Cornershop, med svensken Oskar Hjertonsson som medgrundare, köps nu upp av den amerikanska butiksjätten Walmart för närmare 2 miljarder kronor.
”Det känns som en fantastisk kul utmaning och vi kommer att bygga bolaget vidare inom Walmart-gruppen. Vi kommer att få tillgång till deras affärer och andra resurser och det känns inte alls som det slutar här”, säger Oskar Hjertonsson till Di Digital.
Cornershop startades i Silicon Valley men levererar mat till kunder i storstäder i Mexiko och Chile. Sedan lanseringen 2015 har Cornershop vuxit snabbt. Matleveranstjänsten har nu över 100 anställda, tusentals kunder varje dag och har mer än dubblat sitt användarantal det senaste året.
”Man känner att det är lite som en baby. Man är stolt över teamet man har byggt så det är både en stor dag och samtidigt lite bitterljuvt. Det som känns bäst är att vi kommer att bygga något som kommer att finnas kvar under en väldigt lång tid”, säger Oskar Hjertonsson.
Cornershop tog in 55 miljoner kronor under 2016 och ytterligare 185 Mkr i under våren 2017. Bland investerarna som nu väntas göra en exit finns det anrika riskkapitalbolaget Accel men även svenska Creandum.
”Creandum var en av Cornershops första investerare och med ett resultat som detta känns det självklart otroligt bra. Bolaget har växt helt fantastiskt, och jag är både ärad och tacksam över att ha fått följa grundarna så nära och se dem bygga detta fantastiska bolag”, säger Carl Fritjofsson, partner på Creandum, i ett mejl.
Läs även: Svenskens mexikanska mattjänst tar in 185 miljoner från Accel
Till skillnad från flera andra svenska matleveranstjänster använder startupbolaget Cornershop inte sina egna lager, utan plockar direkt från butikerna i närområdet där de levererar. Bolaget brukar jämföras med amerikanska Instacart där man använder sig av frilansare för att leverera produkterna.
Detaljhandelskedjan Walmart, som har verksamhet i 27 länder, har den senaste tiden ökat sina investeringar i lokala aktörer för att hantera det ökade behovet av bra logistik och digitala lösningar. Tidigare i år investerade de i jätten Dada-JD Daojia i Kina och startade ett strategiskt samarbete med Rakuten i Japan.
Att bli uppköpta av Walmart kommer även öppna dörrar för Cornershop.
”Vi kommer definitivt att finnas i fler marknader efter detta. Vi har byggt en plattform som funkar överallt där det finns affärer och folk. Men vi kommer att fortsätta att vara en öppen plattform och jobba med massor av andra affärer än Walmart. Det som är bra med den nya ägaren, den har många affärer på ett stort antal marknader”, säger Oskar Hjertonsson.
Transaktionen är föremål för myndighetsgodkännande av Konkurrensverket i USA. Beslutet ska tas i slutet av året.