Annons

Walmarts miljardköp av svenskens mattjänst stoppas

Oskar Hjertonsson har grundat Cornershop. Det är en matleveranstjänst som i dag finns i Mexiko och Chile, och bolaget expanderade även till Kanada i juni i år.
Oskar Hjertonsson har grundat Cornershop. Det är en matleveranstjänst som i dag finns i Mexiko och Chile, och bolaget expanderade även till Kanada i juni i år. Foto: Miriam Olsson Jeffery och press.
Walmarts jätteköp av den svenskgrundade matleveranstjänsten Cornershop, på 2 miljarder kronor, godkändes inte av Mexikos konkurrensmyndighet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) I september förra året kom nyheten om uppköpet av den svenska entreprenören Oskar Hjertonssons Cornershop. Den amerikanska detaljhandelsjätten Walmart skulle punga ut med hela 225 miljoner dollar, då motsvarande 2 miljarder kronor, för matleveranstjänsten.

”Det känns som en fantastisk kul utmaning och vi kommer att bygga bolaget vidare inom Walmart-gruppen. Vi kommer att få tillgång till deras affärer och andra resurser och det känns inte alls som det slutar här”, sa då Oskar Hjertonsson till Di Digital.

Läs också: Walmart köper svenskens mexikanska mattjänst för 2 miljarder kronor 

Men i juni i år stod det klart att den mexikanska konkurrensmyndigheten satte stopp för uppköpet. Det bekräftade Oskar Hjertonsson på sitt Twitter-konto den 20 juni i en rad tweets på spanska.

”Vi respekterar deras beslut och det finns ingen väg tillbaka”, skriver han på Twitter, och tackar dem som har hjälpt till med den misslyckade affären.

I ett mejl till Di Digital säger Oskar Hjertonsson att han inte kan ge fler kommentarer i dagsläget och hänvisar till sina Twitter-inlägg.

En lycklig vinnare i förvärvet skulle också vara det svenska riskkapitalbolaget Creandum, som investerade tidigt i Cornershop. Men därifrån vill man heller inte kommentera den uteblivna affären just nu.

Enligt en rapport från Reuters blockerades förvärvet för att konkurrerande handelstjänster inte skulle ha samma möjligheter om affären gick igenom.

Walmart har redan en dominant ställning i Mexiko och säljer även sina varor via andra tjänster. Ägde företaget Cornershop är det möjligt att man skulle kunna använda data från andra aktörer till sin fördel, menade den mexikanska tillsynsmyndigheten.

Oskar Hjertonsson startade Cornershop i Silicon Valley 2015 tillsammans med medgrundarna Daniel Undurraga och Juan Pablo Cuevas från Chile. Tjänsten har sin verksamhet i Mexiko och Chile, och i juni expanderade man även till Kanada. 

Liksom svenska aktörer som Mathem och Mat.se levererar Cornershop livsmedel till dörren. Skillnaden är att bolaget inte har egna lager, utan hämtar upp varorna från olika lokala handlare liksom amerikanska Instacart. På Twitter skriver Oskar Hjertonsson att tjänsten går bra och har lagt till hundratals nya butiker det senaste året.

Läs mer: Svenskens mexikanska mattjänst tar in 185 miljoner från Accel 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer