Hoppa till innehållet

Volvo talar ut om sin nya Google-bil

I veckan på Googles stora utvecklarkonferens i Mountain View visar Volvo Cars upp en prototyp av det infotainmentsystem man utvecklar tillsammans med techjätten.

Henrik Green är chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen på Volvo Cars i Göteborg och håller i samarbetet med Google kring infotainmentsystemet. I veckan är han på Googles utvecklarkonferens i Mountain View och visar upp en prototyp. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Henrik Green är chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen på Volvo Cars i Göteborg och håller i samarbetet med Google kring infotainmentsystemet. I veckan är han på Googles utvecklarkonferens i Mountain View och visar upp en prototyp. Foto: Miriam Olsson JefferyFoto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Om Volvo Cars planer går i lås kommer nya Volvoägare om ett par år att kunna tända och släcka lampor i hemmet med sina bilar.

I samband med Googles stora utvecklarkonferens I/O i Mountain View, Kalifornien, som går av stapeln i veckan visar biltillverkaren upp en V90 Cross Country med en prototyp av det nya infotainmentsystemet. Det utvecklas i samarbete med Google och bygger på sökjättens operativsystem för bilar, Android Auto.

Du ska i princip kunna ha en fri dialog med din assistent i bilen

Redan i dag går det att synka Android-mobiler med Volvos bilar, men nu tar man nästa steg och integrerar Google-plattformen direkt i bilarna. Det innebär också i förlängningen affärsmöjligheter för sökjätten.

Genom infotainmentsystemet ska bilföraren kunna styra exempelvis bilens klimatsystem och navigation genom Google Maps. Det har även en rad appar för Android integrerade, som till exempel olika musik- och poddtjänster.

Foto:

Volvo Cars har också tilltro till att utvecklare i Googles ekosystem kommer att ta fram nya tjänster för de uppkopplade bilarna.

”Vi hoppas att utvecklarna ska skapa tjänster som integrerar olika delar av samhället där bilen är en komponent. Vi är experter på bilar, men det är svårt för en biltillverkare att själv se alla möjligheter”, säger Henrik Green, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars i Göteborg.

Läs mer: AI i allt och ett fristående VR-headset från Google 

I bilen finns också Googles smarta robotbutler Assistent inbyggd och den kan till exempel berätta om vad som står i kalendern, ringa samtal och hitta närmaste kafé. Den kan även kopplas till Googles smarta högtalare Home och ge kommandon om att tända och släcka lampor i hemmet.

”Du ska i princip kunna ha en fri dialog med din assistent i bilen och få hjälp med vad som helst”, säger Henrik Green.

Samarbetet med Google sker både genom Volvo Cars teknikteam i Mountain View, forskning- och utvecklingsavdelningen i Göteborg och ett team i Lund med specialkunskap om Android.

Folk från de olika Volvo Cars-teamen är på plats på Google I/O för att träffa utvecklare och presenterade samarbetet med Google under en dragning om Android Auto.

Läs mer: Volvo Cars och Google i samarbete – Android ska byggas in i bilarna

Volvo Cars startade upp kontoret i Mountain View, där Google också har sitt högkvarter, för ett år sedan och i dag har man 35 anställda.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Petter Hörling (till höger) basar över Volvo Cars techkontor i Mountain View, Kalifornien.

”Vi flyttade den digitala delen av vår verksamhet hit från Los Angeles”, säger Petter Hörling, som är chef för teknikkontoret.

Han säger att Volvo Cars har stora utmaningar framför sig och digitaliseringen är en stor del i det, därav satsningen.

Volvo Cars deadline för infotainmentsystemet är om två år och samarbetet med Google hålls ihop via utvecklingsavdelningen i Göteborg. Henrik Green berättar att Google tycker Volvo Cars har en aggressiv tidsplan med projektet och att två år är kort tid ur techjättens perspektiv.

”Det här är inget sidospår eller forskningssträng, det är en stor och helhjärtad satsning”, säger Henrik Green.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera