Annons

Volvo-chefen avfärdar kritiken mot mångmiljonprojektet: ”Har förbättrats”

Bodil Eriksson är vd på Volvo Car Mobility.
Bodil Eriksson är vd på Volvo Car Mobility. Foto: Jesper Frisk (Di).
Volvo Cars har hittills plöjt ned minst 400 miljoner kronor i sin bildelningstjänst M, som fått 20 000 användare i Stockholm tre månader efter lanseringen. Vd:n Bodil Eriksson viftar bort kritik om att det bara handlar om en dyr omprofilering av föregångaren Sunfleet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Affärsidén att stadsbor ska dela bilar med varandra har inte blivit någon omedelbar succé. Än så länge kan i alla fall inte fenomenet på allvar konkurrera med det privata bilägandet.

Trots det har Volvo Cars under de två senaste åren lagt minst 400 miljoner kronor, enligt de senaste årsredovisningarna, på att utveckla en ny teknisk plattform för bildelning under varumärket M.

De stora investeringarna har överraskat många, eftersom Volvo Cars i hela 20 år drivit den nästan helt identiska bildelningstjänsten Sunfleet.

”Den stora skillnaden mellan M och Sunfleet är att den nya plattformen har kapacitet att förstå data på en helt ny nivå. Vi kan både se efterfrågan och förstå användarmönster i detalj”, säger Bodil Eriksson, vd för Volvo M.

I september rullade Volvo Cars ut det nya M skarpt i Stockholm och Uppsala – och Sunfleet skrotades därmed helt i de två städerna. Drygt tre månader senare har ungefär 20 000 användare anslutit sig till tjänsten, enligt vad bolaget uppger för Di Digital.

”Hälften är helt nya kunder, så det är inte bara före detta Sunfleet-användare. Kunderna använder också tjänsten mer än tidigare vilket är oerhört positivt”, säger hon.

Läs mer: Volvos delningstjänst lämnar försöksstadiet 

Vi har justerat prismodellen.

Lanseringen har varit kantad av viss kontrovers. När Volvo aviserade priserna för M stod det klart att det skulle bli 700-800 kronor dyrare att hyra ett fordon för en helg och över 2 200 kronor för en vecka, i jämförelse med Sunfleet.

En av orsakerna var att Volvo började inkludera till exempel kilometeravgifter, självriskeliminering och försäkringskostnader i timpriset.

”Vår testgrupp efterfrågade ett sorts 'all inclusive', där många kostnader bakades in i grundpriset. Det var en modell som valdes med en global konsument i åtanke”, säger hon

Sedan dess har Volvo M behövt gå tillbaka till ritbordet. Bodil Eriksson bekräftar att de nu ser över prissättningen i Stockholm.

”Vi har justerat modellen så att kunderna får en lägre instegsavgift, där andra kostnader är separerade. Då vet man precis vad man betalar för och kan enklare jämföra oss mot andra tjänster. Tidigare har det varit lite äpplen och päron”, säger hon.

Trots förändringen kommer M troligtvis bli något dyrare än föregångaren Sunfleet för de flesta kunder. Det beror på att Volvo Cars subventionerade många resor på den äldre plattformen.

”Vissa delar av Sunfleets har tjänst varit väldigt underprissatta. Men det finns det inga förutsättningar för att göra inom M”‚ säger hon.

Sunfleet har aldrig visat upp någon större lönsamhet, utan resultatet har de senaste åtta räkenskapsåren legat runt nollstrecket. Bolaget har däremot växt sina intäkter med drygt 20 procent varje år och omsatte ungefär 211 miljoner kronor 2018. 

Visst är det samma fordon vi använder, men allt det andra har förbättrats avsevärt.

Volvo Cars är försiktiga med att dela med sig av finansiella prognoser för M. Man vill varken uppge något mål för användartillväxt eller exakt när i tiden tjänsten ska vara lönsam. 

Läs mer: Så stor är notan för Volvos nya delningstjänst 

På två år har Volvo Cars lagt över 400 miljoner kronor på M, men hittills har ni bara rullat ut tjänsten i ett par städer. Innebär det att det regelbundet kommer krävas större investeringar framöver?

”Vi har en plan som vår styrelse tycker ser bra ut. Det här är en seriös satsning som kräver tid och resurser, men vi förväntar oss att det inte kommer krävas alltför många år innan vi kan börja generera vinst i varje stad”, säger Bodil Eriksson.

Ett orosmoln är att hela bildelningsbranschen präglats av låga marginaler. Di Digital har tidigare rapporterat om att både Daimlers bildelningsbolag Car2Go och BMW:s motsvarighet Drivenow dragit sig tillbaka från Stockholm efter stora förluster.

”Skillnaden är att vi har en stationsbaserad lösning, hämtar och lämnar bilen på bestämda platser. Med den modellen kan du få en helt annan lönsamhet i affären eftersom resorna ofta blir lite längre. Sedan tror vi mycket på att locka över företag till att använda M, i stället för att ha en egen fordonsflotta som belastar balansräkningen”, säger Bodil Eriksson.

I dagsläget har Volvo M ungefär 150 anställda, och bolaget siktar på att nyanställa ungefär 25 utvecklare under den närmsta tiden. Nyligen flyttade dotterbolaget in i helt egna lokaler på cirka 2 000 kvadratmeter mitt i centrala Stockholm.

Sunfleet finns fortfarande kvar i ett 40-tal svenska städer och hade för ungefär ett år sedan ungefär 40 000 användare. Men någon gång under första halvåret 2020 kommer M rullas ut även på dessa orter, uppger Bodil Eriksson utan att precisera sig ytterligare.

Därefter väntar en internationell expansion. När Volvo Cars offentliggjorde M var det sagt att en lansering skulle ske i USA redan våren 2019 där man har ett dotterbolag. Nu är det dock inte alls säkert att det först blir den amerikanska marknaden, utan det kan lika gärna ske i Europa, enligt vd:n.

Som konsument eller utomstående intressent kan man betrakta M som en dyr omprofilering av Sunfleet. Hur ska ni övertyga marknaden om motsatsen?

”De kunder som använt M hittills har gett väldigt goda betyg, de märker en faktisk skillnad i service och tillgänglighet. Visst är det samma fordon vi använder, men allt det andra har förbättrats avsevärt”, säger hon.

Så du ger inte för mycket för den uppfattningen?

”Jag kan förstå det. Men då ska man komma ihåg att det här är en första version av M, som redan är lika bra som den Sunfleet-tjänst som tog tjugo år att utveckla. Den stora skillnaden kommer märkas av framöver, när vi utvecklar ännu mer funktioner med hjälp av den nya tekniken”, säger Bodil Eriksson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer