Annons

Volvo Cars prislapp för prestigeprojektet sväller

Volvos modell XC90 är ett valbart fordon i bildelningstjänsten M. Therese Ahlström Brodowsky är Sverigechef för företaget.
Volvos modell XC90 är ett valbart fordon i bildelningstjänsten M. Therese Ahlström Brodowsky är Sverigechef för företaget. Foto: Press.
Volvo Cars har på två och ett halvt år plöjt in minst 640 miljoner kronor i sin bildelningstjänst M, kan Di Digital avslöja. När prestigeprojektet börjar betala sig tillbaka för den kinesiska ägaren Geely är ännu oklart. ”Det är en långsiktig satsning”, säger Sverigechefen Therese Ahlström Brodowsky.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Varje M-bil kommer ersätta fem bilar. Det kan tyckas dåligt för oss. Men i framtiden kommer vi inte räkna hur många bilar vi gör, utan hur många kunder vi har.”

Det har snart gått två år sedan Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterade sina högtflygande ambitioner för prestigeprojektet M. Det skulle svara upp mot ett förändrat kundbeteende om att fler vill ha tillgång till bil utan att äga den själv.

Lanseringen skedde på allvar i september 2019. I dag har uppemot 70 000 kunder registrerat sig hos bildelningstjänsten i de fem svenska storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Uppsala.

Det uppger Therese Ahlström Brodowsky, Sverigechef för Volvo Car Mobility som står bakom M, för Di Digital.

”Det är en fantastisk siffra att nå på kort tid. Tillströmningen har varit jättebra, särskilt vad gäller återkommande användare. Det värderar vi högt”, säger hon.

Satsningen har dock av vissa utmålats till att enbart vara en omprofilering av föregångaren Sunfleet, en nästan helt identisk bildelningstjänst som Volvo Cars redan hade drivit i tjugo år. Saken blev inte bättre av att den nya tjänsten inledningsvis fick kritik från kunder för att vara för dyr, och M fick senare backa och göra om sin prismodell.

Läs mer: Volvo-chefen avfärdar kritiken mot mångmiljonprojektet: ”Har förbättrats”

Volvo Cars egen prislapp för projektet är än så länge hög. Di Digital kan nu avslöja att koncernen, sedan starten 2018 fram till mitten av 2020, investerat 640 miljoner kronor i M genom aktieägartillskott. 

Förlusterna på sista raden uppgår till cirka 400 Mkr under samma period.

Volvo M har i dag runt 150 anställda, varav många har arbetat med teknikutvecklingen av den appbaserade bildelningstjänsten. Huvudkontoret ligger på Jakobsbergsgatan, en central adress i Stockholm med hög hyra.

”Det här är en långsiktig satsning för Volvo Cars. Vi landade starkt i att det bästa för Volvo M var att bygga en helt egen teknisk plattform från grunden – i stället för att köpa in extern mjukvara. Alla pengar du nämner har egentligen gått till investeringar i människor”, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Enligt Therese Ahlström Brodowsky kan Volvo M nu i realtid se var och när deras kunder vill ha en bil, och dessutom vilken typ av modell de efterfrågar.

Med hjälp av dataanalysen kan bolaget anpassa sin fordonsflotta. Volvo M vill undvika att bilar står stilla på en parkering under längre tid – och därmed se till att fler kunder än tidigare kan använda ungefär samma antal fordon.

Det sparar kostnader för Volvo M, men användarupplevelsen sägs också bli bättre eftersom väntetiderna på en ledig bil minskar. Nämnda tekniska uppgraderingar är en av de största skillnaderna mot föregångaren Sunfleet, menar företaget.

Om investeringarna redan har börjat betala tillbaka sig är något oklart. Intäkterna från Volvo M respektive Sunfleet slås fortfarande samman i ett dotterbolag och omsättningen summerades i fjol till 242 Mkr, en ökning med 14 procent från året före.

Nettomarginalen i Sunfleets verksamhet har historiskt legat på mellan 4-6 procent, men Volvo Cars har subventionerat tjänsten. Det återstår att se när Volvo M kan bli en lönsam tjänst.

”Vi har en tydligt utstakad väg mot att nå lönsamhet, men jag kan inte säga när i tiden det blir. I varje enskild stad kan vi dock redan visa vinst efter ett antal månader. Men på övergipande nivå tillkommer fortsatta investeringar i främst varumärket och kundupplevelse”, säger Therese Ahlström Brodowsky.

I april kunde Di, med hänvisning till källor, rapportera att Volvo Cars kinesiska ägare Geely redan före coronakrisen krävt besparingar inom koncernen. Just bildelningstjänsten M fick krav om resultatförbättringar under första kvartalet, men misslyckades och ska därefter ha stått inför nedskärningar.

”Vi har inte misslyckats med att nå våra mål, det är felaktigt. Men i samband med coronakrisen fick vi krav på besparingar från Volvo Cars. Vi var tidiga med att justera våra kostnader i diskussion med vår styrelse och vidtagit en rad åtgärder, det har hjälpt oss och vi har vare sig behövt permittera eller söka bidrag”, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Läs mer: Di erfar: Volvo Cars skär i prestigeprojekten

Sunfleet finns ännu kvar i en del svenska städer, men Therese Ahlström Brodowsky hoppas att övergången till Volvo M ska vara helt färdig i Sverige under 2021.

”I Sunfleet finns det ett fåtal avtal som vi fullföljer till de löper ut. Om det hade varit möjligt hade vi gärna flyttat över de till M, men övergången kommer ske gradvis”, säger hon.

Det är inte säkert att Volvo M i framtiden kommer att finnas på lika många orter som Sunfleet. Särskilt mindre städer ligger i farozonen.

”Vi utvärderar kontinuerligt vilka städer som är lämpliga, det måste finnas tillräckligt många företag och privatpersoner i kundunderlaget”, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Från början var tanken att USA skulle bli nästa testmarknad för Volvo M, vid sidan om Sverige. Men dessa planer har nu skrotats och det amerikanska dotterbolaget ligger vilande. En internationell expansion är dock fortfarande aktuell, men när i tiden det sker är ännu oklart.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer