Volvo Cars VOLCAR B -0,37%Dagens utveckling Tech Fund lanserades i februari 2018 och har som mål att investera i teknik som omvandlar bilbranschen. Prioriterade områden är artificiell intelligens, elektrifiering, självkörning och digitala mobilitetstjänster.
”Ett tydligt syfte med fonden är att ha en koppling till våra strategiska mål och på vår operativa verksamhet. Det är en skillnad mellan oss och vanligt riskkapital som bara tittar på avkastning. Det är ett sekundärt mål för oss”, säger Joakim Alpsten, strategisk finanschef och styrelseledamot i fonden.
Enligt den senast publicerade årsredovisningen från 2019 hade fonden ett värde på 182,9 Mkr och gjorde investeringar för 90 Mkr. Och under 2020 har ytterligare bolag tillkommit.
Ibland har samarbetet kommit först och investeringen sedan, ibland tvärtom.
”Det har varit lite olika i vilken ordning vi har gjort investeringar kontra samarbeten”, säger Pär Arvidsson, fondens styrelseordförande.
Det äldsta innehavet är Luminar, ett amerikanskt noterat bolag med börsvärde på 5,9 miljarder dollar. Bolaget utvecklar lidar, ”Light detection and ranging”, en radarteknik som använder sig av pulsade lasersignaler för att upptäcka föremål. Sensorteknologin är en avgörande faktor i skapandet av säkra självkörande fordon.
”Luminar är skolboksexemplet på hur vi jobbar: Vi hittar ett bolag genom vår utvecklings- och forskningsorganisation, etablerar en kontakt, gör ett koncepttest för att se att produkten passar i våra bilar och har en ledande teknik. Vi har nu valt att ha dem som leverantör för serieproduktion och kommer ha dem i Volvobilar inom några år”, berättar Pär Arvidsson.
Sedan den första investeringen har det blivit två tilläggsinvesteringar i Luminar, den senaste i samband med bolagets börsintroduktion i höstas. Hur mycket avslöjar inte fonden, men 2018 gjordes två investeringar på totalt 92 miljoner kronor där Luminar var den ena. 2019 gjordes investeringar för 92 miljoner kronor i totalt sex bolag. Det rör sig med andra ord inte om några stora innehav, men Volvo Cars har dragit mycket nytta av Luminar.
Ett tydligt exempel på hur bolaget dragit strategiska fördelar av investeringarna är att Volvo Cars-ägda Zenseact och Luminar i mars i år ingick ett partnerskap för att leverera den första kompletta lösningen för självkörande fordon. Först ut med det nya systemet, som kallas Sentinel, är nästa är nästa generations Volvo- och Polestar-bilar.
Att Luminar samarbetar med andra biltillverkare har fonden och Volvo Cars inga synpunkter på. Kinesiska biltillverkaren SAIC Motor kommer till exempel att använda Luminar Technologies lidarsensorer i en ny fordonslinje.
”Det är en del av Luminars framgång att ha lyckats sälja in det här till andra kunder”, säger Joakim Alpsten.
Under 2020 har fonden satsat på tre nya bolag. Investeringsnivåerna har varit på likartade nivåer, men till sin natur skiljer de sig åt, menar Pär Arvidsson.
Det svenska bolaget Exmet använder sig av 3d-teknik för att skriva ut komponenter i amorf metall. I amorfa metaller har atomerna en oordnad struktur, till skillnad från vanliga metaller där de ligger i rader. Den amorfa strukturen får man till genom att kyla snabbt, så att atomerna inte hinner kristalliseras. Fördelarna är att materialet är mer elastiskt och har en högre hållfasthet. Tekniken öppnar upp för att minska vikten med upp till 90 procent jämfört med traditionellt stål.
”Exmets materialteknik är mycket intressant när vi tillverkar delar till elmotorer”, kommenterar Pär Arvidsson.
Det andra bolaget som fick en investering var brittiska Circulor, som rör sig inom hållbarhet. Med hjälp av blockkedjeteknik spårar bolaget distributionskedjan för kobolt, en viktig beståndsdel i batterier men som på många håll bryts på ett oetiskt sätt.
”Att kunna spåra material är mycket viktigt för oss för att säkerställa att det som går in i våra bilar framställts på ett hållbart sätt. Idag använder vi Circulors teknik till att spåra kobolt som används i våra batterier, men vi ser naturligtvis en möjlighet att använda den här tekniken för att spåra även andra material,” säger Joakim Alpsten.
Den tredje investeringen var i amerikanska Actasys, vars teknik går ut på att använda luft för att rengöra sensorer.
”Det blir allt viktigare när vi har allt fler sensorer på bilarna då de är finkänsliga för smuts och annat som förvränger bilden”, kommenterar han.
Enligt 2019 års årsredovisning pytsade koncernen in 50 miljoner kronor i fonden, och Joakim Alpsten och Pär Arvidsson understryker att beslutsfattarna är mycket lyhörda.
”Mandatet från Volvo Cars är inte flaskhalsen i sammanhanget. Hittar vi ett bra bolag och kan övertyga inblandade beslutsfattare att det är rätt bolag att satsa på så gör vi det. Flaskhalsen är snarare att hitta rätt bolag, men vi har en bra pipe med bolag som vi tittar på”, säger Pär Arvidsson.
”Och förutom att det ska vara ett bra bolag så vill vi se en strategisk koppling till vår affär”, menar Joakim Alpsten.
De självkörande bilarna är inom räckhåll, enligt teknikfonden.
”Luminars teknik kommer vara en viktig del i att ta oss närmare det. Den kan upptäcka hinder och mäta avstånd under tuffa förhållanden, vilket är en förutsättning för självkörande bilar”, kommenterar Pär Arvidsson.
”Det är en komplex fråga, men inom de kommande åren kommer vi ha självkörande bilar inom vissa sammanhang, som på motorvägar”, avslutar Joakim Alpsten.