Hoppa till innehållet

Wec360 växer i raketfart – ska dubbla personalstyrkan

VR-bolaget Wec360 växer i raketfart och spår en omsättning på närmare 40 miljoner kronor i år. Nu rekryterar grundarna ett 20-tal nya medarbetare.

Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.
Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.

Örebrobolaget Wec360 såg omsättningen växa med närmare 50 procent till 24 miljoner kronor i fjol. Merparten av intäkterna kommer från 3D-renderingar samt VR- och AR-applikationer i byggsektorn.

”Bostadsmarknaden har snabbt förstått nyttan av VR och AR för slutkunderna. Vi hjälper dem med allt från 3D-planlösningar till interaktiva lägenhetsväljare och rundvandringar i VR”, säger Per Hjaldahl, medgrundare och utvecklingschef på Wec360 med egen mjukvara inom 3D, VR och AR.

Vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital.

Bolaget startades i Örebro 2008 av Per Hjaldahl, som då drev en mindre reklambyrå, och Mattias von Corswant, då frilansfotograf och idag vd för bolaget. Bolagets namn uttalas ”We see 360” och till en början var man främst inriktade på 360 graders fotograferingar, med hotell och konferensanläggningar som främsta kunder. Men redan 2009 började Wec360 jobba med 3D-visualiseringar mot byggsektorn.

I fjol växte omsättningen med 48 procent till 24,3 miljoner kronor, enligt preliminära siffror som bolaget tagit fram åt Di Digital. Resultatet uppgick till 2,6 Mkr.

”Vi kan ta emot fler och större kunder nu. Under året fick vi bland annat in Skanska som kund. Vi är den enda 3D-byrån som Skanska jobbar med idag för 3D-visualisering av bostäder och får en stadig ström av uppdrag från dem”, säger Per Hjaldahl.

Vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år.

Som exempel på vad Wec360 gör idag nämner han:

  • 3D-planlösningar för nybyggnationer
  • Interaktiva, webbaserade verktyg där en kund exempelvis kan planera sitt framtida kök eller badrum. Man kan även följa hur solen lyser upp bostaden under ett dygn, beroende på årstid.
  • VR-verktyg där användaren kan promenera runt i en lägenhet, se fastigheten utifrån och gå runt i ett kvarter som inte är färdigbyggt ännu.

Under 2017 spår Per Hjaldahl att omsättningen växer med ytterligare 63 procent till 39,6 miljoner kronor. Vinsten spås mer än fördubblas till 6,2 miljoner kronor.

”Vi är störst på marknaden idag och märker att kunderna efterfrågar större projekt och att tillströmningen av kunder ökar”, säger han.
Foto:
Bild som illustrerar hur en kvinna utforskar en virtuell lägenhet med Wec360:s mjukvara och VR-utrusningen HTC Vive.

Idag har Wec360 säljkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö samt huvudkontor i Örebro. Totalt är man 23 medarbetare.

”Men vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år”, säger Per Hjaldahl.

Hittills har Wec360 inte aktivt sökt investerare. Den enda externa investeraren är Håkan Pettersson, en lokal affärsängel med en bakgrund inom textilbranschen.

”Just nu kan vi självfinansera vår tillväxt. Men vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital”, säger utvecklingschefen.

Han spår även att Wec360 ska expandera inom nya områden.

”Vi testar just nu vår egenutvecklade mjukvara inom tillverkningsindustrin. Det skulle kunna står för 40 procent av omsättningen om två år”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera