Hoppa till innehållet

Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion

Svenska Peltarion tar in 110 miljoner kronor från två namnkunniga investerare. Nu ska doldisbolaget växla upp sin AI-produkt.

Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis.
Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis.Foto: Jimmy Eriksson

”Det känns väldigt bra. Vi valde att gå med Wallenberg för att de gjort så mycket för AI i Sverige. De ser vikten av det och de ser framför allt vikten av att det inte bara är några få techbolag som har tillgång till tekniken. Det här kommer påverka alla”, säger Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis.

AI-bolaget Peltarion har fått in omkring motsvarande 110 miljoner kronor i nytt kapital. Det är familjen Wallenbergs ägarbolag FAM som tillsammans med EQT Ventures går in med det nya kapitalet.

”Det pågår mycket aktivitet i vår sfär kring AI och det pågår många satsningar i våra portföljbolag. Här har vi fått en möjlighet att göra en investering i ett intressant segment med bra människor, så vi tog den möjligheten”, säger Lars Wedenborn, vd för FAM.

Läs mer: Sana Labs anställer AI-proffs till grundarteamet 

Peltarion är litet av ett doldisbolag som verkar i det tysta. Tekniken man utvecklat kan användas väldigt brett. Bland annat har man utvecklat en tjänst som flera svenska banker använder för att värdera bostäder. 

Dessutom har Peltarion testat tekniken tillsammans med pappersindustrin, medicintekniska företag samt reklam- och produktionsbolag där AI:n skapar musik. Bland partners hittar man bland andra NASA, Tesla, BMW och General Electric.

I dag är man runt 45 anställda med utvecklare och ingenjörer med tidigare erfarenhet från bland andra Spotify, Skype, King och Google. Med det nya kapitalet ska man skala upp, främst är det inom sälj- och marknadsföring som man måste bli fler och siktet är att ha totalt 70 till 80 anställda vid slutet av året.

”Försäljningen växer exponentiellt. Vi kommer försöka gå ut bredare med plattformen i oktober eller november i år. Vi har 600 prospekt att gå igenom från företag som anmält intresse för våra produkter”, säger Luka Crnkovic-Friis.

EQT Ventures gick även i maj 2017 in med 30 miljoner kronor. De är även med i den nya investeringsrundan. Under året har man byggt på produkten, haft tidiga testkunder och byggt en organisation med en kommersiell gren i London som ska sälja produkterna.

Läs mer: AI-bolaget tar in 30 miljoner från EQT Ventures 

”EQT har varit ett fantastiskt stöd. De är ett av fåtal riskkapitalbolag som tänker stort och globalt. Vi gick från två personer till 45 på ett och ett halvt år, de har varit otroligt viktiga i att hjälpa oss komma igång med rekryteringar”, säger Luka Crnkovic-Friis.

Peltarion beskriver den nya investeringen från EQT och FAM med stora ord, som ett erkännande av AI som den nästa stora industriella revolutionen. 

”AI är väldigt viktigt för Sverige som land och för våra bolag. Det är därför Marcus Wallenberg har drivit det så hårt, både i stiftelser och i olika bolag”, avslutar Lars Wedenborn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera