I oktober 2017 lanserades bilsajten Wayke. Sedan dess har plattformen, enligt bolaget, lyckats attrahera drygt 230 000 unika besökare i veckan. Bakom bolaget står 362 bilhandlare samt Motorbranschens riksförbund.
Med sajten vill bolaget utmana Sveriges största bilsajt Blockets Byt Bil, som har över 2 miljoner besökare per vecka. Förutom att kunna köpa en bil på Wayke får man även råd om grundläggande saker som vilken bilmodell man bör skaffa utifrån sina specifika behov, vad man bör kontrollera och undersöka på fordonet och hur gammal bil man bör köpa.
Läs även: Bilhandlarna satsar 100 miljoner – utmanar Blocket
Nu har bolaget påbörjat ett nytt samarbete med Telias nya affärsgren Division X. Enligt ett pressmeddelande kommer samarbetet att innebära en rad gemensamma innovationer framöver. Bland annat ska de medföra en tryggare andrahandsmarknad och en utökad tillgänglighet så att enskilda bilar kan utnyttjas mer och av fler.
”Vi är mycket glada över att tillsammans med Wayke kunna erbjuda ännu bättre tjänster inom IoT (sakernas internet) och den uppkopplade bilen”, säger Marcus Lidbeck, chef för digitala affärer inom Division X, i ett pressmeddelande.
Läs även: Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm
På sikt avser även bolagen att utveckla AI-funktioner som ska kunna förutspå fel på bilen, redan innan de uppstår. Automatiska betyg och stöd för prissättning av begagnade fordon utifrån avancerad fordonsdata kommer också i närtid.
”Vi har valt att presentera Wayke som en marknadsplats för bilar först och främst men det övergripande syftet är att vara en innovationsplattform som hjälper bilmarknaden med digitaliseringen”, säger Waykes vd Martin Fransson i meddelandet.