Annons

Wallenbergs AI-bolag går back med 85 miljoner

Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis.
Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis. Foto: Emma-Sofia Olsson
Förlusterna har ökat snabbt för AI-bolaget Peltarion, som har familjen Wallenberg som delägare. Men tonen är positiv hos bolaget. ”Omsättningen kommer öka markant”, säger vd:n Luka Crnkovic-Friis.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att investerarna tror på artificiell Intelligens är tydligt – nära 2,3 miljarder kronor har investerats i svenska AI-startups de senaste tio åren, enligt en undersökning från 2018 som gjorts av Microsoft.

Framåtandan märks inte minst av hos svenska AI-bolaget Peltarion. De har familjen Wallenbergs ägarbolag FAM, EQT Ventures och den amerikanska fondmiljardären och matematikern James Simons bolag Euclidean Capital på ägarlistan.

Läs mer: Så mycket har Wallenberg öst in i AI-bolaget 

Peltarion utvecklar och erbjuder en AI-plattform som andra bolag kan använda sig av för att börja implementera tekniken i verksamheten. Deras maskininlärningsteknik används bland annat hos flera stora banker för att hjälpa dem att värdera bostäder. 

”Det kan handla om att hitta hjärntumörer, tolka väder, översätta dokument, effektivisera skördar. Allt du vill effektivisera, göra snabbare och bättre”, säger Kye Andersson, varumärkesansvarig på Peltarion.

Kända kunder är bland andra NASA, General Electric, BMW, Harvard University, Tesla och Izettle. 

Omsättningen kommer öka markant för 2019.

Bolaget grundades redan 2004, men inte förrän 2018 lanserades plattformen. Sedan starten har man tagit in över 355 miljoner kronor i riskkapital. 

”Svenskt näringsliv har tagit stora steg de senaste två åren, framför allt Wallenberg som satsat enormt mycket på AI”, säger Kye Andersson. 

Läs mer: SAS och SEB investerar i Wallenbergs AI-avknoppning 

Men en färsk årsredovisning som Di Digital tagit del av visar att bolaget, de tunga investeringarna till trots, är långt ifrån att börja tjäna egna pengar. 

Under 2018 gick Peltarion back med 85 Mkr på sista raden. Det är en rejäl ökning jämfört med året innan, då den motsvarande förlusten låg på 31 Mkr. 

Omsättningen stannade på blygsamma 1,7 Mkr i fjol.

”Vi lanserade plattformen först i november 2018. Innan det hade vi endast urval av tidiga testare av plattformen och gjorde stora investeringar i produktutveckling och teknik”, kommenterar vd:n Luka Crnkovic-Friis i ett mejl till Di Digital. 

Han menar att siffrorna kommer att växa åt rätt håll i år.

”Omsättningen kommer öka markant för 2019, men vi kan inte dela specifika siffror eller planer då mycket av det är affärskritisk information som rör både nya kunder och partners”, skriver Luka Crnkovic-Friis.

Bolaget gör sig nu redo för att börja skala upp verksamheten. I början av 2018 bildade man ett helägt dotterbolag i Storbritannien, som ska fokusera på försäljning och marknadsföring. 

Läs mer: AI-geniet: ”Alla är inte redo för vad som kommer” 

I dagsläget finns Peltarions tjänster i Sverige, England, Norge och Finland. Men bolaget har mer globala ambitioner än så. 

”Våra ambitioner är att vara förstahandsvalet globalt för organisationer som har AI i kärnan av sin verksamhet – vilket vi tror kommer vara alla företag om tio års tid”, säger Kye Andersson.

Under året kommer Peltarion att utöka produktteamet, fortsätta jobba tillsammans med sina partners och satsa på att utveckla plattformen. 

”AI kan hjälpa inom alla områden och industrier, och kommer vara den främsta konkurrensfördelen för företag och länder de kommande årtiondena”, säger Kye Andersson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies