Hoppa till innehållet

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Wallenbergstiftelsernas FAM bildar ett nytt riskkapitalbolag ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook. Det nya riskkapitalet får namnet 82:an Invest och har redan börjat investera i startupbolag.

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.
Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

H&M:s vd Karl-Johan Persson har länge varit en aktiv investerare i svenska startupbolag. Ett av hans projekt är 41:an Invest (NTL), ett riskkapitalbolag som drivs ihop med serieentreprenören Stefan Krook.

Duon har de senaste sex åren investerat drygt 100 miljoner kronor i bolag som Budbee, Dib Hotel, Myacadamy och Kivra (NTL), där Stefan Krook själv är grundare och vd. 

Läs mer: Scannad post ska locka småföretagare till Kivra

Nu kan Di Digital avslöja att 41:an Invest bildar ett nytt bolag ihop med Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande. Enligt Stefan Krook ska bolaget "dubbla 41:ans investeringsförmåga" och får därför namnet 82:an Invest.

Vi har funnit varandra genom investeringen i Kivra.

"Hälften av bolaget ägs av FAM och hälften av 41:an. Det blir en förlängning av 41:an med nätverk och kapital från både oss och FAM”, säger Stefan Krook, som blir vd för 82:an Invest.

Stefan Krook är även känd som grundaren bakom Glocalnet, som sedan 2006 ägs av Telenor, och elbolaget Godel. 

Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller 

Ordförande blir FAM:s finanschef och investmentmanager Kristian Sildeby. Han har jobbat nära Stefan Krook som ledamot i Kivras styrelse. FAM är sedan 2013 delägare i Kivra och äger numera en tredjedel av bolaget.

"Vi har funnit varandra genom investeringen i Kivra och har samma värderingar kring långsiktighet och entreprenörskap. Dessutom gillar vi att jobba ihop”, säger Stefan Krook.

Kivra står bakom en tjänst som digitaliserar officiell post som årsbesked, fakturor och myndighetspost. Tjänsten växer snabbt och har redan lockat 1,7 miljoner användare i Sverige.

"Kivraprojektet har utvecklats väl och vi trivs väldigt bra med 41:an Invest som partners. Nu har vi valt att göra vår första gemensamma investering inom ramen för 82:an och går vidare med den”, säger FAM:s vd Lars Wedenborn. 

Läs mer: Marcus Wallenberg: ”SEB är en utmanare till Apple Pay”

Investeringen han syftar på har gjorts i Fidesmo, ett startupbolag vars affärsidé går ut på att slå samman funktionerna i olika betal- och andra plastkort i ett gemensamt ”superkort”. Som Di Digital redan rapporterat är 82:an Invest en av de största investerarna när Fidesmo tar in 10 miljoner kronor i riskkapital.

"Fidesmo har skapat en lösning där man samlar allt på ett chip. Det är ett växande problem, med alla kort som bara har en funktion vardera, som kräver en lösning", säger Stefan Krook.  

Läs mer: Deras "superkort" tar in nya miljoner från H&M:s vd och familjen Wallenberg

82:an Invest blir et virtuellt bolag och ska alltså inte ha ett gemensamt kontor. 

 Vi blir som en affärsängel, modell large.

”Stefan Krook är motorn i detta. Hittar han fler intressanta bolag tittar vi på det förutsättningslöst”, säger Lars Wedenborn.

På frågan om hur mycket pengar man räknar med att investera är parterna förtegna. Man vill inte göra några utfästelser och tidsåtgången för bolagets galjonsfigurer ska vara minimal.

”Hur mycket vi än investerar kommer det vara små summor för FAM och Karl-Johan Persson. Jag blir den begränsande parten som gör att investeringarna blir små jämfört med andra innehav för dem. Vi ska investera på ett sätt som gör att vi står nära entreprenörerna, men vi ska inte behöva släppa några andra åtaganden", säger Stefan Krook. 

Samtidigt menar han att 41:ans investeringar på 100 Mkr över sex år kan ses som vägledande.

”82:an Invest ska investera på ett liknade sätt som 41an gjort. Vi blir som en affärsängel, modell large”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera