På måndagen blev en kvinna ihjälkörd av en självkörande taxi från Uber i den amerikanska delstaten Arizona. Bilen var tillverkad av svenska Volvo Cars och är av modellen XC90.
”Vi känner till incidenten och våra tankar är med den inblandade kvinnans familj. Uber samarbetar med lokala myndigheter i deras utredning”, skriver Volvo i ett uttalande efter dödsolyckan.
Läs mer: Kvinna ihjälkörd av självkörande Uberbil
Men när Di Digital försöker ställa uppföljande frågor, bland annat om Volvo har någon roll i den nu pågående utredningen och hur de ställer sig till Ubers beslut att stoppa alla tester av självkörande fordon, väljer biljätten att inte svara.
”Vi kommer inte kommentera vidare i nuläget”, skriver bolaget i ett mejl till Di Digital.
Volvo uppger dock att de inte har varit med och utvecklat den självkörande tekniken som användes i fordonet i fråga, enligt TT.
Polisen har i den tidiga utredningen konstaterat att varken Uber eller Volvo tycks ha begått något fel i samband med den tragiska händelsen. Olyckan hade sannolikt varit svår att undvika även om bilen hanterats av en mänsklig förare, enligt myndigheterna.
Samarbetet mellan Volvo Cars och Uber kring självkörande bilar inleddes för två år sedan. I november i fjol fördjupades sedermera relationerna när taxiappbolaget lade en stororder för upp till 24.000 bilar som skulle levereras mellan 2019 och 2021.
Läs mer: Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid
Förutom att leverera fordonen till Uber skulle Volvo Cars även vara med och testa samt utveckla den autonoma tekniken, enligt avtalet. Den första självkörande Volvobilen var planerad att lanseras år 2021.
Om denna tidsplan fortfarande gäller, trots att Uber lagt sina tester på is, är ännu oklart. Taxiappbolaget har även utvecklingsavtal med andra biltillverkare än Volvo Cars inom autonom körning.