Tanken med Welcome! är att fokusera på mötet med privatpersoner, inte på att ge information om myndigheter och andra tjänster till nyanlända.
”När vi var på asylboenden i höstas kunde vi se att det fanns ett stort behov av social kontakt. Samtidigt är det väldigt många svenskar som vill göra någonting, men processen för att kunna hjälpa till kan ta flera månader vilket kan vara en ganska hög barriär. Den här appen är tänkt att minska den”, säger Emma Rosman, till vardags affärsutvecklare på Blocket och en av initiativtagarna till Welcome!.
Läs även: Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar
Tjänsten, som lanseras i början på december, kommer delvis att fungera som ett forum där nyanlända kan ställa frågor som privatpersoner sedan kan svara på. Det kan röra allt från var närmaste apotek finns till hur det fungerar med förskolor i Sverige. Till det kommer en funktion för sociala aktiviteter, där privatpersoner kan bjuda in nyanlända till exempelvis att spela fotboll eller gå på bio.
”Det finns ett utbud av folk som vill hjälpa till med sin tid men som inte riktigt vet hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder. Jag jobbar på Blocket och där matchar vi köpare och säljare, frågan jag ställde mig var varför man inte kan bygga en app som matchar behov av social kontakt med svenskar som vill bidra”, säger Emma Rosman.
Många vill hjälpa till med sin tid men vet inte riktigt hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder.
De flesta flyktingar som kommer till Sverige har smartphones, säger Emma Rosman. Men kostnaden för datatrafik kan vara hög och tillgång till wifi bristfällig på asylboenden. Därför har Welcome! påbörjat ett samarbete med Telenor som har vitlistat sajten. Det betyder att alla med ett abonnemang eller ett kontantkort från Telenor kommer att kunna besöka den utan kostnad för datatrafik.
Telenor har dessutom inlett ett samarbete med bland andra Röda Korset, som ska distribuera sammanlagt 10 000 kontantkort med sammanlagt 2 gb datatrafik och en pott för fria utlandssamtal på flyktingförläggningar.
Även andra teleoperatörer har initierat liknande projekt och Welcome! söker även samarbeten med dessa.
”Vi hoppas verkligen att fler aktörer hoppar på det här. Vi vill kunna nå fram till så många som möjligt”, säger Emma Rosman.
Welcome-projektet har inte tagit in någon extern finansiering utan drivs på volontärbasis. Men för att vidareutveckla tjänsten kommer Welcome! att inleda en crowdfunding-kampanj på Kickstarter med start i nästa vecka.