Startupbolaget Fidesmo grundades 2013 och har utvecklat ett chip som ska kunna erbjuda flera tjänster. Chippet kan sitta i ett kort, klocka, ring eller, potentiellt, ett implantat.
För närvarande kan Fidesmos lösning användas som bilnyckel i Sunfleets bilpooler, som säker login på Facebook och Google Apps och som passerkort på olika arbetsplatser, bland annat hos Telia.
I höstas blev bolaget även global tjänsteleverantör åt kortjätten Mastercard.
”Att få integrera sig mot en av de två stora betaltjänstleverantörerna, det är väldigt stort. Det är en kvalitetsstämpel”, sa Mattias Eld som är medgrundare och vd på Fidesmo, till Di Digital i november.
Läs även: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets "klockrena" svar
Och enligt Fidesmo går det bra nu.
I höstas tog bolaget in 10 miljoner av bland andra 82:an Invest, med Wallenbergstiftelsen FAM och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna. För att klara den växande efterfrågan har Fidesmo nu anställt en britt vid namn John P Campbell för inför sin lansering i storbritannien i vår.
John Campbell har tidigare varit kommersiell chef inom detaljhandeln och har även erfarenhet från bank, betalningar och startupbolag. Han har bland annat haft roller inom marknadsföring och försäljning på Visa, NatWest, GE och Marks och Spencer.
Fidesmo har i dag kontor i Stockholm, Madrid och Tyskland.