Annons

Volvo går in tungt i teknikbolag: ”Mycket lovande”

Till höger: Varjos tidigare modell av glasögon VR-1.
Till höger: Varjos tidigare modell av glasögon VR-1. Foto: Press.
Volvo Cars fortsätter att spendera i tech- och startupbolag. Nu går fordonsjättens teknikfond in i finska AR-bolaget Varjo.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Volvo Cars och Varjo har tillsammans utvecklat en funktion där föraren använder Varjos glasögon som synkar med Volvobilens säkerhetssystem i testmiljön.

Varjos nysläppta VR- och AR-glasögon, som fått namnet XR-1, ska vara en del av produktutvecklingen hos Volvo genom att möjliggöra tester i AR, augmented reality, och VR, virtual reality. Glasögonen ska leverera högsta möjliga upplösning.

Nu satsar Volvo på att köpa in sig i bolaget.

”Vi tittar efter bolag med hög potential och som skapar teknik som förändrar, det ska också passa våra affärsmål. Vi har jobbat tillsammans med Varjo under ett år inom vår utveckling. Det här var ett starkt och övertygande fall och vi vill gå djupare i samarbetet med investeringen”, säger Zaki Fasihuddin, vd på Volvos teknikfond.

Exakt hur stor summan på investeringen är vill Zaki Fasihuddin inte berätta, men han säger att det är en ”märkbar” investering och att det rör sig om flera miljoner euro.

Ni hade ju kunnat fortsätta samarbetet med Varjo utan att investera, varför valde ni att gå in med kapital?

”Vi ser investeringen som ett sätt att både se Varjos utveckling och tillväxt att öka, så på så sätt är det en satsning på bolaget och tekniken de tagit fram. Samtidigt har våra ingenjörer delat mycket av vår expertis med Varjo, så vi har redan satsat mycket. Därför var det förnuftigt av oss att investera i Varjo”, säger Zaki Fasihuddin.

Volvo och Varjos testmiljö i mixed reality.
Volvo och Varjos testmiljö i mixed reality.

För Varjo innebär investeringen att bolaget nu kan ta nästa steg. Niko Eiden, grundare och vd på Varjo, berättar att han nu ser möjligheter inom flera industrier, däribland fordonsindustrin. Bolaget är inte låst till att endast leverera teknik till Volvo, utan kan gå till flera fordonstillverkare.

”Det här är ett bevis på att det vi gör är rätt utifrån ett industriperspektiv. Investeringen hjälper oss att växa, vi är i en tillväxtfas och vi måste bli större och större eftersom vi konkurrerar med stora spelare som Apple, Google, HTC och Huawei. För oss handlar det inte om att vara små och göra bra teknik, för oss handlar det om att skala och bli marknadsledare”, säger han.

Niko Eiden, grundare och vd på Varjo.
Niko Eiden, grundare och vd på Varjo.

Volvo Cars lanserade sin teknikfond i slutet av februari 2018. Syftet med fonden är att investera i strategiska teknologitrender som omvandlar bilbranschen. 

Det är framför allt artificiell intelligens, elektrifiering, självkörning och digitala mobilitetstjänster som är de områden som prioriteras. 

Investeringen i Varjo är fondens femte totalt och den tredje i år. Tidigare har Volvo gått in i bland annat den amerikanska samåkningstjänsten Zûm och Luminar, ett startupbolag som utvecklar avancerad sensorteknik för användning i självkörande fordon. 

I och med Volvos säkerhetsprofil, trycker teknikfonden på att Varjos teknik ska kunna hjälpa ingenjörer att utveckla och utvärdera aktiva säkerhetslösningar mycket enklare. 

Bland annat kan bolagets säkerhetsexperter köra riktiga bilar samtidigt som de testar virtuella säkerhetssystem genom AR-tekniken i Varjos glasögon. Det blir alltså en mix av verkligt och virtuellt, så kallad mixed reality.

Varjos glasögon XR-1.
Varjos glasögon XR-1.

”Resultaten vi ser nu i denna tidiga fas är mycket lovande. Övertid ser vi att det här kommer att driva kostnadseffektivitet genom att snabba på utvecklingstider och utvärderingstider, så det finns många områden vi kan använda tekniken i”, säger Zaki Fasihuddin på Volvos teknikfond.

Tekniken innebär också att framtida tekniska lösningar kan köras virtuellt i bilarna genom AR-tekniken, innan de finns på plats i Volvos bilar. Ingenjörer och designers kan således köra framtidens Volvo innan de lämnat idéstadiet.

Volvo och Varjos testmiljö.
Volvo och Varjos testmiljö.

”Med hjälp av mixed reality kan vi börja designa och utvärdera teknologier när de bokstavligen fortfarande är på ritbordet”, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars i ett uttalande.

Läs mer: Nu startar Volvos nya mobilitetstjänst

Läs mer: Volvo Cars går in i bilpooltjänst för barn 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer