Annons

Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil

Robert Falck, grundare och vd på Einride.
Robert Falck, grundare och vd på Einride. Foto: Jack Mikrut.
Svenska lastbilsuppstickaren Einride har nu fått ut sin självkörande lastbil på allmän väg. Ett viktigt steg i racet med Volvo och Scania om att automatisera och elektrifiera fraktsektorn på vägar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska startupbolaget Einride startade under onsdagen sina transporter med den egenutvecklade eldrivna autonoma lastbilen, T-pod, på tyska fraktjätten DB Schenkers anläggning i Jönköping.

Framför tonerna av det australiensiska hårdrockbandet ACDC:s ”Thunderstruck” rullade Einrides T-pod för första gången ut på allmän väg när lastbilen kördes mellan DB Schenkers två terminaler.

”Jag måste erkänna att jag är lite tagen av stunden. Det har varit mycket arbete för att komma hit, man blir lite skakis. Det är en stor milstolpe för oss. Vi ska ligga i framkant med att få ut självkörande elektriska lastbilar på allmänna vägar. Det här är ett första steg i en revolution, om 10 år kommer T-pod vara standarden för transporter”, säger bolagets medgrundare och vd Robert Falck.

Enligt bolaget är det första gången i världen en elektriskt driven autonom lastbil körs för kommersiellt bruk på allmän väg. Åskådare och media fick dock se en bil som fjärrstyrdes från Borås, inom kort ska testerna enligt Einride köras helt autonomt.

Einrides T-pod körs för första gången på allmän väg mellan DB Schenkers terminaler i Jönköping.
Einrides T-pod körs för första gången på allmän väg mellan DB Schenkers terminaler i Jönköping. Foto: Jack Mikrut

Starten innebär ett stort kliv framåt för Göteborgsbolagets utveckling av självkörande transportsystem och innebär att man nu tar ledningen i fraktracet med motståndare som svenska giganterna Volvo och Scania.

Läs mer: Volvo om självkörande konkurrentens genombrott: ”Intressant” 

”Vi gör det här för att utmana dem. Vi vill att de ska vara med i förändringen. Transportbranschen står för 7-8 procent av de globala utsläppen. De svenska tillverkarna är större bovar än flyget. Utvecklar vi inte tekniken kommer vi inte nå våra utsläppsmål”, säger Robert Falck.

Einride har flera betalande kunder: Lidl Sverige och Svenska retursystem är några av dem. Även DB Schenker är en betalande kund och förhoppningarna på Einrides logistiklösning från det tyska bolaget, som under 2018 hade intäkter på motsvarande 183 miljarder kronor, är höga. 

”Vi anser att Einride är mest avancerade på marknaden. Det är en grön lösning och därför valde vi dem. Vi är såklart nyfikna på hur T-pod:en kommer prestera så får vi se hur vi kan ta det här framåt tillsammans”, säger DB Schenkers vd Jochen Thewes, på plats i Jönköping.

Om testerna är lyckade finns en option för flera T-pod:ar på DB Schenkers logistikcenter globalt, en möjlig fin kassako för Einride.

”Dealen just nu är en T-pod. Vi vill se hur det här kan fungera, sedan handlar det om att titta på hur vi kan expandera och utöka tillstånden för tester. Men vi hade inte valt Einride om vi inte trodde att det fanns en möjlighet att skala”, säger Jochen Thewes och lägger till:

”Jag säger bara: 'Let's get this show on the road'. Det finns ingen anledning att tro att detta inte ska bli lyckat.”

Från vänster: Mats Grundius, vd Schenker Sverige, Jochen Theves, vd DB Schenker globalt och Robert Falck, grundare och vd på Einride.
Från vänster: Mats Grundius, vd Schenker Sverige, Jochen Theves, vd DB Schenker globalt och Robert Falck, grundare och vd på Einride. Foto: Jack Mikrut

Det var i mars som Einride fick grönt ljus av Transportstyrelsen att köra T-poden på allmän väg mellan DB Schenkers lastområden i Jönköping. 

Läs mer: Göteborgsbolaget får grönt ljus – ska testa självkörande lastbilar på allmän väg 

Sedan tidigare har bolaget testat den självkörande tekniken inne på området, men nu kan man alltså för första gången ta sig utanför de begränsande staketen till allmän väg. Fartgränsen är dock mycket begränsad, T-pod:en får inte köras över fem kilometer i timmen och en kontrollant ska hela tiden följa lastbilen.

Testerna kan enligt tillståndet från Transportstyrelsen göras fram till år 2021. Då är både Einride och DB Schenkers vision att ta T-podarna i kommersiell drift i större skala. Robert Falcks uttalade mål har länge varit 200 T-pod:ar i bruk vid slutet av 2020, det målet står fast.

”Jag har tidigare sagt att vi skulle ha 200 fordon i slutet av 2020 och det målet har vi fortfarande”, säger han i samband med demonstrationen i Jönköping.

För att skala upp krävs dock kapital, hittills har Einride tagit in 70 miljoner kronor från affärsänglar. Bolaget är just nu ute på en investeringsrunda som man hoppas kunna stänga inom kort. 

Dessutom krävs att man når avtal med tillverkare som kan stå för ihopmonteringen av T-pod:arna i höga antal. Just nu förhandlar bolaget med flera aktörer, vilka det handlar om eller vart i världen T-pod:arna ska produceras vill man dock inte kommentera.

Einrides T-pod backar in och dockar i DB Schenkers anläggning i Jönköping.
Einrides T-pod backar in och dockar i DB Schenkers anläggning i Jönköping. Foto: Jack Mikrut

Förutom hårdvaran utvecklar bolaget en mjukvaruplattform för logistik, vilket innebär att Einride siktar på att täcka både hårdvara och mjukvara som ska erbjudas som en helhetslösning för DB Schenker och andra bolag med stora lagerområden.

I september förra året presenterade Volvo sin motsvarighet till Einrides T-pod, Vera. Vera är liksom T-pod eldriven och autonomt. Tanken är att fordonet ska sköta transporter inom och mellan logistiska områden genom att fungera som draglok till trailers och vagnar. 

Någon konkret tidsplan för Vera har dock ännu inte presenterats av Volvo, vilket vittnar om att Einrides T-pod än så länge kommit ett par steg längre i utvecklingen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies