Hoppa till innehållet

”Volvokoncernen behöver smittas av kulturen här”

Jenny Elfsberg, chef för Volvokoncernens innovationskontor i Silicon Valley, tror att jätten har mycket att lära från startups och vice versa. Och för att vinna i dalen krävs det att man ger tillbaka.

Jenny Elfsberg är Director Innovation Lab på Volvokoncernens innovationshubb i Mountain View, Kalifornien.
Jenny Elfsberg är Director Innovation Lab på Volvokoncernens innovationshubb i Mountain View, Kalifornien.

(Di Digital/Silicon Valley) Morgonen började med att Jenny Elfsbergs dator kraschade. Därför fick hon sätta ihop en presentation på stående fot för gruppen från Sverige som är på Volvokoncernens innovationshubb Hub335 i Silicon Valley på besök. 

Hon tar emot en hel del besök på det luftiga kontoret i Mountain View, Kalifornien. Många av skrivborden står fortfarande tomma, men tanken är att lokalen ska utvecklas till ett levande community av företag inom olika delar av fordonsindustrin. 

Även kollegor från Volvokoncernen ska kunna komma över hit och jobba med olika projekt. Och snart flyttar ett antal ingenjörer in, i samband med att ett samarbete med techbolaget Nvidia kring självkörande lastbilar drar igång.

Än så länge är det två bolag som hyr in sig här. Zenuity som utvecklar mjukvara för självkörande bilar och är ett initiativ från Volvo Personvagnar och Venoeer, och Amply Power som utvecklar laddningstjänster för eldrivna fordonsflottor. 

Bolagen behöver inte ha någon koppling till Volvokoncernen för att bli medlemmar mer än att de också är intresserade av att driva innovation inom mobilitet, vilket är det samlingsnamn som branschen använder. 

”Att driva innovation i ett stort gammalt företag kräver mod”, säger Jenny Elfsberg, som är chef för satsningen i Silicon Valley.

Hon har jobbat på fordonsjätten, som producerar lastbilar, bussar, maskiner och motorer, i över 20 år och började som ingenjör inom motorutveckling. I hennes tidigare tjänst med titeln Director Emerging Technologies reste hon under tio år till Silicon Valley ett par gånger om året för att samarbeta med Stanfords universitet kring olika studentprojekt. I nästan lika många år önskade hon sig att få göra det på plats. 

Det coolaste du kan vara här är autentisk.

”Men ibland, långt borta från kollegorna och i en annan tidszon, kan det kännas som att de har skickat hit mig för att slippa mig. Jag är extremt driven och entreprenöriell, och ibland upplevs jag nog som rätt jobbig”, säger Jenny Elfsberg och skrattar.

Den här dagen talar hon inför en grupp kvinnor och pratar om hur hon är en stark kvinna som har tagit plats i många rum med grupper av män. Hon beskriver sin ärlighet och rättframhet som en superkraft, och att den går hem här i Silicon Valley.

”Det coolaste du kan vara här är autentisk”, säger hon.

Det har gått 14 månader sedan hon flyttade hit med uppdraget att starta upp en Silicon Valley-verksamhet. Under den tiden har hon anställt fem personer lokalt för att kunna dra nytta av deras nätverk på plats. Hennes plan på sikt är att göra sig själv onödig.

”Men där är vi inte än. Jag trodde att jag skulle behöva ett år, men nu tror jag att det tar lite längre tid. Kanske tre år”, säger Jenny Elfsberg.

Hur länge hon faktiskt har på sig är inte definierat och bolaget vill inte berätta om hur stora investeringar som krävs för att driva innovationshubben, eller dela med sig av några finansiella mål. 

Kostnaden för en lokal motsvarande den som Volvokoncernen hyr ligger på runt 57 000 dollar i månaden om man tittar på snitthyran i området. Det motsvarar drygt 560 000 kronor per månad. Lönerna för de anställda hamnar någonstans i storleksordningen på över 600 000 dollar per år totalt, vilket gör att de totala kostnaderna på årsbasis skulle kunna landa på 12,5 miljoner kronor per år. Medlemmarna som hyr in sig på Hub335 betalar en avgift utifrån hur många skrivbord de nyttjar.

Tanken är att Jennys Elfsbergs team på sikt ska fungera så att det kan identifiera möjliga samarbeten och prova koncept. Är det tillräckligt intressant blir nästa steg att arbeta tillsammans med Volvokoncernen för att driva tillväxt. 

Läs också: Näringslivet kraftsamlar kring AI 

Teamet jobbar som en startup inom en stor traditionell jätte och Jenny Elfsberg tror att det finns mycket att lära från bolag och akademi här i Silicon Valley. Nu försöker hon bädda för det genom att först bidra.

”Det första steget till att vara en respekterad aktör i Silicon Valley är att bidra med värde, inte bara att fokusera på vad vi själva får ut av det”, säger hon. 

Hittills har hon träffat flera hundra startups och etablerat en bra relation med Stanford- och Carnegie Mellon-universiteten, främst i form av studentarbeten, samt med ett tiotal företag. 

Ett antal internationella företag har liksom Volvokoncernen tagit initiativ till utvecklingsverksamheter i Silicon Valley, men inte alla lyckas integrera dem i bolaget.

”Volvokoncernen liksom många andra behöver smittas av kulturen här. Öppenheten, viljan att hjälpa varandra och den framåtlutade attityden till svåra problem”, säger Jenny Elfsberg. 

Läs också: De utmanar Volvo och Scania – säkrar hundratals miljoner i finansiering

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera