Annons

Wallenbergs AI-bolag går back 118 miljoner – lånar från ägarna: ”Vi ligger före techjättarna”

Peltarions vd Luka Crnkovic-Friis.
Peltarions vd Luka Crnkovic-Friis. Foto: Emma-Sofia Olsson
AI-bolaget Peltarion ökade förlusten till 118 miljoner kronor 2019. Men enligt vd:n Luka Crnkovic-Friis är det i linje med ägarnas avsikter – att långsiktigt bygga en plattform som knäcker techjättarna. Och till hösten släpps deras kommersiella produkt. ”Det är avancerad teknik som kostar att utveckla”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Allt fler bolag ser möjligheterna att automatisera och erbjuda nya tjänster med hjälp av artificiell intelligens, AI. Det svenska bolaget Peltarion har dragit till sig en del uppmärksamhet inom branschen de senaste åren. På kundlistan finns kända varumärken som NASA, General Electric, BMW, Harvard University, Tesla och Izettle. 

Verksamheten har även lockat tunga investerare som familjen Wallenbergs ägarbolag FAM, riskkapitalbolaget EQT Ventures och den amerikanska fondmiljardären och matematikern James Simons bolag Euclidean Capital. Tidigare har Peltarion dragit in över 355 miljoner kronor i kapital.

I april har även ägarna gått in med ytterligare finansiering genom ett konvertibellån på 50 Mkr, kan Di Digital berätta.

”Vi valde det framför en runda då det var svårt att få till en värdering när marknaden är så osäker. Vi kommer inte behöva ta in mer kapital i år, utan det blir kanske först om ett år”, säger vd:n Luka Crnkovic-Friis.

När Peltarion senast tog in kapital i början av 2019 värderades företaget till knappt 1 miljard kronor.

Peltarions plattform är byggd för att företag och organisationer ska kunna lösa affärsproblem med hjälp av AI, med existerande personal utan att behöva anlita experter på området. Det kan vara allt från en bank som värderar bostäder, översättning av dokument inom olika branscher till effektivisering av skördar inom jordbruket. 

”Ta bara sjukvården i Stockholm där hälften av pengarna går till administration. Tänk hur mycket man skulle förbättra där med AI”, säger Luka Crnkovic-Friis.

Läs mer: Amerikansk mångmiljardär går in i Wallenbergs AI-bolag 

Under 2017–2019 har Peltarion gjort en samlad förlust på drygt 230 miljoner kronor. 

Omsättningen är fortsatt blygsam och steg till 4,7 Mkr 2019, visar ett färskt bokslut, från 1,7 Mkr året före. Men det beror på att bolagets huvudsakliga affär, Peltarions AI-plattform, hittills har erbjudits gratis till kunder.

Plattformen släpptes konstadsfritt för ett år sedan i en bredare testning, hittills har snart 10 000 använt den. Till hösten släpps den kommersiella versionen av plattformen som ger nya möjligheter vad gäller dataresurser, antal parallella experiment och rättigheter.

Enligt Luka Crnkovic-Friis ser investerarna långsiktigt och strategiskt på Peltarion, där familjen Wallenberg står för ett större engagemang.

”Det är avancerad teknik som kostar att utveckla. Insikten är att allt kommer att digitaliseras – och de ser hur mycket som investeras i USA och Kina och vilken effekt det ger.”

Det senaste året har Peltarion även gått in med sina kunskaper hos storbolag som vill skapa upp sitt arbete med AI. Det ska gälla kontrakt på mångmiljonbelopp, enligt vd:n.

Under senare åren har det särskilt gjorts framsteg inom AI för att förstå text, vilket är viktigt när stora datamängder ska samlas in och analyseras. Till exempel blir texthanteringen språkoberoende genom maskininlärning.

”Du kan ha två meningar som har helt olika ord, men som säger samma sak. Du kan även ställa en fråga på japanska, titta på engelsk dokumentation och sedan få tillbaka informationen på japanska.”

Undersökningsföretaget Ipsos använder sig nu av Peltarion. Utöver opinionsundersökningar arbetar de även med marknadsanalyser till företag. Med hjälp av tekniken kan bolagen bygga egna undersökningar och automatiskt få ut dem på olika språk. 

”Ett telekombolag vi arbetat med kunde hämta hem investeringen 13 gånger första året och 65 gånger andra året. Det är spännande hur mycket administration som kan tas bort.”

Nu under coronapandemin har Peltarion märkt att storbolagen tvingas automatisera mer, som när personalen inte kan arbeta på plats på grund av karantänregler. Till exempel kan det handla om att läsa av och gå igenom dokument.

”Vi har storbolag som tidigare haft stora kontor där de gjort saker manuellt från Indien. Men nu, i samband med Covid-19 kom polisen in och stormade avdelningarna och stängde ned. Utöver det har storbolagen ju haft avdelningar i Sverige som arbetar med korrigering.”

Läs mer: AI-geniet: ”Alla är inte redo för vad som kommer” 

Luka Crnkovic-Friis gästade Di Digitals intervjupodd Startup Stories hösten 2018. Hör honom berätta om resan med Peltarion och framtidsplanerna för det svenska AI-bolaget här:

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer