Annons

VR-kungens löfte: Du kommer inte att kräkas

Tommy Palm laddar inför lanseringen av Resolution Games andra VR-spel.
Tommy Palm laddar inför lanseringen av Resolution Games andra VR-spel.
Efter succén med Resolution Games första VR-spel Bait släpper spelstudion sitt andra spel i genren. Trots att det utspelar sig på en nöjespark kommer illamåendet att utebli, uppger vd:n Tommy Palm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När man upplever hastiga rörelser i virtuell verklighet kan det lätt skapa ett illamående, vilket inte var ett problem i Resolution Games första fiskespel Bait. Den Google-backade spelstudions andra spel utspelar sig däremot på en nöjespark – men spelarna kommer att slippa hisnande åkturer, enligt Resolution Games vd och grundare Tommy Palm.

”Berg- och dalbanor är generellt inte speciellt bra för VR och om man rör sig i spelet men inte i verkligheten så blir man rätt åksjuk. Det är väl en hint att det inte kommer att vara så många berg- och dalbanor på den här nöjesparken”, säger han.

Läs även: King-guru pionjär på Googles VR-plattform

Förutom att spelet inte kommer att innehålla snabba åkattraktioner vill Tommy Palm inte gå in djupare på vad ”Wonderglade” kommer att ge för upplevelse.

”Vi gillar att experimentera oss fram och formatet tillåter att hitta saker som känns roliga och unika för VR. En referenstitel som vi gillar är Wii sports.”

Det kommer inte att vara så många berg- och dalbanor på den här nöjesparken.

”Wonderglade” kommer att släppas på Googles nya VR-plattform Daydream när den lanseras i höst. Anledningen till att man väljer att släppa det nya spelet med Google istället för med Samsung Gear VR, som Bait släpptes på, är delvis skillnaden mellan plattformarnas kontroller.

”Vi tycker att Samsung Gear VR har varit jättebra men kontrollen som följer med Daydream är lite mer avancerad”, säger Tommy Palm.

Det är fantastiskt kul att se att det är så stora siffror trots att plattformen är så begränsad.

Bolaget tog förra sommaren in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Google Ventures och Creandum. Målet är att skapa VR-upplevelser med enkla, avslappnande mobilspel snarare än aggressiva tävlingstitlar för hardcore-gamers. Hittills har Resolution Games Bait laddats ned 700 000 gånger och spelstudion släpper nu en ny version av spelet. 

”Det är fantastiskt kul att se att det är så stora siffror trots att plattformen är så begränsad”, säger Tommy Palm.

Foto:

Spelet Bait har hittills laddats ned 700 000 gånger.

Om även Bait kommer att hamna på Googles VR-plattform framöver är något som grundaren i dagsläget inte ger ett rakt svar på.

”Det har vi inte annonserat än, men det känns intressant. Vi har ambitionen att göra spel som är tillgänglig för massorna och är hyfsat familjevänliga”, säger Tommy Palm.


Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer