Hoppa till innehållet

Waleruds hemliga tjänst – ska sko sig på e-handeln

Svenska Volumental växer snabbt genom sin tjänst för att skanna fötter i skobutiker. Till sommaren är det dags för lanseringen av en ny, hemlig tjänst som ska hjälpa nätbutikerna sälja rätt skor – och minska andelen returer. 

Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.
Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.

Jakten på på den perfekta skostorleken har präglat Volumental ända sedan techprofilen Caroline Walerud grundade bolaget med tre andra 2012. Första produktlanseringen skedde 2016 och idag finns bolagets 3D-scanningsprodukt för fötter i 1800 butiker i närmare 20 butikskedjor i över 38 länder. 

Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet.

Tekniken bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. (Än så länge rör det sig alltså inte om skräddarsydda skor.)

”Vi har världens största databas för fötter”, säger Volumentals vd Moritz Schiebold.

Idag har Volumentals teknik använts för att hjälpa över fyra miljoner kunder att hitta rätt sko. Under bolagets brutna räkenskapsår, som slutade den sista april i år, växte omsättningen med 28 procent till 31,5 miljoner kronor. 

Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).
Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).Foto: Emma-Sofia Olsson

Även förlusterna ökade under räkenskapsåret - från knappt 2 Mkr till 6,7 Mkr. Det innebär att bolagets ansamlade förlust är närmare 18 Mkr.

Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde.

”Förra verksamhetsåret var lite av ett övergångsår. Vi hade en del tillväxt, och investerade signifikanta summor i rekrytering av personer inom försäljning och marknadsföring. Men det är först nu vi börjar kunna skörda frukterna”, säger Moritz Schiebold.

Han tog över vd-posten från medgrundaren och investeraren Caroline Walerud 2015. Hon är numera arbetande styrelseordförande och storägare i Volumental, och uppges lägga ungefär en fjärdedel av sin tid på bolaget.

Läs mer: Walerud Ventures investerar i hennes superalger

Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.Foto: Pressbild

Hur mycket Volumental växer fram till april 2020 vill Moritz Schiebold inte säga. Men mycket tyder på att bolaget mår bra. Per den sista april hade man endast 9 Mkr i kassan. Men Moritz Schiebold uppger att man inte söker nytt riskkapital för närvarande. 

”Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde”, säger han.

Idag har Volumental 45 medarbetare på kontoret i Stockholm och man anställer fler. Bolaget trappar just nu upp sin marknadsföring, både mot den fysiska handeln och nätbutiker.

Tidigt nästa sommar hoppas Moritz Schiebold rulla Volumentals nya tjänst som varit i görningen en längre tid. 

”Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet”, säger Moritz Schiebold.

Han vill inte gå in på mer detaljer. Men intresset är stort. Om nätbutiker kan få kunderna att mata in sina exakta fotstorlekar kan de ju minska kostnaden för returer rejält. 

”Vi berättar gärna mer om detta nästa år”, säger vd:n.

Enligt Moritz Schiebold sker nästan all Volumentals försäljning utanför Sverige. Men trots det finns det inga planer på att öppna fler kontor.

”Vi är mycket internationella och har 21 nationaliteter på kontoret. Men tanken är att förbli ett svenskt exportbolag”, säger Moritz Schiebold, som själv har rötterna i Hamburg, Tyskland.

Läs mer: Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln 

Volumentals största delägare är riskkapitalbolaget Moor, med 21 procent av aktierna. Caroline Walerud äger 14 procent av bolaget i eget namn.

”Alla fyra grundare är fortfarande aktiva i bolaget. Delägande är viktigt för oss och vi erbjuder personaloptioner till alla våra medarbetare”, säger vd:n.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera