Jakten på på den perfekta skostorleken har präglat Volumental ända sedan techprofilen Caroline Walerud grundade bolaget med tre andra 2012. Första produktlanseringen skedde 2016 och idag finns bolagets 3D-scanningsprodukt för fötter i 1800 butiker i närmare 20 butikskedjor i över 38 länder.
Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet.
Tekniken bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. (Än så länge rör det sig alltså inte om skräddarsydda skor.)
”Vi har världens största databas för fötter”, säger Volumentals vd Moritz Schiebold.
Idag har Volumentals teknik använts för att hjälpa över fyra miljoner kunder att hitta rätt sko. Under bolagets brutna räkenskapsår, som slutade den sista april i år, växte omsättningen med 28 procent till 31,5 miljoner kronor.
Även förlusterna ökade under räkenskapsåret - från knappt 2 Mkr till 6,7 Mkr. Det innebär att bolagets ansamlade förlust är närmare 18 Mkr.
Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde.
”Förra verksamhetsåret var lite av ett övergångsår. Vi hade en del tillväxt, och investerade signifikanta summor i rekrytering av personer inom försäljning och marknadsföring. Men det är först nu vi börjar kunna skörda frukterna”, säger Moritz Schiebold.
Han tog över vd-posten från medgrundaren och investeraren Caroline Walerud 2015. Hon är numera arbetande styrelseordförande och storägare i Volumental, och uppges lägga ungefär en fjärdedel av sin tid på bolaget.
Läs mer: Walerud Ventures investerar i hennes superalger
Hur mycket Volumental växer fram till april 2020 vill Moritz Schiebold inte säga. Men mycket tyder på att bolaget mår bra. Per den sista april hade man endast 9 Mkr i kassan. Men Moritz Schiebold uppger att man inte söker nytt riskkapital för närvarande.
”Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde”, säger han.
Idag har Volumental 45 medarbetare på kontoret i Stockholm och man anställer fler. Bolaget trappar just nu upp sin marknadsföring, både mot den fysiska handeln och nätbutiker.
Tidigt nästa sommar hoppas Moritz Schiebold rulla Volumentals nya tjänst som varit i görningen en längre tid.
”Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet”, säger Moritz Schiebold.
Han vill inte gå in på mer detaljer. Men intresset är stort. Om nätbutiker kan få kunderna att mata in sina exakta fotstorlekar kan de ju minska kostnaden för returer rejält.
”Vi berättar gärna mer om detta nästa år”, säger vd:n.
Enligt Moritz Schiebold sker nästan all Volumentals försäljning utanför Sverige. Men trots det finns det inga planer på att öppna fler kontor.
”Vi är mycket internationella och har 21 nationaliteter på kontoret. Men tanken är att förbli ett svenskt exportbolag”, säger Moritz Schiebold, som själv har rötterna i Hamburg, Tyskland.
Läs mer: Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln
Volumentals största delägare är riskkapitalbolaget Moor, med 21 procent av aktierna. Caroline Walerud äger 14 procent av bolaget i eget namn.
”Alla fyra grundare är fortfarande aktiva i bolaget. Delägande är viktigt för oss och vi erbjuder personaloptioner till alla våra medarbetare”, säger vd:n.