Hoppa till innehållet

VR-profilens snälla spel har gett resultat: ”Vi har gått med vinst i fem månader”

VR-bolaget Resolution Games gör sig redo att släppa sitt femte spel. Och trots VR:s tidiga utveckling uppger grundaren Tommy Palm att spelbolaget nu har svarta siffror.

Mobilspelsveteranen Tommy Palm gör sig redo för att släppa sitt 5:e VR-spel för Resolution Games.
Mobilspelsveteranen Tommy Palm gör sig redo för att släppa sitt 5:e VR-spel för Resolution Games.Foto: Patrik Olsson

I slutet av mars 2016 släppte Resolution Games sitt första VR-spel. Och det var utan storslagna rymdscener och skrämmande zombier som spelbolaget tog sig an VR. Med Creandum och Googles riskkapitalgren GV som backare släppte de istället fiskespelet ”Bait”.

Enligt uppgifter från bolaget har ”Bait” nu laddats ned 2,3 miljoner gånger och är därmed det hittills mest nedladdade spelet för VR. Den 15 februari släpper Resolution Games sitt 5:e VR-spel ”Narrows”, som enkelt kan beskrivas som ett snällt piratspel.

”Jag tror att spel är för alla, och jag tror inte att det är speciellt många som gillar att spela zombiespel. Zombiespel och skräck funkar väldigt bra i VR men det behövs spel som är mer inkluderande och har en bredare målgrupp. Det ska inte vara våld och explosioner utan kunna vara kul för vem som helst”, säger grundaren Tommy Palm när Di Digital träffar honom på Resolution Games kontor i Epicenter i Stockholm.

Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga? 

Snälla spel som kan gillas av alla är inget nytt för spelveteranen Tommy Palm. Tillsammans med flera av sina nuvarande anställda hade han en nyckelroll i succén för Kings mobilspel ”Candy Crush Saga”. Men till skillnad från den möjliga tillväxten hos mobilspel har VR ännu en smal kundkrets. Men den växer.

”Utvecklingen är fortfarande i ett tidigt stadie. VR-kiten är inte bara dyra, de är även rätt komplicerade att installera. När det gäller vana pc-spelare så är det inget större problem men de flesta är inte det. Då finns det en stor fördel med VR för mobilen, det är i alla fall enklare”, säger Tommy Palm.

Vi har faktiskt gått med vinst de senaste fem månaderna

Under det tredje kvartalet i fjol såldes det för första gången över 1 miljon exemplar av de mer avancerade VR-headsets från HTC, Oculus och Sony. Men ett problem för de som investerar i ett kit är att spelen ofta är gjorda för bara ett av VR-kiten.

”Vi vill skapa spel som funkar på flera plattformar, inte bara nu när marknaden är liten utan även rent generellt. En av anledningarna till att Candy Crush blev så galet stort var för att man kunde komma åt spelet på vilken enhet som helst”, säger Tommy Palm.

Läs även: Paradox vd: 2004 köpte vi bolaget för 1 krona 

Sedan ”Bait!” lanserades 2016 har Resolution Games släppt tre andra spel, däribland ”Wonderglade” som utspelar sig på en nöjespark på Googles VR-plattform Daydream, och ”Bait Arctic Open” som till skillnad från originalet utspelar sig i ett arktiskt klimat och släpptes till Facebooks spelmiljö Spaces. Man behöver dock antingen Oculus Rift eller HTC Vive för spela med andra på plattformen.

”VR är spännande men när du använder det i ett socialt experiment så blir det något helt annat. Som med ’Bait Arctic Open’ så känns det verkligen som att du är nära dina vänner även om du inte är det fysiskt”, säger Tommy Palm medan han visar upp trailern på sin mobil.

Resolution Games har precis som King satsat på att erbjuda användare gratis nedladdning med möjligheten att göra köp inne i spelen. Och försäljningen har ökat. Däremot vill Tommy Palm inte uppge hur mycket bolaget drar in på sina spel.

”Vi har faktiskt gått med vinst de senaste fem månaderna”, säger Tommy Palm. Under räkenskapsåret, som avslutades i maj i fjol, omsatte däremot Resolution Games 7,5 miljoner kronor med ett minusresultat på drygt 4 miljoner kronor. Spelbolaget, som Tommy Palm grundade tillsammans med Martin Vilcans och Måns Ullenstam 2015, tog in 50 miljoner kronor samma år som bolaget startades.

Just nu positionerar vi oss för när det kommer att ta fart på riktigt. 

På frågan om Resolution Games kommer att klara sig utan mer kapital framöver ger Tommy Palm ett tudelat svar.

”Det beror på vad vi vill göra. Just nu positionerar vi oss för när det kommer att ta fart på riktigt. Då vill vi se till att vi har tillräckligt med bränsle för det”, säger han.

Läs även: King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup 

Förutom utvecklingen inom VR har Resolution Games det senaste halvåret även börjat utvecklingen av spel inom förstärkt verklighet, AR.

Arbetet tog fart i samband med att Google och Apple öppnade upp sina plattformar AR Core och Arkit för utvecklare. Det betydde att utvecklare kunde använda techjättarnas teknik som plattform för att göra nya AR-spel.

”På samma sätt som vi lärde oss om VR när vi utvecklade ’Bait!’ så lär vi oss AR i det här projektet. Däremot har vi ingen tidsplan för när vi släpper vårt första AR-spel. Det kommer att dröja till att vi når den kvalitén som vi står för på Resolution Games”, säger Tommy Palm.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera