”Convendum är specialiserade på en uthyrningsform som är mycket intressant inför framtiden. Vi tror på det flexibla coworkingkonceptet, och Convendum har ett välutvecklat och attraktivt erbjudande som vi ser intressant möjligheter i”, säger vd Hans Wallenstam.
Under kvartalet har ytterligare affärer genomförts som en aktieförsäljning i Exeger Sweden samt försäljning av en fastighet i Härryda och vindkraftsprojektet Bjälebo.
Läs mer: Kontorshotell för kvinnor tar in 700 miljoner
Sedan starten i januari 2016 har startupbolaget Convendum lockat kunder som Spotify, det digitala vårdbolaget Kry och mängder med andra små och medelstora bolag som är ute efter flexibla kontorslösningar.
Bolagets affärsidé är att erbjuda kontorslokaler ungefär som en hotellkedja erbjuder rum. Man hyr lokaler från traditionella fastighetsbolag som Vasakronan, AMF och Wallenstam med kontrakt som har löptider på 10-20 år. Sedan gör man om dem till flexibla kontorslandskap, med en kombination av privata kontorsytor, gemensamma arbetsytor och bokningsbara konferensrum.
Läs mer: Coworking-boomen har nått Sverige: ”Vi säljer en lifestyle”
Eftersom Convendum utnyttjar ytorna mer effektivt än konventionella kontor kan de erbjuda flexibla kontrakt till rimliga priser. Kunderna får även tillgång till loungeområden, gym, teknik, kundservice och gratis frukost och möjligheten att jobba på Convendums olika adresser.
I fjol landade Convendums omsättning på 52,7 miljoner kronor. Förlusten uppgick till närmare 13,5 Mkr.
Läs mer: Wallenstam storsatsar på Convendum – som siktar på börsen
”Vi växer med över 100 procent årligen och har ett positivt operationellt kassaflöde från år ett på våra enheter, till följd av rabatterna vi får från fastighetsbolagen. Våra enheter ska även ha en redovisad vinst under sitt tredje år”, sa vd Håkan Jeppsson till Di Digital i oktober.
Finwire / Di Digital