Hoppa till innehållet

Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

Svenska Einride utvecklar eldrivna lastbilar som är fjärrstyrda och till allra största del självkörande. Förarhytten är onödig redan nu, enligt vd:n. ”För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.

Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride.
Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride.Foto: Bo Håkansson/Bilduppdraget

Framtidens lastbilar kommer att vara eldrivna, förarlösa och fjärrstyrda. Det tror i alla fall Einride (NTL), ett startupbolag som till skillnad från de stora biltillverkarna inte har någon förarhytt på sina självkörande lastbilar.

”T-poddarna”, som de kallas, ska köra sig själva till 95 procent. Viss styrning och övervakning ska ske på distans.

”Utan en förare i fordonet behöver du inte betala för det när lastbilen står och laddar”, säger vd:n och medgrundaren Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar.

Einrides lastbilar befinner just nu i ett testläge. Bolaget har den tyska dagligvarukedjan Lidl som kund. På kundlistan finns också två andra större bolag men Robert Falck vill inte nämna några namn.

Under andra kvartalet i år ska Einride kunna frakta gods åt sina kunder i Sverige inom slutna miljöer.

”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och sportbil

Självkörande frakt är ett hett område inom transportsektorn. Både Volvo och Scania har visat upp självkörande modeller. På fredagsmorgonen svensk tid presenterade Tesla sin lastbil Semi, som har självkörande inslag.

Robert Falck tycker dock att lastbilar med förarhytter är förlegade.

”Jag tycker man ska ge kredd till Volvo, som gjorde det Tesla har gjort nu för tio år sedan. Tesla har bättre batterier, annars är det i princip ingen skillnad. Det är en elmotor i en lastbil. Det är mer marknadsföringsprodukt än teknisk innovation”, säger han.

Robert Falck, som är en av grundare bakom nattklubbsappen Keyflow, fick mersmak för startupvärlden under sina drygt två år i Silicon Valley. Där jobbade han för Chalmers och började fundera på framtidens transportlösningar.

”Jag kunde inte acceptera att man till 2045 hade dieselplattform som det enda alternativet för transport. För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.

I fjol grundade han Einride ihop med Filip Lilja. Scania-veteranen Pär Degerman är bolagets teknikchef.

Under sommaren tog Einride in 6 miljoner kronor i kapital från bland annat anställda och Carl-Henric Nilsson, som därmed blev styrelseordförande i bolaget. Einride är just nu ute och letar nytt kapital.

Ni behöver väl ganska mycket pengar för att få igång tillverkningen?

”Absolut. Vi har en plan för finansiering det närmsta året. Tanken är att göra en kombination av egen försäljning och externt kapital. Jag brinner för att få till förändringen. För att göra det behöver vi kunna bestämma över bolaget.”

Einride söker just nu tillstånd hos Transportstyrelsen, som tidigare har gett Volvo Cars klartecken att testa sina självkörande bilar i Göteborg.

Läs även: Här rullar de förarlösa lastbilarna

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera