen och ortopedin har ett långt förflutet av att använda 3D-data och att man i dessa branscher sökte efter nästa generations scanningprodukt. Volumental ansåg att det bästa sättet att bli riktigt stora på området var att samarbeta med stora kedjor. 

”Nu finns vi i 32 länder. Det lite roliga är att Sverige är det sista på listan”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Moritz Schiebold, som är bolagets första anställda, tog över vd-stolen från bolagets fjärde medgrundare Caroline Walerud. Hon lämnade vd-rollen vid årsskiftet 2015-2016, och blev istället ordförande i styrelsen för att ha tid med sitt eget investmentbolag Walerud Ventures. 

Läs även: Walerud Ventures investerar i IoT-bolaget Ekkono

Förutom Caroline Walerud arbetar övriga grundare fortfarande heltid på bolaget, bland annat med att få ut sin nya smarta produkt på marknaden. Genom att kunna rekommendera skor från butikers hela sortiment kommer butikerna lättare kunna använda hårdvaran, tror Moritz Schiebold.

Det är bara en tidsfråga innan 3D-scanning kommer att ske via mobiltelefonen men Volumental är inte rädda för att sådana lösningar ska tvinga bort dem från marknaden. 

”Vi har ett försprång i jämförelse med resten av marknaden. För det första så har vi massor av data som kommer in från våra scanners, vi har runtliggande produkter som rekommendationstjänster, och för det tredje så har vi upparbetade relationer med nyckelpersoner på den här marknaden. Samtidigt är vi faktiskt rätt upphetsade kring hur man kan använda mobilen kring 3D-scanning och vi har också påbörjat forskning på det”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: Steget före med full sula

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera