Donya Labs grundades 2006 i Linköping av fyra killar med bakgrund inom teknik och speldesign. Visionen var då att optimera hanteringen av 3D-grafik så att spelutvecklare kunde fokusera på att göra bra spel.
Resultatet blev mjukvaran Simplygon, som idag används för att få 3D-spel och VR-applikationer att fungera ihop med de spelmotorer de byggs på, även om datorns prestanda är begränsad. Det är viktigt, inte minst i dessa dagar, då VR-applikationer körs från smartphones som placeras i enkla VR-glasögon.
Trenden är att göra som Tesla
Merparten av alla påkostade, så kallade AAA-spel använder idag Simplygon för att undvika att grafiken hackar eller tappar i upplösning. Det gäller inte minst bilspel som Gran Turismo, Forza Motorsport och GTA 5. Något förenklat kan man säga att Simplygon försäkrar att grafiken som står i centrum är knivskarp och rör sig mjukt, medan man sparar in på det som för ögonblicket ligger i bakgrunden.
”I början handlade det mycket om att få spel att se fetare ut. Men nu när VR börjar blir stort sitter vi i lite av en guldsits”, säger Koshi Hamedi, medgrundare och ”evangelist” på Donya Labs.
När Di Digital når honom bubblar han nästan över av hemlig information av nya kunder.
”Vi har två av världens största biltillverkare som kunder. Vi har en av världens största möbeltillverkare och många flera superintressanta kunder”, säger han.
Koshi Hamedi är lillebror till medgrundaren Mahiar Hamedi, som idag forskar på prestigeuniversitetet Harvard i USA. De övriga två medgrundarna är teknikchefen Ulrik Lindahl och Martin Ekdal, chef för affärsutveckling.
I fjol växte Donya Labs intäkter med 56 procent till 36 Mkr. Bolagets knappa förlust på 2 Mkr var dock oförändrad.
I år väntas omsättningen växa till över 60 Mkr. Tillväxten sker främst utanför spelbranschen, bland annat inom e-handel, bil- och flygindustrin.
Som Di Digital rapporterat spås VR-sektorn explodera i en mängd branscher under 2016, delvis till följd av ny hårdvara från bolag som Samsung, HTC, Oculus och Microsoft.
Läs mer: Så mycket omsätter VR redan i år
För att rida på denna VR-våg har Donya Labs rekryterat Matt Connors som vd. Han har rötterna i Kalifornien och har tidigare jobbat som produktansvarig på Macromedia, Adobe och Apple.
”Tillväxten inom spel kommer att plana av i år. Men vi förhandlar just nu med åtta biltillverkare och fick nyligen ett samtal från ett bolag som jobbar med självkörande bilar”, säger Matt Connors som är gammal vän till Mahiar Hamedi och följt bolaget sedan starten för tio år sedan.
Särmdump från Donya Labs snygga uppvisningsfilm på hemsidan.
Han förklarar att bilindustrin idag använder VR-teknik till allt från designutveckling till marknadsföring. Trenden är att göra som Tesla och flytta sina showrooms till mindre, mer centrala lägen.
Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag
Istället för att ha 20 bilar på parkeringen har man bara några få. Olika versioner ”testkörs” istället med hjälp av en app och ett VR-headset.
”Allt fler biltillverkare bygger idag sin VR-teknik på någon av spelvärdens kända spelmotorer”, säger Matt Connors.
Donya Labs arbetar även med att utveckla en molntjänst för att nå ut ännu bredare med sin innovation. Den lanseras nästa år och ska göra det enklare för möbelkedjor och skobutiker att lägga ut 3d-versioner av sina produkter på nätet och låta kunderna laborera med olika färguppsättningar och variationer.
Läs mer: Här köar de för en Tesla-bil som ännu inte finns
”Vår mjukvara gör det enkelt att snabbt byta ut en detalj, som färgen på läderdynorna i en fåtölj till exempel”, säger Matt Connors.
Det teknikinriktade riskkapitalbolaget SEB Ventures köpte in sig i bolaget för tre år sedan och äger idag 22 procent av Donya Labs. Resten av bolaget ägs av grundarna och personalen. Huvudkontoret ligger i Linköping, men man har även mindre kontor i Uppsala, San Francisco, Tokyo och Seoul.