Hoppa till innehållet

VR-bolaget Warpin förstärker med Spotify-veteran

Warpin som gör marknadsföring för virtual reality och augmented reality tar in Spotify-veteranen Patrik Buckau som ny teknikchef.

Warpin Medias grundare Caroline Roth och Emma af Robson. I mitten Patrik Buckau. Foto: Warpin
Warpin Medias grundare Caroline Roth och Emma af Robson. I mitten Patrik Buckau. Foto: Warpin

De totala medieköpen i Sverige uppgår till drygt 30 miljarder kronor enligt mätinstitutet RMI. Virtuella miljöer står endast för en liten del av detta. Men det hoppas byrån Warpin, som drog igång hösten 2016, ändra på.

Warpin sysslar med virtual reality, augmented reality och mixed reality för reklam och marknadsföring i virtuella miljöer. Bolaget vill vara en brygga mellan de som skapar innehåll i virtuella miljöer och kunder somköper annonser.

Grundarna är Emma af Robson som tidigare har varit vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media och Caroline Roth som har varit marknadschef på Gant.

Läs mer: Familjelivs vd startar VR-byrå

Nu får bolaget förstärkning i form av Patrik Buckau, som blir ny teknikchef och går in som medgrundare. Han har jobbat fem år på musiktjänsten Spotify. Först med metadata som beskriver den typ av musik som skickas till tjänsten. Därefter med rekommendationer, som teknikpersonalchef för big data och maskinlärning.

”VR-världen är liten och vi som är entusiastiska har en tendens att få pejl varandra. Jag och medgrundaren Emma af Robson kände att vi ville stärka upp med en teknikchef och Patrik rekommenderades varmt från flera håll”, Caroline Roth som är en av medgrundarna till Warpin.

Patrik Buckau ska bygga upp det nya affärsområdet 'Warpin Lab'.

"Jag kommer driva det och se till att vi kan hitta talanger som kan bygga produkterna vi vill göra", säger Patrik Buckau till Di Digital.

Det han tar med sig från Spotify till Warpin är erfarenheten av att jobba på ett bolag som skalar upp snabbt.

"Det har vi också ambition att vara. Jag fick också insikt i hur man lägger kraft på de som är kreatörer och ingenjörer, så att de känner ägandeskap och passion för produkten."

Idag har Warpin fyra anställda. Men ambitionen är att vara 15 anställda i slutet av tredje kvartalet i år.

Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.

”För Trygga barnen filmade vi en VR-upplevelse där man utsätts för att leva i ett hem med alkoholiserade föräldrar", säger Emma af Robson som är medgrundare.

Warpin fokuserar just nu mycket på eftermätning av kampanjerna med Tobiis verktyg, säger Caroline Roth.

"När man lägger en investering så vill man se effekten. Vi försöker komma fram till en benchmark kring vad VR-effektivitet är. Det kan man göra med hjälp av eyetracking."

Läs mer: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera