Annons

Volvo om självkörande konkurrentens genombrott: ”Intressant”

Till vänster: Einrides grundare och vd, Robert Falck, framför bolagets T-pod. Till höger: Volvos lastbilar i en demonstration av körning i kolonn.
Till vänster: Einrides grundare och vd, Robert Falck, framför bolagets T-pod. Till höger: Volvos lastbilar i en demonstration av körning i kolonn. Foto: Press.
Svenska transportuppstickaren Einride har fått godkänt att testa sina självkörande lastbilar på allmän väg. Projektet kan bli ett hot mot jättarna Volvo och Scania. ”Vi gör det vi kan och andra företag får jobba på sitt håll”, kommenterar Volvo. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under tisdagen kom beskedet att svenska lastbils- och logistikbolaget Einride får grönt ljus av Transportstyrelsen för att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg.

I och med beskedet kan Einride lägga i nästa växel i de testprojekt som görs i samarbete med tyska logistikjätten DB Schenker. Einride har sedan tidigare testat sitt fordon, T-pod, inom ett inhägnat område på DB Schenkers logistikcentral i Jönköping. Nu kan man även köra autonomt mellan logistiknoderna. 

Läs mer: Göteborgsbolaget får grönt ljus – ska testa självkörande lastbilar på allmän väg 

Det innebär att man nu har möjlighet att köra tester med elektrifierade, självkörande lastfordon som är inne och tassar på Volvo lastvagnar och Scanias områden. 

I september förra året introducerade Volvo Vera, ett eldrivet och autonomt fordon som, liksom Einrides T-pod, ska kunna sköta transporter mellan logistiska knytpunkter. En slags dragbil som kan köra trailers mellan olika delar av exempelvis ett logistikcenter. 

Volvos autonoma och eldrivna projekt Vera som kopplats samman med ett släp.
Volvos autonoma och eldrivna projekt Vera som kopplats samman med ett släp. Foto: Pressbild.

Robert Falck, medgrundare och vd för Einride, har själv en bakgrund som chef inom Volvo lastvagnar. Men den gamla arbetsgivaren vill inte kommentera Einrides nya framgång.

”Vi kommenterar aldrig konkurrenter. Vi gör det vi kan och andra företag får jobba på sitt håll”, säger Volvo lastvagnars presschef Jan Strandhede.

Men hur ser ni på Einrides framgång nu, kan det driva den självkörande tekniken framåt för branschen i stort?

”Det är alltid intressant när det finns flera aktörer som jobbar med lite samma tankar, absolut.”

Jan Strandhede framhäver att Volvo lastvagnar inte bara fokuserar på helt självkörande fordon, i stället ser man en framtid med mänskliga chaufförer, inte minst när det handlar om längre transporter på allmänna vägar. 

Däremot finns det de facto ett intresse hos Volvo för att utveckla lastfordon inom transport- och logistikcenter, vilket utvecklingsprojektet Vera vittnar om.

”Vi ser att ju mer komplex trafiksituationen är, desto mer utmanande är det att få en helt autonom körning. Därför ser vi flera nivåer av automationsgrader, där föraren i många fall fortsätter spela en viktig roll och helt självkörande lastbilar som en lösning i miljöer där man har en hög kontroll över vad som sker runt fordonet, till exempel inom gruvor, flygplatser, logistikområden och hamnar”, säger Jan Strandhede.

Någon konkret tidsplan för Vera har Volvo lastvagnar dock inte presenterat. Det kan innebära att Einride nu tagit ett stort kliv framåt, samtidigt som Vera ännu inte lagt i nästa växel.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies