Eyetrackingbolaget Tobii redovisar ett starkt första kvartal mycket tack vare tillväxten inom affärsområdet Tobii Pro, som utvecklar verktyg för marknadsanalys. Segmentet växte med 66 procent under kvartalet.
”Det är många positiva faktorer som samverkar. Delvis så ser vi en kraftigt ökad efterfrågan på marknaden till följd av att eyetracking som koncept har börjat bli mer accepterat. Vi har även en fin portfölj med produkter och tjänster och har utökat vår globala säljorganisation, vilket bär frukt. Därtill blev vår största konkurrent uppköpt förra året och vi har lyckats ta över nästan alla deras kunder”, säger Henrik Eskilsson, vd på Tobii, till Di Digital.
Tobiis aktie stiger på rapporten under torsdagen. Vid 15:50-tiden handlades aktien till 36,5 kronor, en uppgång på motsvarande 13,4 procent. Följ aktien här.
Den totala omsättningen uppgick till 294 miljoner kronor för första kvartalet, jämfört med 258,9 miljoner föregående år. Justerat för säsongseffekter innebär det en ökning med 21 procent. Bruttomarginalen var 70 procent mot föregående kvartals 69 procent.
Tobii lyckades även förbättra rörelseresultatet som landade på -37 miljoner kronor, jämfört med första kvartalet 2017 då förlusten låg på 58,4 miljoner.
Läs mer: Tobii stegrade förlusterna under 2017
Siffrorna tyngs av Tobii Tech, affärsområdet som inriktar sig mot spel och VR.
”Inom Tobii Tech finns stor potential när eyetracking når ut storskaligt till konsumenterna, men där befinner sig marknaden fortfarande i ett tidigt skede. Det kommer att ta tid innan marknaden mognar. Vi investerar nu mycket pengar både i teknikutveckling och marknadsuppbyggnad för att nå framtida stora volymmarknader”, säger Henrik Eskilsson.
Tobii Techs omsättning ökade något jämfört med samma period förra året till 36,5 miljoner kronor, medan förlusten landade på -66,5 miljoner kronor.
Läs mer: Tobii-topp lämnar – blir vd på börsbolaget CLX
Bolagets största affärsområde sett till omsättningen Tobii Dynavox, som utvecklar kommunikationshjälpmedel, backade något jämfört med första kvartalet i fjol. Nettomsättningen nådde dryga 175 miljoner, jämfört med drygt 180 miljoner förra året. Rörelseresultatet gick från 17,5 miljoner kronor första kvartalet i fjol, till 14,2 miljoner i år.
”Vi har ett finansiellt mål att växa med i genomsnitt 10 procent per år över längre tid inom Tobii Dynavox. Det är en marknad som fortfarande har en väldigt låg penetrationsgrad. Det finns fina förutsättningar att växa, men det är också en mer etablerad marknad och affär, så den växer inte jättesnabbt”, säger Henrik Eskilsson.