De totala medieköpen i Sverige uppgår till drygt 30 miljarder kronor enligt mätinstitutet RMI. Virtuella miljöer står endast för en liten del av detta. Men det hoppas byrån Warpin, som drog igång hösten 2016, ändra på.
Warpin sysslar med virtual reality, augmented reality och mixed reality för reklam och marknadsföring i virtuella miljöer. Bolaget vill vara en brygga mellan de som skapar innehåll i virtuella miljöer och kunder somköper annonser.
Grundarna är Emma af Robson som tidigare har varit vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media och Caroline Roth som har varit marknadschef på Gant.
Läs mer: Familjelivs vd startar VR-byrå
Nu får bolaget förstärkning i form av Patrik Buckau, som blir ny teknikchef och går in som medgrundare. Han har jobbat fem år på musiktjänsten Spotify. Först med metadata som beskriver den typ av musik som skickas till tjänsten. Därefter med rekommendationer, som teknikpersonalchef för big data och maskinlärning.
”VR-världen är liten och vi som är entusiastiska har en tendens att få pejl varandra. Jag och medgrundaren Emma af Robson kände att vi ville stärka upp med en teknikchef och Patrik rekommenderades varmt från flera håll”, Caroline Roth som är en av medgrundarna till Warpin.
Patrik Buckau ska bygga upp det nya affärsområdet 'Warpin Lab'.
"Jag kommer driva det och se till att vi kan hitta talanger som kan bygga produkterna vi vill göra", säger Patrik Buckau till Di Digital.
Det han tar med sig från Spotify till Warpin är erfarenheten av att jobba på ett bolag som skalar upp snabbt.
"Det har vi också ambition att vara. Jag fick också insikt i hur man lägger kraft på de som är kreatörer och ingenjörer, så att de känner ägandeskap och passion för produkten."
Idag har Warpin fyra anställda. Men ambitionen är att vara 15 anställda i slutet av tredje kvartalet i år.
Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
”För Trygga barnen filmade vi en VR-upplevelse där man utsätts för att leva i ett hem med alkoholiserade föräldrar", säger Emma af Robson som är medgrundare.
Warpin fokuserar just nu mycket på eftermätning av kampanjerna med Tobiis verktyg, säger Caroline Roth.
"När man lägger en investering så vill man se effekten. Vi försöker komma fram till en benchmark kring vad VR-effektivitet är. Det kan man göra med hjälp av eyetracking."
Läs mer: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”