Hoppa till innehållet

Walerud: ”Då fanns Sverige inte på kartan”

En av Sveriges absolut tyngsta tech-investerare verkar i dag i ett helt annat klimat än det som rådde kring millenieskiftet.

Jane Walerud är affärsängel och var nyligen med och bildade Walerud Ventures med sin man och dotter.
Jane Walerud är affärsängel och var nyligen med och bildade Walerud Ventures med sin man och dotter.

13 miljarder kronor har hittills i år investerats i nya svenska techbolag. Di Digitals kartläggning av de mäktigaste techinvesterarna i Sverige visar att allt fler privatinvesterare tagit allt större plats.

Affärsängeln Jane Walerud (NTL) rankas av Di Digital som spader ess och därmed en av de mäktigaste privatinvesterarna i svenska techbolag. Hon har varit med sedan slutet av 1990-talet, då hon sålde Bluetail, som byggde säker drift för e-post och andra webbfunktioner.

Bolagsförsäljningen blev startskottet för hennes investerarkarriär. Hon har bland annat varit tidig investerare i Lensway (NTL) och Klarna (NTL).

Hur har klimatet för affärsänglar förändrats?

”Det är väldigt många fler. Men det är också väldigt många fler bolag. I början jobbade affärsänglar ensamma. Sedan har nätverk med affärsänglar blivit allt vanligare. Nu tycker jag att en del affärsänglar blivit så stora att man går tillbaka mer mot att köra ensam igen.”

Läs mer: Affärsänglar skapar investeringsboom i techbranschen

Jane Walerud flyttade till Sverige vid 20 års ålder i början av 1980-talet. Även om hon då började jobba på storföretag som Telia och Ericsson kommer hon från en entreprenörsfamilj.

Vissa måste bli internationella storspelare på oerhört kort tid. Det kostar.

Sedan hennes verksamhet som investerare tog fart på kring millenieskiftet har trösklarna för att starta företag blivit betydligt lägre, menar hon. Samtidigt finns det tydliga hinder på vägen.

”Det finns folk som har en himla bra idé men när man börjar komma igång med bolaget så kan idén lätt kopieras med mycket mer resurser eftersom de som kopierar vet att idéen funkar”, säger Jane Walerud.

”Då gäller det att vara riktigt snabb ur startblocken och göra bolag stort och internationellt jättesnabbt. De bolagen har idag en mycket kortare startsträcka än för 15 år sedan. För 15 år sedan fanns Sverige inte riktigt på kartan, ingen tittade på våra bolag. Hade man en hemsida på svenska kunde ingen läsa den, det var en väldigt skyddad verkstad. Nu går det fortare.”

Är det billigare att starta ett bolag inom techsektorn i dag?

”Ja. Datakraft är långt billigare och lättare att administrera genom molnet. Advokatkostnaderna är lägre eftersom till exempel Startup Docs är gratis. Bokföring är lättare och långt billigare. Man kan få administrativ hjälp billigt. Det finns en hel del trivsamma kontorsutrymmen man kan dela på till en billig hyra. Marknadsföring genom social media kan bli relativt billigt, i alla fall jämfört med tv-reklam för 10–15 år sedan”, säger hon.

Kommentar: ”Affärsänglarna får bolag att flyga”

”Men det betyder inte att det är billigt att starta en techfirma ändå. De som har en bra idé men dåliga inträdesbarriärer är rejält dyra att starta, eftersom de måste växa långt snabbare än deras egengenerade vinstmedel tillåter. De måste bli internationella storspelare på oerhört kort tid. Det kostar.”

Vad är det viktigaste du bidrar med som affärsängel, kunskap eller kapital?

”Det viktigaste jag bidrar med är operativt arbete. Jag är mycket mer aktiv än en vanlig styrelseledamot. I en tidig startup kan allt ändras på en vecka. Det är också till en startups fördel att ha någon med erfarenhet. Vi kan hjälpa till med saker som rekrytering eller hur de ska göra i en mässmonter. Om de vill ta in kapital och en investerare har något konstigt avtal, kan vi berätta hur vi gjort tidigare och förmedla kontakt med rätt advokat.”

”Sedan är det självklart viktigt att vi går in med pengar och professionaliserar styrelsearbetet, men det är inte det viktigaste.”

Hela listan: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera