Hoppa till innehållet

Fidesmo tar sitt ”superkort” till Storbritannien

Fidesmo slår samman funktionerna hos olika betalkort i ett gemensamt ”superkort”. Nu närmar sig bolaget lansering i Storbritannien.

Fidesmos grundare Mattias Eld, vd, och Miguel Cardo teknikchef.
Fidesmos grundare Mattias Eld, vd, och Miguel Cardo teknikchef.Foto: Pressbild.

Startupbolaget Fidesmo grundades 2013 och har utvecklat ett chip som ska kunna erbjuda flera tjänster. Chippet kan sitta i ett kort, klocka, ring eller, potentiellt, ett implantat. 

För närvarande kan Fidesmos lösning användas som bilnyckel i Sunfleets bilpooler, som säker login på Facebook och Google Apps och som passerkort på olika arbetsplatser, bland annat hos Telia.

I höstas blev bolaget även global tjänsteleverantör åt kortjätten Mastercard.

”Att få integrera sig mot en av de två stora betaltjänstleverantörerna, det är väldigt stort. Det är en kvalitetsstämpel”, sa Mattias Eld som är medgrundare och vd på Fidesmo, till Di Digital i november.

Läs även: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets "klockrena" svar 

Och enligt Fidesmo går det bra nu. 

I höstas tog bolaget in 10 miljoner av bland andra 82:an Invest, med Wallenbergstiftelsen FAM och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna. För att klara den växande efterfrågan har Fidesmo nu anställt en britt vid namn John P Campbell för inför sin lansering i storbritannien i vår.

John Campbell har tidigare varit kommersiell chef inom detaljhandeln och har även erfarenhet från bank, betalningar och startupbolag. Han har bland annat haft roller inom marknadsföring och försäljning på Visa, NatWest, GE och Marks och Spencer.

Fidesmo har i dag kontor i Stockholm, Madrid och Tyskland.

Läs även: Bolagens förslag: Bygg e-kronan på blockkedjan 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera