Hoppa till innehållet

VR-pionjär hjälper bilmärken att bli som Tesla

VR-bolaget Donya Labs räknar med att öka omsättningen med 70 procent till drygt 60 Mkr i år. Bolaget hjälper just nu flera biltillverkare att göra som Tesla, flytta sina showrooms till mindre centrala lägen och visa upp modellerna med hjälp av 3D och VR istället.

Donya Labs testkör tekniken. Från vänster: Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.
Donya Labs testkör tekniken. Från vänster: Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.Foto: Donya Labs

Donya Labs grundades 2006 i Linköping av fyra killar med bakgrund inom teknik och speldesign. Visionen var då att optimera hanteringen av 3D-grafik så att spelutvecklare kunde fokusera på att göra bra spel.

Resultatet blev mjukvaran Simplygon, som idag används för att få 3D-spel och VR-applikationer att fungera ihop med de spelmotorer de byggs på, även om datorns prestanda är begränsad. Det är viktigt, inte minst i dessa dagar, då VR-applikationer körs från smartphones som placeras i enkla VR-glasögon. 

Trenden är att göra som Tesla

Merparten av alla påkostade, så kallade AAA-spel använder idag Simplygon för att undvika att grafiken hackar eller tappar i upplösning. Det gäller inte minst bilspel som Gran Turismo, Forza Motorsport och GTA 5. Något förenklat kan man säga att Simplygon försäkrar att grafiken som står i centrum är knivskarp och rör sig mjukt, medan man sparar in på det som för ögonblicket ligger i bakgrunden.

”I början handlade det mycket om att få spel att se fetare ut. Men nu när VR börjar blir stort sitter vi i lite av en guldsits”, säger Koshi Hamedi, medgrundare och ”evangelist” på Donya Labs.

När Di Digital når honom bubblar han nästan över av hemlig information av nya kunder.

”Vi har två av världens största biltillverkare som kunder. Vi har en av världens största möbeltillverkare och många flera superintressanta kunder”, säger han.

Koshi Hamedi är lillebror till medgrundaren Mahiar Hamedi, som idag forskar på prestigeuniversitetet Harvard i USA. De övriga två medgrundarna är teknikchefen Ulrik Lindahl och Martin Ekdal, chef för affärsutveckling.

I fjol växte Donya Labs intäkter med 56 procent till 36 Mkr. Bolagets knappa förlust på 2 Mkr var dock oförändrad.

I år väntas omsättningen växa till över 60 Mkr. Tillväxten sker främst utanför spelbranschen, bland annat inom e-handel, bil- och flygindustrin.

Som Di Digital rapporterat spås VR-sektorn explodera i en mängd branscher under 2016, delvis till följd av ny hårdvara från bolag som Samsung, HTC, Oculus och Microsoft.

Läs mer: Så mycket omsätter VR redan i år

För att rida på denna VR-våg har Donya Labs rekryterat Matt Connors som vd. Han har rötterna i Kalifornien och har tidigare jobbat som produktansvarig på Macromedia, Adobe och Apple.

”Tillväxten inom spel kommer att plana av i år. Men vi förhandlar just nu med åtta biltillverkare och fick nyligen ett samtal från ett bolag som jobbar med självkörande bilar”, säger Matt Connors som är gammal vän till Mahiar Hamedi och följt bolaget sedan starten för tio år sedan.

Särmdump från Donya Labs snygga uppvisningsfilm på hemsidan.

Han förklarar att bilindustrin idag använder VR-teknik till allt från designutveckling till marknadsföring. Trenden är att göra som Tesla och flytta sina showrooms till mindre, mer centrala lägen.

Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

Istället för att ha 20 bilar på parkeringen har man bara några få. Olika versioner ”testkörs” istället med hjälp av en app och ett VR-headset.

”Allt fler biltillverkare bygger idag sin VR-teknik på någon av spelvärdens kända spelmotorer”, säger Matt Connors.

Donya Labs arbetar även med att utveckla en molntjänst för att nå ut ännu bredare med sin innovation. Den lanseras nästa år och ska göra det enklare för möbelkedjor och skobutiker att lägga ut 3d-versioner av sina produkter på nätet och låta kunderna laborera med olika färguppsättningar och variationer.

Läs mer: Här köar de för en Tesla-bil som ännu inte finns 

”Vår mjukvara gör det enkelt att snabbt byta ut en detalj, som färgen på läderdynorna i en fåtölj till exempel”, säger Matt Connors.

Det teknikinriktade riskkapitalbolaget SEB Ventures köpte in sig i bolaget för tre år sedan och äger idag 22 procent av Donya Labs. Resten av bolaget ägs av grundarna och personalen. Huvudkontoret ligger i Linköping, men man har även mindre kontor i Uppsala, San Francisco, Tokyo och Seoul.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera