Hoppa till innehållet

Wallenstam storsatsar på Convendum – som siktar på börsen

Kontorshotellkedjan Convendum tar in 55 miljoner kronor i friskt kapital från fastighetsjätten Wallenstam och Knutsson Holding. Convendum ska nu dubbla antalet kontor i Sverige och förbereda en börsnotering.

Convendums grundare Håkan Jeppsson.
Convendums grundare Håkan Jeppsson.

Svenska Convendum fortsätter att rida på ”coworking”-trenden. Sedan starten i januari 2016 har startupbolaget lockat kunder som Spotify, det digitala vårdbolaget Kry och mängder med andra små och medelstora bolag som är ute efter flexibla kontorslösningar.

"Efterfrågan är kraftfull. Vi har över 200 bolag i kö. Vårt största problem är att hitta bra lokaler”, säger Convendums grundare och vd Håkan Jeppsson.

Bolagets affärsidé är att erbjuda kontorslokaler ungefär som en hotellkedja erbjuder rum. Man hyr lokaler från traditionella fastighetsbolag som Vasakronan, AMF och Wallenstam med kontrakt som har löptider på 10-20 år. Sedan gör man om dem till flexibla kontorslandskap, med en kombination av privata kontorsytor, gemensamma arbetsytor och bokningsbara konferensrum. 

Eftersom Convendum utnyttjar ytorna mer effektivt än konventionella kontor kan de erbjuda flexibla kontrakt till rimliga priser. Kunderna får även tillgång till loungeområden, gym, teknik, kundservice och gratis frukost och möjligheten att jobba på Convendums olika adresser.

I fjol landade Convendums omsättning på 52,7 miljoner kronor. Förlusten uppgick till närmare 13,5 Mkr. 

”Vi växer med över 100 procent årligen och har ett positivt operationellt kassaflöde från år ett på våra enheter, till följd av rabatterna vi får från fastighetsbolagen. Våra enheter ska även ha en redovisad vinst under sitt tredje år”, säger vd Håkan Jeppsson.

Idag har Convendum nio kontor i Stockholm och ett i Göteborg. Tidigare var målsättningen att öppna 13 enheter i Sverige före slutet på 2020. Nu skruvar bolaget upp målet till att ha 19 enheter i Sverige under de kommande två åren. Antalet kvadratmeter ska under denna period dubblas från 40 000 till 80 000.

Därefter står en internationell lansering i Köpenhamn, Helsingfors och Oslo för dörren. I ett ännu senare skede siktar Convendum på att etablera sig i Bryssel, Frankfurt och Paris.

För att lyckas tar man nu in 55 miljoner kronor i sin största kapitalrunda hittills. Största investerare är den Göteborgsbaserade fastighetsjätten Wallenstam, som går in med 45 Mkr. För det får man drygt 11 procent av bolaget, vilket innebär att Convendum värderas till drygt 400 Mkr. 

”Convendum har ett välutvecklat koncept med ett attraktivt erbjudande i premiumsegmentet. Vi ser synergier och intressanta möjligheter i att våra verksamheter kommer närmare varandra”, säger Hans Wallenstam, vd Wallenstam.

De övriga 10 Mkr kommer från Knutsson Holding, ett investmentbolag från Göteborg med stora ägarandelar i bettingbollag som Betsson, Netent och Catena Media. 

”Vår emission var övertecknad. Vi tvingades tacka nej till flera olika aktörer inom fastighetssektorn. Kontorsmarknaden är mitt i en revolution, eftersom digitaliseringen har gjort oss så pass mobila. Kontor har blivit en tjänst”, säger Håkan Jeppsson.

Läs mer: Convendum inför Weworks intåg: ”Vi dubblar omsättningen i år” 

Att amerikanska coworking-jätten Wework är på väg till Sverige ser han som ett positivt tecken i tiden. Bolaget är en av världens högst värderade startups och uppges värderas till mellan 35 och 40 miljarder dollar i sin kommande runda.

”Vi påverkas positivt av det. Intresset för företeelsen har dubblats sedan det blev känt i april. Marknaden för coworking-kontor är fortfarande försvinnande liten i Stockholm, under en procent. Det kan jämföras med sex procent i Amsterdam och 20 procent i London”, säger Håkan Jeppsson.

Hur ser lönsamheten ut när ni når ert mål?

”År 2022 ska vi ha 19 mogna enheter, omsätta närmare 800 miljoner kronor och ha en vinstmarginal före skatt på 12 procent.”

Convendum grundades 2015 av Håkan Jeppsson, som tidigare startat börsbolaget Feelgood och drivigt managementbolaget Senior & Young. Två tidiga investerare är Aviciis förre manager Arash "Ash" Pournouri och Per Sundin, mångårig Nordenchef för Universal Music.

"Ash och Per är väldigt aktiva delägare och har bidragit med mycket. De förstår digitaliseringen, har ett högt förtroendekapital och ett starkt kontaktnät”, säger Håkan Jeppsson.

Han upprepar även målet att ta Convendum till börsen inom ett par år. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera