Annons

Volvos självkörande lastbilar mognar: ”Vi ska ta hem bra affärer”

Mikael Karlsson, vd Autonomous Solutions på Volvo Trucks.
Mikael Karlsson, vd Autonomous Solutions på Volvo Trucks. Foto: Press
Volvo Lastvagnar satsar på flera projekt med självkörande teknik och nu börjar affärerna trilla in i det nya segmentet. I en intervju med Di Digital berättar Mikael Karlsson, vd Autonomous Solutions på Volvo Trucks, om bolagets strategi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Volvo Lastvagnar har i det dolda rullat ut Vera, en självkörande eldriven dragbil som ska sköta transporter mellan logistiska knytpunkter.

Nyligen stod det klart att Vera kommer att sköta delar av den danska logistikjätten DFDS transporter i Göteborgs hamn. 

”Vi har en ambition att sätta sådana här lösningar på marknaden i specifika tillämpningsområden. Veras uppdrag är idealiskt för den typen av applikationer som kompletterar det vi gör i dag. Det handlar om repetitiva flöden med relativt korta avstånd där man har ett stort transportbehov. Det är områden där vi vill ha ett starkt erbjudande”, säger Mikael Karlsson, chef för Autonomous Solutions på Volvo Trucks i en intervju med Di Digital.

Tanken är att Volvo Lastvagnar ska integrera Vera-systemet  med kunders logistiksystem för att kunna effektivisera transporterna. Hamnen i Göteborg är Veras första uppdrag där det kan ske, en god start enligt Volvo Lastvagnar. 

I hamnen ska Volvo använda sig av flera fordon som programmeras och kontrolleras från ett kontrolltorn i närheten av transportsträckorna, som en slags autonoma arbetsmyror. 

”Vera är ett fordon som är del av en hel transportlösning. Vi installerar en helautomatiserad lösning lite som ett produktionsflöde. Det måste vara en tillräckligt hög godsvolym för att det ska vara värt att göra investeringen och det har vi sett att det finns en stor potential och efterfrågan runt om i världen. Inte minst mellan hubbar i industriområden”, säger Mikael Karlsson.

Volvo Vera.
Volvo Vera. Foto: Petter Berg

Just nu finns inga tidsmässiga eller affärsmässiga mål, i varje fall inget officiellt. Enligt Mikael Karlsson har man däremot definierat området och lösningen som man vill erbjuda på marknaden. 

Volvo jobbar tätt med partners och kunder för att utveckla systemet och kunna skräddarsy det för de olika behov som finns. Projektet i Göteborgs hamn är inte ett test, det handlar om ett kommersiellt avtal där Volvo kommer ta betalt för tjänsterna. Volvo ser stora möjligheter i de nya autonoma lösningarna. 

”Vi väljer de kunder som vi tror att det finns potential att växa med och att goda exempel sprider sig till andra kunder, på det sättet tror vi att vi skalar upp affären”, säger Mikael Karlsson.

Hur ser det ut med resurser bakom projektet, hur mycket kan ni trycka på för att vinna nya affärer?

”Detta är en del i vår strategiska satsning. Det är ett komplement till den affär vi har i dag och det här växer i specifika segment där vi kan skapa ett kundvärde. Vi satsar på att vara drivande i utvecklingen och ta hem relevanta affärer med stora godsflöden.”

Konkurrensmässigt, hur ligger ni till för att ta hem affärer?

”Du kan konkurrensen lika bra som vi. Vi satsar på segment där vi tror att det kan skapas ett värde ihop med partners och kunder. På det sättet är vårt mål att utveckla ett starkt erbjudande som inte bara handlar om att automatisera lastbilen, utan skapa ett logistikflöde med en lösning som går att volymanpassa och integreras i kundens affärssystem. Jag tror att vi kommer att lyckas bra med den typen av strategi.”

Volvo Vera.
Volvo Vera. Foto: Petter Berg

Ett startupbolag som kommit en bit och kan bli en direkt konkurrent är svenska Einride. Bolaget var, troligtvis, först i världen med att testköra en eldriven, autonom lastbil på allmän väg. Just nu kör bolaget, precis som tanken är med Volvos Vera, gods mellan transportnoder inom tyska DB Schenkers godsområde i Jönköping. 

”Vi följer Einride och det är trevligt att det finns fler företag i Sverige som har som ambition att skapa en affär runt detta. Konkurrens är bra och gynnar utvecklingen”, säger Mikael Karlsson.

Volvos autonoma projekt bygger på tre ben. Hittills är två av projekten tillkännagivna. Förutom Vera ska Volvo leverera självkörande lösningar till Brønnøy kalkgruva i Norge i form av Volvos FH-modell som ska köra kalk på en femkilometerssträcka. Gruvprojektet ska vara igång innan slutet av det här året.

Vad det tredje projektet är, som kan komma att tillkännages snart, är Mikael Karlsson mycket förtegen om. 

”Det kommer innebära att vi kör från en logistikhubb via en motorväg till en annan hubb”, säger han.

Är det ett projekt som kommer vara i Sverige?

”Det har vi inte varit publika med än, så det återkommer vi med.”

Enligt säker uppgift till Di Digital förbereder Volvo Trucks just nu en ansökan till Transportstyrelsen för att testa autonoma lastbilslösningar, antingen för Vera eller en lastvagn, på allmän väg.

Om Vera och det tredje autonoma varit omhöljt av hemlighetsmakeri, så gäller samma gåtfulla framtoning bolagets ambitioner om att komma ut på allmän väg med sina självkörande lösningar. Mikael Karlsson vill varken bekräfta eller dementera om man förbereder tester på allmän väg för Vera.

”Vi har många projekt pågående så vi kommenterar inget specifikt. Naturligtvis finns ett behov för oss att kunna testköra på allmän väg, vi har en bra dialog med Transportstyrelsen”, säger han.

Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer