Annons

Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride.
Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride. Foto: Bo Håkansson/Bilduppdraget
Svenska Einride utvecklar eldrivna lastbilar som är fjärrstyrda och till allra största del självkörande. Förarhytten är onödig redan nu, enligt vd:n. ”För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Framtidens lastbilar kommer att vara eldrivna, förarlösa och fjärrstyrda. Det tror i alla fall Einride (NTL), ett startupbolag som till skillnad från de stora biltillverkarna inte har någon förarhytt på sina självkörande lastbilar.

”T-poddarna”, som de kallas, ska köra sig själva till 95 procent. Viss styrning och övervakning ska ske på distans.

”Utan en förare i fordonet behöver du inte betala för det när lastbilen står och laddar”, säger vd:n och medgrundaren Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar.

Jag kunde inte acceptera att man till 2045 hade dieselplattform som det enda alternativet för transport

Einrides lastbilar befinner just nu i ett testläge. Bolaget har den tyska dagligvarukedjan Lidl som kund. På kundlistan finns också två andra större bolag men Robert Falck vill inte nämna några namn.

Under andra kvartalet i år ska Einride kunna frakta gods åt sina kunder i Sverige inom slutna miljöer.

”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och sportbil

Självkörande frakt är ett hett område inom transportsektorn. Både Volvo och Scania har visat upp självkörande modeller. På fredagsmorgonen svensk tid presenterade Tesla sin lastbil Semi, som har självkörande inslag.

Robert Falck tycker dock att lastbilar med förarhytter är förlegade.

”Jag tycker man ska ge kredd till Volvo, som gjorde det Tesla har gjort nu för tio år sedan. Tesla har bättre batterier, annars är det i princip ingen skillnad. Det är en elmotor i en lastbil. Det är mer marknadsföringsprodukt än teknisk innovation”, säger han.

Robert Falck, som är en av grundare bakom nattklubbsappen Keyflow, fick mersmak för startupvärlden under sina drygt två år i Silicon Valley. Där jobbade han för Chalmers och började fundera på framtidens transportlösningar.

”Jag kunde inte acceptera att man till 2045 hade dieselplattform som det enda alternativet för transport. För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.

Teslas lastbil är mer en marknadsföringsprodukt än teknisk innovation

I fjol grundade han Einride ihop med Filip Lilja. Scania-veteranen Pär Degerman är bolagets teknikchef.

Under sommaren tog Einride in 6 miljoner kronor i kapital från bland annat anställda och Carl-Henric Nilsson, som därmed blev styrelseordförande i bolaget. Einride är just nu ute och letar nytt kapital.

Ni behöver väl ganska mycket pengar för att få igång tillverkningen?

”Absolut. Vi har en plan för finansiering det närmsta året. Tanken är att göra en kombination av egen försäljning och externt kapital. Jag brinner för att få till förändringen. För att göra det behöver vi kunna bestämma över bolaget.”

Einride söker just nu tillstånd hos Transportstyrelsen, som tidigare har gett Volvo Cars klartecken att testa sina självkörande bilar i Göteborg.

Läs även: Här rullar de förarlösa lastbilarna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies