Hoppa till innehållet

Volvo Cars rullar ut samarbete med Amazon

Amazon inleder ett samarbete med Volvo Cars kring en ny tjänst som låter paket levereras till bakluckan i kundens bil.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.

Nu ska de som kör Volvo av modellen nyare, 2015 och senare, kunna få paket från Amazon levererade direkt till bilen. Tjänsten riktar sig endast e-handelsjättens Prime-kunder och kommer inledningsvis att erbjudas i 37 städer i USA, men målet är att med tiden expandera tjänsten till fler städer, enligt Bloomberg. 

Genom en app kommer kunden att låsa upp sin bil på distans för att möjliggöra leveransen, skriver Financial Times. Även den amerikanska biltillverkaren General Motors ingår i samarbetet.

Amazons önskan att kunna överlämna paket i en kunds bil när personen inte är på plats liknar fjolårets motsvarande satsning för hemmet, Amazon Key. Även där finns en Sverige-koppling då Assa Abloy-ägda tillverkaren av digitala lås Yale är ett av bolagen som Amazon samarbetar med.

Läs mer: Assa Abloy lyfter på fördjupat samarbete med Amazon 

Även i det fallet handlar det om att e-handelsjätten vill kunna genomföra leveranser även när kunden inte är hemma med hjälp av digitala lås och övervakningskameror för ökad trygghet.

Lanseringen av den nya tjänsten för leveranser till bilen kommer efter att Amazon bedrivit tester i sex månader i delstaterna Kalifornien och Washington.

( Finwire / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera