Annons
Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.

Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Hyper Island satsar på ett molnbaserat affärssystem SPONSRAT AV Visma

Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger sig vilja hjälpa statliga myndigheter fastställa vad som hände under valet 2016, då Donald Trump valdes till USA:s president.

Facebook överlämnar annonser med ryska kopplingar

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.
Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.
Att integreras i det svenska samhället är en utmaning för den som bor på ett asylboende. Samtidigt finns få vägar för de svenskar som vill hjälpa till med annat än kläder och pengar. Nu lanseras webbtjänsten Welcome! för att förenkla mötet mellan asylsökande och svenskar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tanken med Welcome! är att fokusera på mötet med privatpersoner, inte på att ge information om myndigheter och andra tjänster till nyanlända.

”När vi var på asylboenden i höstas kunde vi se att det fanns ett stort behov av social kontakt. Samtidigt är det väldigt många svenskar som vill göra någonting, men processen för att kunna hjälpa till kan ta flera månader vilket kan vara en ganska hög barriär. Den här appen är tänkt att minska den”, säger Emma Rosman, till vardags affärsutvecklare på Blocket och en av initiativtagarna till Welcome!.

Läs även: Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Tjänsten, som lanseras i början på december, kommer delvis att fungera som ett forum där nyanlända kan ställa frågor som privatpersoner sedan kan svara på. Det kan röra allt från var närmaste apotek finns till hur det fungerar med förskolor i Sverige. Till det kommer en funktion för sociala aktiviteter, där privatpersoner kan bjuda in nyanlända till exempelvis att spela fotboll eller gå på bio.

”Det finns ett utbud av folk som vill hjälpa till med sin tid men som inte riktigt vet hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder. Jag jobbar på Blocket och där matchar vi köpare och säljare, frågan jag ställde mig var varför man inte kan bygga en app som matchar behov av social kontakt med svenskar som vill bidra”, säger Emma Rosman.

Många vill hjälpa till med sin tid men vet inte riktigt hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder.

 

De flesta flyktingar som kommer till Sverige har smartphones, säger Emma Rosman. Men kostnaden för datatrafik kan vara hög och tillgång till wifi bristfällig på asylboenden. Därför har Welcome! påbörjat ett samarbete med Telenor som har vitlistat sajten. Det betyder att alla med ett abonnemang eller ett kontantkort från Telenor kommer att kunna besöka den utan kostnad för datatrafik.

Telenor har dessutom inlett ett samarbete med bland andra Röda Korset, som ska distribuera sammanlagt 10 000 kontantkort med sammanlagt 2 gb datatrafik och en pott för fria utlandssamtal på flyktingförläggningar.

Även andra teleoperatörer har initierat liknande projekt och Welcome! söker även samarbeten med dessa.

”Vi hoppas verkligen att fler aktörer hoppar på det här. Vi vill kunna nå fram till så många som möjligt”, säger Emma Rosman.  

Welcome-projektet har inte tagit in någon extern finansiering utan drivs på volontärbasis. Men för att vidareutveckla tjänsten kommer Welcome! att inleda en crowdfunding-kampanj på Kickstarter med start i nästa vecka.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post