Hoppa till innehållet

Wayke och Telia i nytt samarbete - vill hitta bilfelen innan de uppstår

Bilsajten Wayke har påbörjat ett samarbete med Telias affärsområde Division X. Tillsammans med telekomjätten vill bolaget kunna erbjuda kunderna fler innovationer.

Telia och Wayke i nytt samarbete om uppkopplade bilar.
Telia och Wayke i nytt samarbete om uppkopplade bilar.Foto: pressbild/Telia.
Martin Fransson är vd på uppstickaren Wayke.
Martin Fransson är vd på uppstickaren Wayke.

I oktober 2017 lanserades bilsajten Wayke. Sedan dess har plattformen, enligt bolaget, lyckats attrahera drygt 230 000 unika besökare i veckan. Bakom bolaget står 362 bilhandlare samt Motorbranschens riksförbund. 

Med sajten vill bolaget utmana Sveriges största bilsajt Blockets Byt Bil, som har över 2 miljoner besökare per vecka. Förutom att kunna köpa en bil på Wayke får man även råd om grundläggande saker som vilken bilmodell man bör skaffa utifrån sina specifika behov, vad man bör kontrollera och undersöka på fordonet och hur gammal bil man bör köpa.

Läs även: Bilhandlarna satsar 100 miljoner – utmanar Blocket

Nu har bolaget påbörjat ett nytt samarbete med Telias nya affärsgren Division X. Enligt ett pressmeddelande kommer samarbetet att innebära en rad gemensamma innovationer framöver. Bland annat ska de medföra en tryggare andrahandsmarknad  och en utökad tillgänglighet så att enskilda bilar kan utnyttjas mer och av fler.

”Vi är mycket glada över att tillsammans med Wayke kunna erbjuda ännu bättre tjänster inom IoT (sakernas internet) och den uppkopplade bilen”, säger Marcus Lidbeck, chef för digitala affärer inom Division X, i ett pressmeddelande.

Läs även: Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm 

På sikt avser även bolagen att utveckla AI-funktioner som ska kunna förutspå fel på bilen, redan innan de uppstår. Automatiska betyg och stöd för prissättning av begagnade fordon utifrån avancerad fordonsdata kommer också i närtid.

”Vi har valt att presentera Wayke som en marknadsplats för bilar först och främst men det övergripande syftet är att vara en innovationsplattform som hjälper bilmarknaden med digitaliseringen”, säger Waykes vd Martin Fransson i meddelandet.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera